Onsdag ble det vedtatt. Bybanen skal gå over Bryggen i Bergen.
Bybanen til Åsane har skapt hodebry for politikere og innbyggere i Bergen i over ti år. I dag har flertallet i bystyret bestemt at banen skal gå foran verdensarven Bryggen til Åsane.
Arbeiderparti- og Venstre-byrådet i Bergen sikret flertall med stemmene fra SV, MDG, KrF, Venstre, to representanter fra Senterpartiet og Rødt.
Den vedtatte reguleringsplanen inneholder hele bybanetraseen fra Kaigaten til Vågsbotn, hovedsykkelvei og forlenget Fløyfjellstunnel. Siste prisanslag er satt til 21,2 milliarder kroner.
FORNØYD BYRÅDSLEDER: Rune Bakervik (Ap) sin store kampsak gikk gjennom i bystyret.
Foto: Linnea Skare Oskarsen / NRKDemonstrasjoner utenfor Gamle rådhus
Flere titalls personer samlet seg for å protestere mot Bybanen til Åsane eller deler av traseen.
– Engasjementet er kjempestort. Bergen og Bryggen tilhører hjertet vårt. Vi kommer aldri til å tillate at det blir en anleggsplass, sa Fred Risberg fra minipartiet Bergenslisten før bystyret ble satt.
DEMONSTRERTE: Fred Risberg står som tredje vara hos det nyetablerte partiet Bergenslisten.
Foto: Linnea Skare Oskarsen / NRKPå den andre siden av veien fant man også en gruppe som demonstrerte mot demonstrantene. I denne gruppen befant blant annet Svein Gerhard Holvik fra Åsane seg. Han mener Bybanen vil bidra til å skape en bedre fremtid for bydelen hans:
– Vi har ligget i en bakevje i årevis. Hvis Bybanen nå blir utsatt, så vil også Åsane ligge i en bakevje nokså lenge, og vi vil sakke akterut.
GLAD MANN: Svein Gerhard Holvik har vært med i diskusjoner for Bybanen til Åsane i lang tid.
Foto: Linnea Skare Oskarsen / NRKFølelsesladd debatt
– Det er den mest gjennomdebaterte saken i bystyret noensinne.
Slik introduserte utvalgsleder Geir Steinar Dale (Ap) den store saken på bystyremøtet denne onsdagen. Bybanen til Åsane har skapt hodebry for politikerne og innbyggerne i Bergen i over ti år.
Debatten bar preg av sterke følelser og pågikk i nesten to timer – langt utover tilmålt tid.
Flere ville utsette behandlingen av saken, men ble nedstemt.
– Jeg har selv mistet nattesøvnen av denne banen, sa MDGs gruppeleder, og tidligere byutviklingsbyråd, Thor Haakon Bakke fra talerstolen.
Høyres gruppeleder Charlotte Spurkeland var fast bestemt på at kostnadene knyttet til Bybanen til Åsane, må ned.
Hun mener ikke at byrådets fremlagte sak er realistisk.
Rødt, som ble tungen på vektskålen, forrige gang traseen skulle stemmes over – har senere snudd i saken. Fra talerstolen sa gruppeleder Mailiss Solheim-Åkerblom:
– Vi er for tunnel, men anerkjenner at tunnelvalget ble tapt i 2021. Vi mener at det kun ligger ett forslag til trasé og vi vil ha Bybanen til Åsane.
SLIK KAN DET SE UT: Bystyret i Bergen har vedtatt Bybanen langsmed Bryggen.
Foto: Bergen kommuneNå kommer kampen om pengene
Onsdag landet altså politikerne i Bergen endelig den mest betente politiske saken de siste ti årene.
Prislappen for det massive kollektivprosjektet er satt til 21,2 milliarder kroner.
Men kun 380 millioner kroner til planlegging er sikret nå som traseen er vedtatt. Resten må forhandles politisk opp mot ny nasjonal transportplan neste år.
Likevel gjør fagmiljøene seg klare for byggestart i 2025.
– Det har alltid vært usikkerhet knyttet til bybaneutbygging, men jeg ser ikke hvordan politikerne ikke kan prioritere dette som er så viktig for Bergen.
Det sier Terje Simmenes som er konstituert prosjektdirektør i Bybanen utbygging.
Slik vil Ap-Venstre-byrådet at Bybane-traseen til Åsane skal se ut:
Første stopp vi være i Kaigaten i Bergen sentrum
Før turen går videre til Fisketorget og langsmed Bryggen i Bergen
Dette er pengeproblemet
Selv om det Ap-ledede byrådet i Bergen fikk gjennomslag i bystyret, er de avhengige av mer enn en hjelpende hånd fra staten for å realisere planene.
På grunn av krig i Europa og en utfordrende økonomisk situasjon, spøker det nå for spleiselaget.
Dette er hvorfor:
Nasjonal transportplan
Bybanen er med i nasjonal transportplan for inneværende periode med statlig dekning på 50 prosent.
Disse midlene er imidlertid ikke sikret inn i den nye planen som skal vedtas neste år.
En rekke aktører har kommet med innspill til hva regjeringen bør prioritere nå som staten må spare.
Én av de viktigste er Statens vegvesen, som nå vil skyve på byggestarten.
MÅ VEKTES: I en e-post skriver samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) (i midten), at det er viktig at regjeringen gjør gode og helhetlige prioriteringer i samferdselssektoren som står seg over tid men hensyn til at det er strammere økonomiske tider. Her med fylkesordfører Jon Askeland (Sp) og ordfører Linn Kristin Engø (Ap) under åpningen av bybanetraséen til Fyllingsdalen.
Foto: Charlotte Sanden / NRKRegjeringens ambisjon
Da Arbeiderpartiet og Senterpartiet dannet regjering, ble de enige om å øke den statlige dekningsgraden fra 50 til 70 prosent på store kollektivprosjekter i og rundt storbyene.
Arbeiderpartiets landsmøte gikk inn for å bevare den høye dekningsgraden.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) kan likevel ikke garantere at det vil skje.
I en e-post skriver han at ambisjonen ligger fast, men at det må vektes opp mot at det er strammere økonomiske tider.
Nygård skal møte representanter fra Bergen kommune og Vestland fylkeskommune for å diskutere Bybanen tirsdag 6. juni.