Se også:
Boligsalg er en omfattende og krevende prosess. Det gjelder å holde tunga rett i munnen. Gorm Kunøe er førstelektor ved Institutt for markedsføring på BI, der han underviser i bachelorstudiet for eiendomsmeglere. Han lister opp følgende punkter for hva som har betydning når du velger megler:
- Førstegangsinntrykket av megleren (se under).
- Meglers prisvurdering.
- Er meglerkjeden kjent?
- Erfaring med samme megler.
- Referanser i strøket.
- Markedsføring og tilleggstjenester.
- Kjennskap til området, laget eller sameiet.
- Klar i tanke og tale. Forstår du hva megleren sier?
Om førstegangsinntrykket:
Den dyktige megleren skal like deg godt, ha forberedt seg, ha et attraktivt tilbud, ha referanser og ikke ha vært involvert i noe snusk.
Megleren bør også ha en markedsføringspakke som er spennende for deg, han/hun skal virke aktiv, klar og kreativ og skal svare på alle relevante spørsmål du stiller. Det er svært viktig å spørre om det du ikke begriper!
Dette er Gorm Kunøes 10 viktigste råd for hele prosessen når du skal finne en kjøper til boligen din:
- Snakk med minst tre meglere og vurder dem nøye før du velger den beste.
- Markedsfør boligen tungt umiddelbart.
- Proffe fotos og styling gjør susen!
- Boligen må framstå som en perle.
- Tenk andre media enn annonse og finn.no, og bli din egen tekstforfatter.
- Markedsfør boligen lokalt, inkludert lokal-tv.
- 24 timers visning. Vær tilgjengelig!
- Vær stolt av leiligheten.
- Tilby kontrakt.
- Riktig pris er markedspris.
I FBIs serie "Hjelp, jeg skal selge bolig" kommer vi inn på de fleste av disse 10 punktene.
Hjelp, jeg skal selge bolig!
I tv-serien følger vi familien Hjemly fra Tønsberg, som kjøpte nytt hus før de hadde solgt det gamle. Nå sliter de med utgifter på to boliger.
Familien sitter med to hus og over fire millioner kroner i gjeld. Med et så stort huslån må de ut med 25 000 kroner i renter hver måned.
I serien "Hjelp, jeg skal selge bolig" hjelper Forbrukerinspektørene dem med å selge! Ved hjelp av BIs markedsføringsekspert Gorm Kunøe håper vi å kunne hjelpe dem med å få fart på salget av det gamle huset.
- I den første episoden kan du se huset i nett-tv og høre ekspertens dom over boligen:
- I andre episode må familien velge blant tre meglere:
- Megleren blir plukket ut i episode nummer tre. Deretter starter jobben med å gjøre klargjøre huset for salg:
- Og i den fjerde episoden handler det om profesjonell styling som skal gjøre huset attraktivt for potensielle kjøpere:
- Markedsføring er stikkordet for den neste episoden:
- I episode seks er det klart for visning:
- Blir huset solgt? Svaret får du i den siste episoden:
Les også om vår forrige hjelp-serie: