Han skal dermed lede det nye museet som omfatter Munchmuseet og Stenersenmuseet. Henrichsen kommer fra stillingen som operasjef i Bergen. Der ledet han blant annet fusjonen av Opera Vest og Den Nye Opera.
Les også:
Var ikke søker
Henrichsen sto ikke på søkerlisten, men ble rekruttert ved hjelp av hodejegere.
Stein Olav Henrichsen er utdannet musiker og har blant annet være styreleder i stiftelsen Ultima Music Festival i mange år. Han har dermed ikke bred erfaring innenfor kunstledelse, noe mange har ment var nødvendig for å lede det nye Munchmuseet.
– Jeg håper folk vil fokusere på det jeg kan, sier Henrichsen, som blant annet er engasjert i temaet barn og kunst.
– Strategisk kapasitet
Som ny direktør for Munchmuseet skal Henrichsen lede byggingen av nytt museum i Bjørvika.
Han skal også forberede jubileumsutstillingen i 2013, som markerer 150-årsdagen for Munchs fødsel.
– Munchmuseet har fått en leder som har den rette strategiske kapasitet og de lederegenskaper som kreves for å lede etaten i en spennende tid, sier byrådsleder Stian Berger Røsland (H).
Les også:
– Uforståelig
– Dette er en uforståelig avgjørelse, sier NRKs kunstkritiker og -kommentator Mona Pahle Bjerke. Jeg kjenner ikke denne mannen, og kan ikke si noe om ham, sier hun.
Mona Pahle Bjerke mener Oslo kommune burde ha ansatt en av de som hadde søkt på jobben.
– Det var en opplagt kandidat på søkerlisten, nemlig Iris Müller Westermann som jobber ved Moderna Museet i Stockholm, sier Pahle Bjerke.
– Arrogant
– Det var veldig overraskende, og det virker veldig arrogant fra Oslo kommune å gå utenom kunsthistorikermiljøet, sier Wenche Gulbrandsen, billedkunstner og tidligere professor ved Kunsthøgskolen i Oslo.
– Jeg tror Oslo kommune har gjort en veldig dårlig forberedelse her, og hadde svake søkere.
– Hvorfor er det så viktig for Munchmuseet å ha en direktør med kunstfaglig bakgrunn?
– Fordi det dreier seg om troverdighet. Det dreier seg om å representere det viktigste norsk kunstliv har fremskaffet i det hele tatt, både innad og mot utlandet. Man får litt følelsen av og til, at mangel på kompetanse er kompetanse i seg selv.
– Den som har fått denne jobben er sikkert et veldig utmerket valg på sitt eget område, men selve kunstmiljøet er jo forbigått totalt, sier Gulbrandsen. – Og det er veldig interessant; hvorfor fikk de så svake søkere? Jeg skjønner det ikke, det har vært samtaleemne veldig lenge i miljøet.