Onsdag ble det vedtatt. Bybanen skal gå over Bryggen i Bergen.
Bybanen til Åsane har skapt hodebry for politikere og innbyggere i Bergen i over ti år. I dag har flertallet i bystyret bestemt at banen skal gå foran verdensarven Bryggen til Åsane.
Arbeiderparti- og Venstre-byrådet i Bergen sikret flertall med stemmene fra SV, MDG, KrF, Venstre, to representanter fra Senterpartiet og Rødt.
Den vedtatte reguleringsplanen inneholder hele bybanetraseen fra Kaigaten til Vågsbotn, hovedsykkelvei og forlenget Fløyfjellstunnel. Siste prisanslag er satt til 21,2 milliarder kroner.
Demonstrasjoner utenfor Gamle rådhus
Flere titalls personer samlet seg for å protestere mot Bybanen til Åsane eller deler av traseen.
– Engasjementet er kjempestort. Bergen og Bryggen tilhører hjertet vårt. Vi kommer aldri til å tillate at det blir en anleggsplass, sa Fred Risberg fra minipartiet Bergenslisten før bystyret ble satt.
På den andre siden av veien fant man også en gruppe som demonstrerte mot demonstrantene. I denne gruppen befant blant annet Svein Gerhard Holvik fra Åsane seg. Han mener Bybanen vil bidra til å skape en bedre fremtid for bydelen hans:
– Vi har ligget i en bakevje i årevis. Hvis Bybanen nå blir utsatt, så vil også Åsane ligge i en bakevje nokså lenge, og vi vil sakke akterut.
Følelsesladd debatt
– Det er den mest gjennomdebaterte saken i bystyret noensinne.
Slik introduserte utvalgsleder Geir Steinar Dale (Ap) den store saken på bystyremøtet denne onsdagen. Bybanen til Åsane har skapt hodebry for politikerne og innbyggerne i Bergen i over ti år.
Debatten bar preg av sterke følelser og pågikk i nesten to timer – langt utover tilmålt tid.
Flere ville utsette behandlingen av saken, men ble nedstemt.
– Jeg har selv mistet nattesøvnen av denne banen, sa MDGs gruppeleder, og tidligere byutviklingsbyråd, Thor Haakon Bakke fra talerstolen.
Høyres gruppeleder Charlotte Spurkeland var fast bestemt på at kostnadene knyttet til Bybanen til Åsane, må ned.
Hun mener ikke at byrådets fremlagte sak er realistisk.
Rødt, som ble tungen på vektskålen, forrige gang traseen skulle stemmes over – har senere snudd i saken. Fra talerstolen sa gruppeleder Mailiss Solheim-Åkerblom:
– Vi er for tunnel, men anerkjenner at tunnelvalget ble tapt i 2021. Vi mener at det kun ligger ett forslag til trasé og vi vil ha Bybanen til Åsane.
Nå kommer kampen om pengene
Onsdag landet altså politikerne i Bergen endelig den mest betente politiske saken de siste ti årene.
Prislappen for det massive kollektivprosjektet er satt til 21,2 milliarder kroner.
Men kun 380 millioner kroner til planlegging er sikret nå som traseen er vedtatt. Resten må forhandles politisk opp mot ny nasjonal transportplan neste år.
Likevel gjør fagmiljøene seg klare for byggestart i 2025.
– Det har alltid vært usikkerhet knyttet til bybaneutbygging, men jeg ser ikke hvordan politikerne ikke kan prioritere dette som er så viktig for Bergen.
Det sier Terje Simmenes som er konstituert prosjektdirektør i Bybanen utbygging.
Slik vil Ap-Venstre-byrådet at Bybane-traseen til Åsane skal se ut:
Første stopp vi være i Kaigaten i Bergen sentrum
Før turen går videre til Fisketorget og langsmed Bryggen i Bergen
Dette er pengeproblemet
Selv om det Ap-ledede byrådet i Bergen fikk gjennomslag i bystyret, er de avhengige av mer enn en hjelpende hånd fra staten for å realisere planene.
