Torsdag ble det kjent at de har inngått en intensjonsavtale om å utrede muligheten for å fusjonere.
- Les også:
– Det betyr at den svake konkurransen som er der allerede blir enda svakere, sier Jon Aasen.
– Hvilke konsekvenser får det?
– Det får den konsekvensen at Staten som myndighet trolig må se på om det er fornuftig at det skal være så lite konkurranse i fergeanbudene at den i praksis forsvinner helt, sier Aasen.
Møte utfordringene
Fjord1 og Norled skriver i en felles pressemelding at dette er viktig for å kunne møte de utfordringene ferjenæringen står overfor nasjonalt og internasjonalt.
Siktemålet er et selskap som er sterkt nok til å konkurrere effektivt om de største ferjeoppdragene i Norge, i forventet konkurranse med internasjonale aktører.
I tillegg er det ønskelig å kunne møte fremtidige bortfall av norske ferjesamband med egen satsing internasjonalt.
Frykter konsekvensene
Men fylkesordføreren i Møre og Romsdal sier at det er for få selskaper i markedet og mener mangelen på konkurranse er problematisk.
– Vi frykter jo da at tjenestene blir for dyre. Anbudskonkurransen er jo noe en har for at en skal få best mulig pris. Når konkurransen forsvinner så er jo spørsmålet: får vi best mulig pris eller får vi det ikke, sier Jon Aasen.
– Mener du at Staten bør stanse dette?
– Det kan ikke jeg på sparket mene noe om. Jeg har betenkeligheter, og så får Staten vurdere dette, og så får vi bruke tiden på å finne ut hvilke råd vi skal gi Staten, sier Jon Aasen.