- Jeg tror ingen tomatbønder har tjent penger i år, sier Kristin Bue Jahn som er tomatbonde på Hofstad gård i Asker.
- Det er heller et spørsmål om hvor mye vi har tapt, sier hun oppgitt litt over halvveis i årets sesong.
Men selv om bøndene selger grønnsaker billig, må du betale inntil tre ganger så mye for de samme grønnsakene i butikken.
Hvordan er det mulig at prisen fra produsenten og ut til butikkhyllene dobles eller tredobles på veien?
- Det er det vi lurer på, sier Asbjørg Røneid-Hansen i fagbladet Gartneryrket som i hele sommer har studert prisene i dagligvarehandelen og sammenlignet dem med den kiloprisen produsenten får og den prisen grossisten anbefaler.
Kiwis momsrabatt - bare en bløff?
Noen av de store kjedene reklamerer med rabatt på all frukt og grønt. Men hvis du handler på Kiwi for å få billige grønnsaker, bør du ta en ekstra titt på prislappen.
For selv om moms-rabatten på Kiwis grønnsaker burde gitt lavpriskjedens kunder en stor fordel, gir prislappen et helt annet bilde. Til tross for momsrabatten er Kiwi i flere av sommerukene nest dyrest eller dyrest på norske grønnsaker.
Gartneryrket har registrert prisene på norske grønnsaker i butikkene til Meny, Coop Obs, Ica og Kiwi på Østlandet.
Undersøkelsen bekrefter at de store matvarekjedene kjøper inn billige norske grønnsaker og mangedobler prisen ute i butikkhyllene. Butikkene tjener på den høye avansen, og du betaler regningen.
KIWI nest dyrest
Denne prisoversikten avslører at du flere ganger i sommer ikke tjente på Kiwis momsrabatt. Prisene gjelder per kilo:
Til tross for at undersøkelsen går over flere uker, tilbakeviser Norgesgruppen Gartneryrkets prissammenligning.
Selv om bladets undersøkelse viser noe annet, mener direktør Per Roskifte i Norgesgruppen at Kiwi har bransjens laveste priser på frukt og grønt.
- Lønnsomheten er vesentlig redusert på frukt og grønt etter at Kiwi lanserte "momskampanjen", sier han.
Men hvorfor må kunden betale to - tre ganger den prisen produsenten får?
- Pakking og distribusjon gir svinn i alle ledd, og frukt og grønt er trolig den varegruppen som har lavest lønnsomhet i bransjen, hevder Roskifte.
- Uforståelig
- Når vi står her og pakker og plukker og har alt det arbeidet vi har hatt med tomatene før vi leverer dem fra oss, så synes vi jo det er ganske uforståelig at de blir så mye dyrere når de kommer i butikken, sier tomatbonde Unni Bue på Hofstad gård i Asker.
- Så vidt jeg kan skjønne må det bety at vår arbeidskraft er mye mindre verdt enn den arbeidskraften som foregår på et senere tidspunkt.
- Jeg ser alltid på tomatprisen i butikkene, og jeg synes jo prisen harmonerer dårlig med den prisen vi får, sier Bue.
Den andre store matvarekjeden som lokker kunder med billige grønnsaker er Coop, som har ukekampanjer med 40 prosent rabatt på all frukt og grønt. Men mye tyder på at de tar igjen det tapte de andre ukene, for Coop OBS kommer også dårlig ut på Gartneryrkets prisbarometer.
Spørsmålet er hvorfor du må betale mellom 70 og 80 kroner kiloen for norske klasetomater når butikkjeden kjøper de samme tomatene for rundt 15 kroner kiloen.
Fem ganger så mye
På Coop OBS har kundene i hele sommer betalt opptil fem ganger så mye som butikkjeden har måttet bla opp hos grossisten.
Selv når kjeden har kampanjer der de selger all frukt og grønt med 40 prosent rabatt, rangerer de høyest på bladet Gartneryrkets prissammenligning på noen grønnsaker.
FBI besøkte Coop OBS på Vinterbro en dag de hadde 40 prosent rabatt på alle grønnsaker. Selv da var klasetomatene priset tre ganger innkjøpsprisen.
Driftssjef i Coop Øst, Gaute Randen innrømmer at det er for dårlig.
- Hvis vi ligger for høyt, betyr det at vi ikke har gjort jobben vår. Vi ønsker å være billigst på alle varer, sier han.
Men sannheten er altså at Coop OBS var dyrest på norske grønnsaker mange av ukene i sommer.