Hopp til innhold

Slik vil helseministeren at røyk- og snuspakkene skal være

Regjeringen sender i løpet av februar på høring et forslag om at all tobakk som selges i Norge skal ha standardisert og reklamefri emballasje.

Høie tobakktiltak

Helse- og omsorgsminister Bent Høie viste de ny innpakningene til snus og tobakkspakker, på en pressekonferanse om forebyggende tiltak på tobakksområdet.

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

Helse- og omsorgsminister Bent Høie og generalsekretær i Kreftforeningen, Anne Lise Ryel.

Bent Høie og Anne Lise Ryel før dagens pressekonferanse.

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

– Målet er å hindre at barn og unge begynner med tobakk. Det kan være dette som får dem til å prøve tobakk for første gang, eller la være.

Det sa helse- og omsorgsminister Bent Høie da han sammen med generalsekretær i Kreftforeningen, Anne Lise Ryel, presenterte de nye, forebyggende tiltakene mot tobakk under en pressekonferanse mandag.

– Snusboksen og tobakkspakken er en reklamekanal. Spesielt utformet for å nå ulike målgrupper, sa Høie under pressekonferansen og viste frem eksempler på dagens røykpakker og snusbokser.

– Vil at det skal bli jævlig kjedelig

Det nye forslaget innebærer at tobakkspakningene nå skal ha mørkegrønn farge og pakningens utforming skal være lik. Skriften som angir merke- og variantnavn skal standardiseres, både fargen, fonten, størrelsen og plassering på pakken.

Produsentens logo og andre designelementer, som farge, tegn og symboler skal ikke brukes, verken på pakningene eller på produktene.

– Vi har valgt en farge som er den minst attraktive som finnes. Pakningene skal ikke gi

Nye standardiserte tobakkspakker

Slik skal de nye pakkene se ut.

mulighet for å gi uttrykk for identitet i designet. Produsentens logo og andre designelementer, som farge, tegn og symboler skal ikke brukes, verken på pakningene eller på produktene, sa Høie.

Anne Lise Ryel var meget godt fornøyd med det nye forslaget.

– Det vi ønsker er at det skal bli jævlig kjedelig. Tenk å ha den pakken her i veska, på bordet, sa Ryel da hun fikk ordet og viste til de nye, standardiserte pakken.

– Reklame virker. Farge, branding og design virker, la hun til.

Stadig flere snuser

Røyking blant unge har gått jevnt nedover det siste tiåret, men samtidig har snusing blant unge økt kraftig det siste tiåret.

– Den sterke økningen i snusbruk blant unge kom etter at industrien begynte å utvikle produkter som appellerer til unge; snusbokser med ny design, nye farger og smakstilsetninger som vanilje, mentol og lakris, sier Høie.

Hvert år dør om lag 6600 personer i Norge som følge av sykdommer som skyldes røyking. Snus er også helseskadelig og kan føre til kreft, diabetes 2 og økt dødelighet etter en rekke sykdommer. Snusing under graviditet øker risikoen for prematur fødsel og dødfødsel.

– 20 prosent av jenter som starter å snuse, klarer ikke å slutte når de blir gravide, sa Høie under pressekonferansen.

– Positiv effekt i Australia

Standardiserte tobakkspakninger ble innført i Australia i 2012, og er i ferd med å bli innført i England, Irland og på New Zealand og det vurderes i Finland og Frankrike.

I Australia har man ifølge Høie sett en svært positiv utvikling etter innføringen av tiltaket, og han håper nå at Norge skal få samme effekt.

– I Australia har man sett at tobakk oppfattes som mindre attraktive, og det har størst effekt blant de unge. Det oppfattes som at produktet har dårligere kvalitet og smak, og at den positive identiteten knyttet til spesifikke tobakksmerker ble enten svekket eller forsvant helt, sier han.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)