Hopp til innhold

Oppfordrer kommuner til å holde på elbil-fordelene lenger

Norsk Elbilforening mener kommuner bør avvente å fjerne fordeler for elbiler. – Kommunene må bidra der de kan, dersom vi skal nå målet om at alle skal kjøpe elbil i 2025, sier generalsekretær Christina Bu.

El-bil til lading

Rådmannen sitt forslag var å redusere gratis parkering for elbiler på Kilden parkeringshus til å bli forbeholdt to etasjer.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

CO₂ i atmosfæren
424,6 ppm
1,5-gradersmålet
+1,12 °C
Les mer  om klima

Ett forslag om å begrense antall parkeringsplasser der elbiler kan stå gratis i Kilden parkeringshus i Kristiansand, ble tatt opp i kommunens By- og miljøutvalg torsdag.

Bakgrunnen skal være at det til tider er lite parkeringsplasser til «vanlige» biler, da det ofte kan stå opptil 120 elbiler parkert gratis mellom klokken 06.00-18.00 på hverdager.

Forslaget ble for øvrig ikke vedtatt.

Is i magen

Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening, mener slike forslag burde avventes.

– Kommunene må bidra der de kan, dersom vi skal nå Stortingets mål om at alle skal kjøpe elbiler i 2025. Kristiansand må også gjøre sitt, og bompenger og parkering er noen av virkemidlene vi mener de bør bruke til det beste.

Hun minner om at det i løpet av høsten kommer ny regel om at man maks kan ta 50 prosent i betaling når det gjelder nullutslippsbiler, både på parkering, bom og ferger.

– Jeg synes kommunene burde ha litt mer is i magen når det gjelder parkeringsfordelene. Det er utrolig viktig med lokale fordeler, for det vet vi at får folk til å kjøpe miljøvennlig bil. Rundt 50 prosent av dem som har kjøpt elbil sier de ikke hadde gjort det, hvis det ikke var for bompengefritaket.

Hun sier at det for mange ofte er fordelene en får med på kjøpet, som gjør at folk vurderer å kjøpe elbil.

– Det er fortsatt mangel på ladestasjoner og en må planlegge kjøreturer, så hvis en skal overbevise alle så er det veldig viktig med disse insentivene.

Christina Bu

– Rundt 50 prosent av dem som har kjøpt elbil sier de ikke hadde valgt det, hvis det ikke var for bompengefritaket, forteller Christina Bu i Norsk Elbilforening.

Foto: Norsk elbilforening

Langt å gå

I dag er det rundt 26 prosent som har valgt å gå for elbil i Norge. Stortinget har satt et mål om at det skal være 100 prosent innen 2025.

Leder i Miljøpartiet de Grønne i Kristiansand, Mira Svartnes Thorsen, mener kommuner bør holde på fordelene, i hvert fall en stund til.

– Jeg skjønner motivasjonen, samtidig er det en lav pris å betale for at vi skal klare å nå målene på utslipp. Gulrot fungerer mye bedre enn pisk, sier hun.

Hun sier forslag om å kutte i insentiver virker prematurt, ettersom Norge fremdeles har langt å når det gjelder å nå målene om klimautslipp.

– Det er ikke lenge siden de kuttet ned på at gratis parkering for elbiler bare skulle gjelde på Kilden parkeringshus og to andre steder i byen, og nå ble visst dette et problem det også, ler hun.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Hvem er NRKs nye ekspert? 00:45
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 03 1,36 kr
Dyrest kl. 08 1,96 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 5,6 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,7 kr En vask
  • Varmeovn 1,4 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Feb 2023 – feb 2024
    + 6,3 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 5 %