Hopp til innhold

–Vi må satse på ladbare hybridbiler

Salget av elbiler er rekordhøyt, og disse bilene er kommet for å bli. NAF, på sin side, anbefaler ladbare hybridbiler.

Mitsubishi Outlander Plugin-Hybrid

Mitsubishi Outlander PHEV er den mest solgte ladbare hybridbilen på markedet. Avhengig av utstyrsnivå koster den ca 450 000 kroner.

Foto: Mitsubishi

Det er flere el-biler på veiene enn noen gang tidligere. I første kvartal i år ble det solgt over 5000 el-biler her i landet, og den mest solgte bilen var, nettopp, en el-bil.

Reelt alternativ til en vanlig bil

Bare i mars kom det omtrent 1500 nye Tesla Model S på norske veier. Dette er over dobbelt så mange som nummer to på lista, og Norges mest populære bil gjennom mange år, Volkswagen Golf.

–Jeg tror grunnen til det er at bilen fungerer til mange ting. Den har for eksempel veldig god plass, noe som er en forutsetning for familier. Også fungerer den veldig bra, på grunn av oppbyggingen, sier salgssjef hos Tesla i Oslo, Kjell Arne Wold.

Kjell Arne Wold

Tesla ønsker å drive utviklingen av el-biler fremover, sier salgssjef i Tesla Oslo, Kjell Arne Wold.

Foto: Anders Espe / NRK

Tesla har den klart lengste batterikapasiteten blant el-biler. Den skal ha en kapasitet på 500 kilometer, noe som er rundt 300 kilometer lenger enn de fleste el-biler. Dette er viktig for kundene, men også veldig viktig for Tesla.

–Vi ønsker å være et reelt alternativ til en vanlig bil, så rekkevidden på våre biler er helt vesentlig. Vårt overordnete mål er å få fortgang i prosessen om å få flere el-biler på markedet, så rekkevidden er helt essensiell. Vi ønsker å drive den utviklingen, sier han.

Økning i Innlandet

I Hedmark og Oppland har det ikke blitt solgt mange el-biler før. Siden Teslaen gjorde sitt inntog i fjor høst, har salget økt betraktelig. Tesla Model S er den åttende mest solgte bilen i Hedmark, og den ellevte i Oppland første kvartal i år. Jan Olav Reien Frestad er en av over 50 Tesla-eiere i Hedmark og Oppland. Han beskriver bilen på en original måte.

Jan Olav Reien Frestad

Jan Olav Reien Frestad er veldig godt fornøyd med sitt kjøp av en Tesla Model S.

Foto: Anders Espe / NRK

–Det er som å kjøre en iPad. Det er så nytenkende, og alt er så enkelt. En fantastisk opplevelse.

De gode salgstallene i Hedmark og Oppland kom som en positiv overraskelse for salgssjefen hos Tesla.

–Det var veldig hyggelige tall, jeg var ikke klar over at tallene var så gode, sier han og legger til at Tesla skal få flere utsalgsteder her i landet.

Eivind Falk

Leder i Mjøsen Elbilforening, Eivind Falk, synes det er gledelig at el-bil-salgene i Norge stiger.

Foto: Arne Sørenes / NRK

Totalt ble det solgt 117 el-biler i Hedmark og Oppland første kvartal i år. En som har kjøpt seg en splitter ny el-bil, er leder i Mjøsen El-bilforening, Eivind Falk. Han synes det er veldig gledelig at salget av el-biler stiger.

Det er som å kjøre en iPad. Det er så nytenkende, og alt er så enkelt. En fantastisk opplevelse.

Jan Olav Reien Frestad, fornøyd Tesla-eier

–Det er kjempeflott. Jeg har bare lyst til å gratulere alle som har kjøpt seg elbil, med et spennende og fremtidsrettet valg. Det er veldig hyggelig.

Anbefaler ladbare hybridbiler

Andre nytenkninger på bilmarkedet er ladbare hybridbiler, som kom inn på markedet i 2008. Siden 1997 har vi sett hybridbiler, som har en elektrisk motor og en forbrenningsmotor. Den elektriske motoren blir ladet kun når bilen kjører, og når den bremser. De ladbare hybridbilene kan hente strøm fra en ekstern strømkilde, og lades på samme måte som en normal el-bil.

–Vi er nødt til å satse på ladbare hybridbiler. Skal vi klare klimautslippsmålet innen 2020, trenger vi flere ladbare hybridbiler på veiene, sier kommunikasjonsdirektør i NAF Inger Elisabeth Sagedal.

Klimautslippsmålet for 2020 er 85 gram CO2 pr bil, per kilometer.