På grunn av krig i Europa og en utfordrende økonomisk situasjon, spøker det nå for spleiselaget.
Dette er hvorfor:
Nasjonal transportplan
Bybanen er med i nasjonal transportplan for inneværende periode med statlig dekning på 50 prosent.
Disse midlene er imidlertid ikke sikret inn i den nye planen som skal vedtas neste år.
En rekke aktører har kommet med innspill til hva regjeringen bør prioritere nå som staten må spare.
Én av de viktigste er Statens vegvesen, som nå vil skyve på byggestarten.
Regjeringens ambisjon
Da Arbeiderpartiet og Senterpartiet dannet regjering, ble de enige om å øke den statlige dekningsgraden fra 50 til 70 prosent på store kollektivprosjekter i og rundt storbyene.
Arbeiderpartiets landsmøte gikk inn for å bevare den høye dekningsgraden.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) kan likevel ikke garantere at det vil skje.
I en e-post skriver han at ambisjonen ligger fast, men at det må vektes opp mot at det er strammere økonomiske tider.
Nygård skal møte representanter fra Bergen kommune og Vestland fylkeskommune for å diskutere Bybanen tirsdag 6. juni.
Byrådet ønsker at Bybanen skal gå gjennom Sandviken. Høyre ønsker å sløyfe stoppet ved Sandviken kirke.
Videre skal traseen gå via Eidsvåg
Til Åsane og ende i Vågsbotn.
Frykter at fagmiljøet vil forsvinne
– Så lenge det er håp for finansiering, beholder vi folkene våre. Får vi ikke finansiering i neste transportplan så må vi bygge ned avdelingen. Folkene våre er ettertraktet og de vil forsvinne til andre jobber.
Det sier Jostein Fjærestad som er konstituert avdelingsdirektør for mobilitet og kollektivtransport i Vestland fylkeskommune.
Danske og spanske ingeniører med spesialkompetanse har blitt hentet inn for å lage planene for Bybanen til Åsane.
Hvis de forsvinner, frykter Fjærestad at det vil være vanskelig å bygge opp kompetansemiljøet igjen senere.
– De har spesialkompetanse innenfor bane som det er lite av i Norge og de er vanskelige å erstatte, sier han.
Byrådsleder i Bergen og forkjemper for Bybaneplanen, Rune Bakervik, erkjenner faren ved at prosjektet dras mer ut i tid:
– Det viser jo også hvor viktig det er at vi får finansieringen på plass, sier han.
Høyre vil kutte i kostnadene
I den vedtatte planen er den 13 kilometer lange traseen til Åsane delt opp i seks delstrekninger, tre som områdereguleringsplaner og tre som detaljreguleringsplaner.
Høyre kommer til å stemme mot Bryggen-forslaget, men de er for Bybanen til Åsane.
Deres store bekymring er at det blir for dyrt og at finansieringen ikke er sikret.
– Det er veldig mye penger og vi er opptatt at man ikke skal øke bompengene i Bergen. Det betyr at hvis man faktisk skal få bygget en bane til Åsane, så må man kutte kraftig, i tillegg til at staten må på banen.
Det sier Høyres gruppeleder i bystyret, Charlotte Spurkeland.
Kjemper for finansiering
Byrådet i Bergen har ført Bybanen til Åsane fremfor seg som sin fanesak.
Det førte blant annet til at det tidligere Ap-byrådet under Roger Valhammer i samme bystyreperiode, stilte kabinettsspørsmål i saken og gikk av.
Det var ikke parlamentarisk flertall for et borgerlig skifte og Norges største by ble kastet ut i limbo før én av tre Rødt-representanter snudde i saken og byrådet gikk på igjen.
Valhammers etterfølger, Bakervik, mener Bybanen til Åsane var den viktigste grunnen til at han tok over vervet.
– Du har ingen sikret finansiering, hvordan kan du være så sikker på at dette kommer til å løse seg?
– Fordi vi har en regjering som står fast på at man skal bidra til å få ned klimautslippene, og i vest er Bybanen det største prosjektet. Her har jeg en klar forventning at regjeringen står ved løftet sitt, sier han.