Nestleder i Norges Taxiforbund i Møre og Romsdal, Knut Magne Jektvik i Kristiansund fortviler.
– Problemene bare øker og de som skal leve lovlig av persontransport lurer på hvor lenge de skal orke.
Alvorlig problem
Dag Hole i Samferdselsavdelinga i fylkeskommunen bekrefter problemet.
– Vi har ei næring som er under sterkt press for tida når det gjelder mengden kjøring og da får mange det ekstra tøft når piratkjøringa florerer, sier Hole.
Han understreker at all persontransport i Norge er strengt lovregulert.
– Pirattaxiene tar både av næringsgrunnlaget og utgjør en stor sikkerhetsutfordring og en utfordring i forhold til svart økonomi, sier Hole.
Ikke bare i byene
Byene i Møre og Romsdal har lenge slitt med at private tar kunder fra drosjenæringen, men nå har også distriktsdrosjene fått merke at pirattaxiene har blitt et problem. Dag Hole sier rett ut at det nå er mange drosjeeiere som sliter med å ha nok kjøring til å kunne ha et levebrød av det.
– Jo flere som tar av lasset, jo mindre blir det igjen til de som har fått oppdraget av det offentlige, sier Hole.
Internettjenesten Uber er på vei inn i Møre og Romsdal. Men både den og andre nye apper som tilbyr persontransport er ulovlige, understreker han.
– Skal det gjøres endinger må det gjøres endringer i lovverket – ikke ved at enkeltpersoner tar seg til rette.
Drosjenæringa, fylkeskommunen, skattemyndigheten og politiet skal møtes for å diskutere tiltak mot virksomheten.
Les også