I alle år har elektriske biler kjørt gratis i byen, som et virkemiddel for å få flere til å kjøre miljøvennlig.
Målet var at når 20 prosent av alle biler som passerer i bomringer var elbiler, skulle også de begynne å betale for seg.
Det målet ble nådd i november i fjor, og fra midnatt til 6. april må elbilistene betale.
Dette er prisene
Bergen blir med dette den første storbyen hvor elbilister må betale i bomringen. I januar innførte Askøy bompenger for elbiler.
I Oslo skulle de ta betalt for passeringene fra 1. mars, men dette er utsatt til 1. juni. Stavanger skal innføre fra 1. august, og Trondheim vurderer forslaget.
- Takstene blir 10 kroner utenom rushtiden (rushtid er mellom klokken 06.30-09.00 og 14.30-16.30)
- I rushtiden blir prisen på 20 kroner.
- Ingen av de 15 nye bomstasjonene vil kreve rushtidsavgift. Dette inkluderer de to nye bomstasjonene i sentrum.
- Vanlig regel om at man ikke må betale for flere passeringer innenfor samme time vil gjelde.
- Også passeringstak på 60 passeringer i måneden vil gjelde for biler med autopassbrikke og gyldig avtale.
- Med avtale får man 20 prosent rabatt, som gir 8 kroner utenom rush og 16 kroner i rushet.
Samtidig starter innkrevingen i 15 nye bomstasjoner i Bergen. Disse skulle egentlig åpne 1. januar, men har blitt utsatt.
Det er samarbeidsorganet Miljøløftet som har satt datoen i et møte de hadde denne uken. Miljøløfter er et samarbeid mellom staten, fylket og kommunen, som forvalter og planlegger bompengepakken i Bergen.
- Les også:
Store protester
Bergen har i løpet av disse årene blitt verdensledende på salg av elbiler, og satte i 2017 «verdensrekord» i andel solgte nybiler.
Utvidelsen av bomringen i Bergen har ført til mye debatt og store protester.
Bevegelsen «NOK er NOK» har de siste årene gjennomført mange og store protester mot utvidelsen. De mener blant annet at de nye bomstasjonene rammer urettferdig, ved at mange som ikke får nye veier likevel må betale.
Da det ble klart at elblistene måtte betale bompenger, var elbilister NRK snakket med kritiske til innføringen.
– Dette synes jeg er helt ugreit. Først blir man lovet at man ikke skal betale. Plutselig blir det ikke slik likevel, sa elbilist Charlotte Haveland.
Elbilforening kritisk
Norsk Elbilforening er kritisk til å fjerne fordelene for elbilistene. De mener at man må holde på de økonomiske insentivene for å få folk til å kjøpe elbil.
– Vi mener dette kommer for tidlig. Fritak for bomavgift har vært den viktigste lokale fordelen for at folk skal bytte over til elbil, sier nestleder Petter Haugneland i Norsk Elbilforening.
Stortinget har satt et mål om at alle nybiler i 2025 skal være nullutslippsbiler. Det frykter Haugneland at kan ryke.
– Vi frykter at bompengene kan sette en demper på utviklingen og sette 2025-målet i fare.