Hopp til innhold

Se hvordan det går når Magnus kjører gammel bil på glatta

Det stor forskjell på å kjøre nye og eldre biler på glattisen. I dag var det åpne glattkjøringsbaner i hele landet og enkelte ungdommer fikk seg en overraskelse.

Skrens på glattkjøringsbane

Se hvordan det gikk da Magnus skulle teste ny og gammel bil på glattisen.

Magnus Stokke Pedersen er 18 år og har hatt førerkort i to måneder. I dag møtte han opp på NAFs øvingsbane i Molde for å teste kjøreferdighetene på glattisen. 18-åringen har egen bil som er utstyrt med antiskrens og ABS-bremser. Runden på banen gikk veldig bra, helt til han ble utfordret til å prøve en gammel bil blotta for tekniske duppedingser. Så lite kontroll hadde Magnus i den eldre bilen at NRK-fotografen som filmet, måtte løpe unna.

– Dette er det verste jeg har vært med på, sier en lettere skjelven 18-åring med kjæresten i passasjersetet. Han er glad for at han kjører en nyere bil med teknologien på plass.

Magnus Stokke Pedersen

Magnus Stokke Pedersen likte ikke å kjøre gammel bil på glattisen. Han er glad for å ha moderne utstyr i sin egen.

Foto: Eirik Haukenes / NRK

Ungdommen blir lurt

Og akkurat dette er et problem, mener banemester Terje Sylte. For når ungdommene lærer å kjøre, bruker de kjøreskolens flunkende nye biler. Det er ikke akkurat slike biler de har råd til å kjøpe selv og mange av ungdommene ender derfor opp med biler av eldre årgang uten moderne teknologi.

– Det er klart at en gammel bil oppfører seg på en helt annen måte. Med ABS-bremser kan man bremse i en sving. Gjør du det med en eldre bil, kjører du bare rett frem, sier Sylte. Han tror mange får seg en overraskelse i vintermånedene.

– Ungdommen blir lurt av teknologien, sier Sylte.

Terje Sylte

Terje Sylte sier at ungdommer blir lurt av teknologien i nye biler.

Foto: Eirik Haukenes / NRK

Stor risiko for å krasje

Eirik Hartmann er distriktsleder i Trygg Trafikk i Møre og Romsdal. Han sier at 18-åringer har stor risiko for å kjøre av veien de første månedene de har førerkort.

– Utviklingen på sikkerhetsutstyr har vært betydelig. Men vi tror ikke at ungdomsulykker vil gå ned like mye som andre ulykker. Grunnen er at de unge kjører eldre biler, seier Hartmann.

Han understreker at det ikke er i vintermånedene de styggeste ulykkene skjer.

– Det er ikke vanskelig å kjøre trygt på vinterføre, så lenge man tar det med ro. Det er først når man utfordrer grensene at man kan få seg en overraskelse, sier Hartmann.

Overvurderer ferdigheter

Tall fra Finans Norge viser at sjåfører under 25 år har noe flere materielle skader på bilen i vintermånedene enn ellers i året. Det er likevel sjåfører mellom 25 til 49 år som er involvert i flest sammenstøt og ulykker gjennom året.

– Mange unge overvurderer sine egne ferdigheter. Særlig tar unge mann ofte store sjanser i trafikken, seier Stine Neverdal. Hun er kommunikasjonssjef i Finans Norge.

Fikk seg en oppvekker

Tilbake på øvingsbanen i Molde. Magnus Stokke Pedersen har kommet seg over sjokket over å miste kontrollen. Han sier det er mye vanskeligere å manøvrere en eldre bil.

– Dette var en oppvekker. Jeg kommer ikke til å kjøre en gammel bil på en god stund, seier 18-åringen.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL