Da romjulstreffet i Molde ble etablert for ni år siden var det fordi det var skrikende mangel på arbeidskraft.
– Bedriftene visste ikke hvordan de skulle få tak i folk, sier Britt Flo som er daglig leder i Molde Næringsforum.
Men nå er situasjonen en annen.
– Selv om det er litt turbulente tider så ønsker vi å tenke langsiktig. Og selv om noen sektorer sliter er det andre sektorer og bransjer som trenger arbeidskraft, sier Flo.
Får sett hvilke bedrifter som finnes
Mari Bystrøm Julnes og Synne Strøm tok begge turen til romjulstreffet.
– Det er for å se etter jobbmuligheter, hvis vi skulle vurdere å flytte hjem igjen.
Strøm har allerede bestemt seg for at hun skal hjem. Men ikke helt enda.
– Men det er greit å vite hvilke muligheter som er her, så jeg ble egentlig tvunget til å dra hit av pappa, ler hun.
De synes det er lurt at romjulen blir brukt til å prøve å lokke flere hjem til Molde.
– Det er en mulighet for å se hvilke bedrifter som er her.
– Ble dere fristet?
– Vi får se.
Trenger en åpning
Marie Svane håper hun kan møte et nettverk på romjulstreffet. Hun er jobbsøkende.
– Dette er kjempebra. Vi som er nyutdannet trenger en slik åpning for å se hva som tilbys her i Molde.
Hun har vært i Molde en stund og merker at det er få som tar imot nye folk.
Anders Eielsen bruker også treffet til å prøve å komme i kontakt med en fremtidig arbeidsgiver.
– Jeg leverer ut åpne søknader og håper at noen vil ringe meg opp og gi meg en jobb. Jeg tar en jobb innefor hva som helst egentlig, sier han.
– Trenger flinke folk
Bedriftene er der for å rekruttere nye flinke folk, sier administrerende direktør i softwareselskapet Maritech, Arne Lie Gundersen.
– I sjømatnæringen er det nesten motsatt av den situasjonen oljen er i. Vår bransje går som det suser.
– Hvordan vil du friste dem?
– Det er en spennende og bærekraftig bransje vi er i. Vi jobber med mat, selv om vi er et teknologiselskap.
– Nå er det nedgang
Men det er også bedrifter som opplever motgang som deltar på treffet. Gunnar Gjeldvik, daglig leder i Alpha, et underselskap av Axess, sier at det i år er spesielt å være på romjulstreffet.
– Vi har hatt 15 år med oppgang, og nå er det nedgangstider. Men vi må være her nå også. Vi er nødt å kommunisere at vi er her og tilpasser oss markedet, sier han.