Historisk bilde av Merkur

Dette er det første bildet av Merkurs overflate tatt fra romsonden Messenger i bane rundt planeten. NASA kaller fotografiet historisk fordi det er det første bildet som er knipset i bane rundt en planet i det indre solsystemet.

Messenger har vært i bane rundt Merkur siden 17. mars, og er den første som går rundt en planet i det indre solsystemet. Merkur er solsystemets minst utforskede planet, og er den som ligger nærmest Solen.

Romsonden tok i alt 363 bilder av Merkur i løpet av seks timer. Disse er i ferd med å bli overført til Jorden.

- Bildene gjør av vi kan studere overflaten over et lengre tidsrom. Det vil kunne avsløre om det skjer endringer over tid. Bildene er også av bedre kvalitet enn vi har sett før, sier Kaare Aksnes som er professor ved Institutt for teoretisk astrofysikk ved Universitetet i Oslo.

Han synes det første bildet fra NASA ser flott ut, og gleder seg til å se mer av Merkur.

Avslører Merkur

Den øverste delen av bildet viser et krater som kalles Debussy, mens den nedre delen av bildet avslører en del av planeten som ikke er sett fra en romsonde tidligere, ifølge NASA. Hittil har man bare sett bilder av 85 prosent av Merkur.

- Overflaten er veldig lik Månen. Debussy ligner veldig på krateret som heter Copernikus på Månen, sier Aksnes.

Aksnes er også spent på om bildene vil vise at det er is på Merkur. Merkur har endel kratere som står i evig skygge på grunn av dens rotasjonsakse i forhold til Solen. Det har, sammen med refleksjoner i radarbølger, fått forskere til å spekulere i om det kan være is her.

(artikkelen fortsetter under bildegalleriet)

Planeter i solsystemet

Merkur er den planteten som ligger nærmest Solen.

Foto: Hermans Patrick.

- Stor bedrift

Messenger ble skutt opp av NASA i 2004 for å undersøke Merkurs geologi, kjemiske sammensetning og planetens magnetisme. Den har tidligere passert Jorden, Venus og Merkur. Men dette er første gangen den går i bane rundt Merkur.

- Det blir veldig spennende å få resultatene fra instrumentene ombord i romsonden. Blant annet kan studiene av magnetismen si noe om hvordan Merkur oppstod.

Aksnes mener det første bildet fra Messenger som NASA har publisert, viser arbeidet med å få den i bane har vært vellykket.

- Dette er en stor bedrift. Det er lettere å kjøre forbi planeten enn å gå i bane. Det krever at man bremser opp i akkurat riktig hastighet.

"Mariner 10" tok dette bildet av Merkur i 1975

Mariner 10 tok dette bildet av Merkur i 1975.

- Så nær som aldri før

Romsonden er den første som studerer Merkur siden Mariner 10 på 1970-tallet.

Bildene fra Mariner 10 dekker omtrent halvparten av overflaten og er i mye dårligere kvalitet enn bildene som kommer fra Messenger.

- Messenger er nå så nær Merkur som aldri før. På det nærmeste er den bare 200 kilometer fra planeten. Det gir bilder av veldig høy kvalitet, sier Aksnes.