Den mest populære ladbare hybridbilen på markedet er Mitsubishi Outlander. Sagedal kjører selv en sånn, og hun er veldig godt fornøyd med den. Men i forhold til en vanlig drivstoffdrevet Outlander, koster den ladbare hybriden mer. Det er stikk i strid med el-biler ellers på markedet, som er billigere enn biler med forbrenningsmotor. Dette er noe Sagedal mener må gjøres noe med.

–Skal vi få flere slike biler på veiene må prisen senkes. Den(Outlanderen) burde kostet 40-50 000 kroner mindre, slik at den kom under 400 000 kroner, det er mer realistisk for en normal familieøkonomi. Man skal kunne påvirkes til å kjøpe en miljøvennlig bil, sier hun.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Inger Elisabeth Sagedal

Inger Elisabeth Sagedal er kommunikasjonsdirektør i NAF. Hun mener at prisene på ladbare hybridbiler må senkes.

Foto: Frode Meskau / NRK

Hun skryter av prisene på vanlige el-biler, men synes det er altfor stor forskjell i pris mellom disse, og kombinasjonsbilene, som for eksempel Mitsubishi Outlander.

Skal vi få flere slike biler på veiene må prisen senkes. Man skal kunne påvirkes til å kjøpe en miljøvennlig bil.

Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonsdirektør NAF

–Hvis du i det daglige er avhengig av å kjøre langt, så kan det være lurt å kjøpe en hybridbil, i stedet for en ren el-bil, mener Falk i El-bilforeningen.

Stor pågang

På Møller Bil på Hamar merker de også at pågangen på el-biler har økt. 2. juni kommer el-bil-utgaven av Norges mest solgte bil gjennom flere år på markedet, og den ser også ut til å bli populær.

–Når E-Golfen ble lagt ut for forhåndssalg, solgte vi 8 biler de to første timene, og totalt 40 biler den dagen. Det har aldri skjedd før, sier el-bil-ansvarlig Morten Barkald.

Morten Barkald

Den første dagen Volkswagen e-Golf ble lagt ut for forhåndssalg, solgte Morten Barkald og de andre på Møller Bil på Hamar, 40 eksemplarer av el-bilen som kommer i juni.

Foto: Frode Meskau / NRK

Han tror flere kjøper el-bil fordi det er økonomisk gunstig, og at nordmenn blir mer og mer opptatt av å skåne miljøet. E-golfen er hele 60 000 kroner billigere enn en Golf som drives av bensin eller diesel! Den skal kunne gå opp til 190 kilometer før den må lades, noe som er 300 kilometer kortere enn Teslaen. Barkald mener det holder.

–Vanligvis kjører folk kun få mil om dagen, til og fra butikken og til og fra trening for eksempel. Derfor bør 190 kilometer være nok.

Samtidig påpeker han at det nok er viktig for folk å kunne ha en viss rekkevidde å kjøre på.

–For de som bor i området her, virker det som det er viktig å komme seg til Oslo, sier han og legger til at innen to år vil andre el-biler ha samme kapasitet og rekkevidde som Tesla har i dag.

–Bør man ikke da vente med å kjøpe seg el-bil?

–Man klarer seg fint med den kapasiteten den har idag, svarer Barkald.

Han får støtte av lederen i Mjøsen el-bilforening.

–Det er mange som mener man bør vente med å kjøpe datamaskiner og mobiltelefoner også. Det vil alltid komme noe som er enda bedre, men til dagligdags bruk holder dagens el-biler, sier Eivind Falk.

Trenger flere ladestasjoner

I takt med at el-bil-bestanden øker, må det komme flere ladestasjoner. Per dags dato er det rundt 70 ladestasjoner i Hedmark og Oppland, og av disse er det kun en brorpart som er hurtigladestasjoner. For de som skal kjøre en betydelig

Anders Espe lader bilen

På vår ferd tur/retur Lillehammer-Stange, måtte vi stoppe på Hamar, for å hurtiglade vår Nissan Leaf.

Foto: Geir Røed / NRK

distanse, er det hurtigladerne som gjelder. På 20 minutter lader de opp 80 % av batteriet på bilen. Tesla, som har sine egne ladere, har 6 stasjoner i Norge med sine såkalte superladere.

–I løpet av 2014 satser vi på å doble dette antallet, kan salgssjef Wold fortelle.

–Vi må ha flere ladestasjoner, slik utviklingen er nå, sier Barkald på Møller Bil.

Det blir solgt stadig flere elbiler, også i distrikts-Norge. NAF mener derimot at hybridbiler er et bedre alternativ utenfor de store byene.

Reporter: Geir Røed. Foto/redigering: Frode Meskau.


Flere saker fra Innlandet

Steinras-Gjende

Tre personer evakuert etter steinras ved Gjende i Jotunheimen