Slik blir hagen din et fristed for humler, bier og fargerike sommerfugler

Ikke er en blomstrende hage kun behagelig for øynene, men også livsviktig for våre insekter.

Tistelsommerfugl

FORSVINNER: En av grunnene til at insektene forsvinner, er rett og slett at det de ikke har nok steder å leve.

Foto: Per Ivar Nicolaisen

Hagestell og blomsterbed er for mange en etterlengtet syssel i disse tider. Kanskje vil man gjøre hagen litt ekstra fin, siden mange tilbringer mye tid hjemme.

Dette er i tilfelle noe småkrypa vil sette ekstra stor pris på.

I løpet av de siste årene har forskere vært svært bekymra for insektsbestanden vår. Det blir stadig færre av de viktige bidragsyterne.

Men med en liten innsats nå på våren, kan både du og jeg sørge for at humla, bia og sommerfuglen går en litt bedre framtid i møte.

– Det er viktig å ha blomster som blomstrer tidlig om våren. På denne måten får humla i seg næring fra starten av. Dette vil gjøre noe med bestanden videre i sesongen, sier gartner ved Hageland i Steinkjer, Laila Iversen.

Slik kan vi bidra

Gartneren har en del plantetips til deg som ønsker de små skapningene i hagen velkommen.

For å tiltrekke seg et rikt insektliv, bør hagen inneholde mange ulike og blomsterrike planter. Mangfold er stikkordet, forteller Iversen.

– De liker jo nesten alt av blomstrende planter og busker. Nå helt i starten på våren er blant annet selja populær. De har store kattlabber. I tillegg er både stemor og krokus blomster som humla liker, og de kommer allerede i mars.

Et annet sikkerstikk er å la hagen bugne av frukttre og bærbusker. Og da er man jo også helt avhengig av humla for pollinering.

Humle i blomst

Humler og bier bidrar til å pollinere tre fjerdedeler av verdens jordbruksavlinger. Som lønn for strevet får de ubegrenset tilgang til nektar.

Lavendel

Lavendel er en av blomstene mange insekter foretrekker.

Klematis

Klematis blomstrer allerede i mai, og er en vårblomst. Tidlig blomstring bidrar til at insekter får viktig næring fra starten av sesongen.

Bugnende ripsbusker på Vallersund gård

Bærbusker er et sikkerstikk for små insekter. I tillegg er man avhengige av humla for pollinering, slik at man faktisk får produkter for å spise.

Solsikke med humle, blå himmel

Humla er stor tilhenger av solsikken, som har masse deilig nektar.

Svalesjert på Lantana

Sommerfuglen Svalestjert på flammelantana. Dette er en blomst sommerfuglen er svært glad i.

Epleblomstring

Blomsten på epletrær er fulle av nektar. Dette er absolutt et sikkerstikk om du vil ha yrende insektsliv i hagen din.

Ramsløk

Ramsløk og andre matvekster er også favoritter blant insektene.

stemor

Stemor er en av hageblomstene som blomstrer svært tidlig, noe som gir insektene en god start etter vinterdvalen.

Krokus

Krokus kan man allerede plante i oktober, så har du full blomstring i mars og april.

Bekymrede forskere

Insektene er helt avgjørende for økosystemene våre. De pollinerer planter, er mat for andre skapninger og resirkulerer naturens avfall.

I en ny rapport, presentert i The Guardian, kommer det fram at antall landlevende insekt i verden er redusert med 25 prosent de siste 30 årene.

Analysen består av 166 langvarige studier fra omtrent 1700 ulike steder i verden.

Det som er viktig å huske er at disse insektene er avgjørende for maten vår. I Europa ser man at tilstanden stadig forverres, men man vet ikke hvorfor, sier Roel van Klink til avisa.

Han er direktør ved Senter for biologisk mangfoldsforskning i Tyskland, og mener det er god grunn til uro.

Livsviktige småkryp

På verdensbasis er ødeleggelser av naturområder og urbanisering to årsaker til at insektpopulasjonene går ned, ifølge forskerne.

Selv om mange eksperter uttrykker sin bekymring rundt tilstanden, tror likevel Roel van Klink at man kan gjøre noe med situasjonen.

Ifølge forskningsrapporten finnes det også gode nyheter. Blant insekter som lever i vann har man nemlig sett en økning i individer i samme periode.

Dette gir oss håp om at riktige metoder også kan reversere utviklinga vi ser på land, sier van Klink.

Humle på solsikke

SOLSIKKE: Denne ettårige planten kan bli hele 3–5 meter høy, og er en av humlas favoritter.

Foto: JENS MEYER / AP

Økt blomstersalg

I disse tider er det mange næringer som sliter økonomisk, men blomsterkjedene er ikke nødvendigvis like hardt rammet, forteller gartner Iversen.

Hun tror folk heller bruker penger på trivsel enn dyre reiser og andre ting.

– Vi selger trivselsvarer, og over hele landet ser man en oppgang i salg av planter og blomster i Hageland-kjeden. Dette er faktisk noe som går igjen i økonomiske harde tider - folk vil ha det fint rundt seg, så de bruker penger på hagen og hjemmet.

Laila Iversen er gartner ved Hageland i Steinkjer.

GARTNERENS ANBEFALING: Ha en hage med mangfold. Den trenger heller ikke være et prakteksemplar for at insekt skal trives, sier Laila Iversen.

Foto: Julie Haugen Egge/NRK