25 år siden Hubble revolusjonerte astronomien

Fredag er det 25 år siden romteleskopet Hubble ble skutt opp og fortsatt finnes det ikke maken.

DOUNIAMAG-FILES-US-HUBBLE-SPACE TELESCOPE
Foto: - / Afp

– Med Hubble åpnet det seg et nytt univers, bokstavelig talt. Romteleskopet er posisjonert utenfor atmosfæren, som forstyrrer observasjoner i bakkebasert astronomi. Man er ikke avhengig av natt og dag, og endelig kan Hubble se strålingen som ikke når bakken og gir ytterligere informasjon om de objektene man ser langt ute, sier solforsker Pål Brekke ved Norsk Romsenter til NTB.

Pål Brekke ser mot himmelen

Solforsker ved Norsk Romsenter, Pål Brekke.

Foto: Meek, Tore / NTB scanpix

I løpet av 25 år har Hubble gått 110.000 ganger rundt Jorden – en avstand som tilsvarer 32 reiser til sola. Ved hjelp av det optiske teleskopet er mer enn 1 million observasjoner gjort, blant dem også observasjoner av de galaksene som befinner seg lengst unna Jorden, de eldste galaksene som menneskeheten kjenner til.

Fem store oppdagelser

Discovery News rangerer Hubbles fem største oppdagelser slik:

• Hubble var med å bestemme universets alder til 13,75 milliarder år.
  • Hubble bidro til oppdagelsen av at 70 prosent av universet består av mørk materie, som vi fortsatt ikke helt vet hva er.
  • Gjennom Hubble har astronomer kunne se en galakse bli spist opp av et supermassivt svart hull.
  • Hubble har gitt oss muligheten til å gi oss bilder av planeter som går i bane rundt fjerne stjerner.
  • Hubble har vært med å minske feilmarginen i Hubble-konstanten til under 5 prosent. Hubble-konstanten er i likhet med teleskopet oppkalt etter astronomen Erwin Hubble og er et mål på hvor fort galakser beveger seg vekk fra hverandre.

SE VIDEO OM HUBBLES 25 ÅRS JUBILEUM (Artikkelen fortsetter under):

Måtte ha briller

Amerikanske NASA og den Europeiske romfartsorganisasjonen ESA samarbeidet om teleskopet som ble designet allerede på 70-tallet. Men skuffelsen var stor da underverket endelig skulle vise sine kapasiteter. En ørliten feil i slipingen av speilet ga uskarpe bilder på de lengste avstandene. Slipefeilen var mer enn 100 ganger mindre enn et menneskehår, men likevel nok.

– Et unikt sett med linser ble bygget og installert under den første reparasjonsferden med romfergen i 1993. Utstyrt med «briller» fikk teleskopet skarpt syn, og åpnet et nytt univers, forteller Pål Brekke.

(Artikkelen fortsetter under bildet):

Westerlund 2 — Hubble’s 25th anniversary image

Dette bildet markerer Hubble-teleskopets 25-årsjubileum. Klyngen av rundt 3000 stjerner heter Westerlund 2, og er oppkalt etter den svenske astronomen Bengt Westerlund. Klyngen av stjerner er rundt to millioner år gammel, men inneholder noen av de lyseste, varmeste og største stjernene som noen gang er blitt oppdaget.

Foto: NASA, ESA, the Hubble Heritage T

Fortsatt flaggskip

Fem reparasjonsferder har oppgradert og gjort teleskopet bedre enn det var ved utskytingen. 25-åringen skal etter planen erstattes av det nye romteleskopet James Web. Men neste generasjons romteleskop er blitt kraftig forsinket.

– Hubble vil fortsatt være flaggskipet så lenge det klarer å holde seg flytende. Nå er det ikke flere reparasjonsferder, så Hubble vil sakte, men sikkert gå dukken. Hvis man er heldig og ingenting ryker på Hubble, vil man kunne klare å holde teleskopet i drift i 4–5 år til, sier Brekke til NTB.

NTB / NRK