Høyre har etter valget sittet i sonderinger, eller samtaler, med en rekke partier i sentrum og på høyresiden. Nå mener de at de har funnet en løsning.
Klosterhagen-avtalen ble signert på stedet med samme navn i Bergen klokken 15.
Dermed kan det gå mot slutten på en fire uker lang drakamp om makten i Bergen etter valget.
– Jeg er veldig glad for i dag å presentere en avtale. Den er kommet frem etter vi har hatt sonderinger sammen, sa Christine Meyer (H) fredag ettermiddag.
Samarbeidspartiene til Høyre i Bergen er nå Frp, Senterpartiet, Pensjonistpartiet, Industri- og næringspartiet og Bergenslisten.
Her skal signeringen skje i ettermiddag.
Foto: Linnea Skare Oskarsen / NRK
Meyer pekte på at de nå har parlamentarisk grunnlag for å gå videre i byrådsforhandlinger.
– Vi kommer til å gå videre med det på mandag med Senterpartiet, Frp og Høyre.
Brøt forhandlinger og valgløfte
Sentralt i samarbeidsavtalen mellom de seks står fire punkter:
- Avtale om en bybaneutredning
- Avtale om å samarbeide om budsjettet
- Avtale om valgteknisk samarbeid
- Høyre skal gå til samarbeidspartiene først i store, prinsipielle saker
– Jeg har oppdaget at det kan ha virket krevende utenfra, men innenfra har vi alle vært enige, sier forhandlingsleder for Bergen Senterparti, Reidar Digranes til NRK.
– Så har det vært litt endringer som måtte gjøres for at alle skulle være fornøyde.
Reidar Digranes er forhandlingsleder for Sp i Bergen.
Foto: Linnea Skare Oskarsen / NRKHøyre gikk seirende ut av valget som den desidert største vinneren, men å skaffe et styringsdyktig flertall har vært alt annet enn lett.
Mye av dette handler om Bybanen. Flere partiledere har vist til vanskelige diskusjoner også denne uken, og Trond Tystad i Bergenslisten sa onsdag at de krevde «noen få justeringer».
Garanterte at Høyre ikke ville gå for omkamp av bybanetraseen langsmed Bryggen til Åsane.
Høyres byrådslederkandidat Christine Meyer gikk inn i valget som garantist for ikke å røre den vedtatte bybanetraseen til Åsane langsmed Bryggen.
Etter valget gikk hun i forhandlinger med KrF og Venstre, men brøt senere med disse – og sitt eget valgløfte.
Siden Høyre snudde i den betente saken, har de snakket med partiene som ikke ønsker at bybanen skal gå langsmed Bryggen: Frp, Senterpartiet, Bergenslisten, Industri- og næringspartiet (INP) og Pensjonistpartiet.
Det er også disse som møtte til signering fredag.
Bakervik: – En trist dag for Bergen
– Dette er en trist dag for Bergen. I åtte år har byen blitt grønnere og mer rettferdig, men nå snur det, sier leder for Bergen Ap og sittende byrådsleder, Rune Bakervik.
– Vi strekte ut en åpen hånd til Høyre, og de hadde valget om en annen vei, men valgte dette. Det hadde vært bra for byen vår om Høyre og Arbeiderpartiet kunne gått sammen om å redde Bybanen en gang for alle.
Fredag ettermiddag bekrefter han til NRK at han vil gå av i neste bystyremøte.
– Jeg har hele tiden sagt at dersom det kommer et styringsdyktig alternativ, så trekker jeg meg.
– Nå, når 6 partier som har flertall i bystyret er enige om en avtale er det naturlig for meg å trekke meg ved første anledning, som er bystyremøtet den 18 oktober, sier han.
Det var Bergensavisen som meldte dette først.
Rune Bakervik er skuffet over at Høyre ikke ville inngå et Bybane-samarbeid med hans parti.
Foto: Simon Skjelvik Brandseth / NRKGruppeleder i Bergen MDG, Thor Haakon Bakke, mener samarbeidet kommer til å få alvorlige følger.
– Dette er Bybanens nakkeskudd. Samarbeidspartiene er først og fremst mot Bybanen til Åsane, og ønsker seg mer motorvei, sier han til NRK.
– Det er lett å gjennomskue at dette er en trenering som ødelegger prosjektets fremdrift.