Hopp til innhold

Havarikommisjonen: – Flyteelementer løste seg ikke ut

Havarikommisjonen sier det ikke er funnet tekniske feil som direkte forårsaket helikopterhavariet, men undersøker nå hvorfor flyteelementer ikke utløste seg.

Heving av helikoptervrak, fra havarikommisjonen.

GALT: Her går det galt under hevingen av helikopteret som styrtet utenfor Sotra.

Én person omkom og fem ble skadet i helikopterulykken onsdag 28. februar.

I helgen ble helikoptervraket hevet fra 220 meters dyp og fraktet til Haakonsvern i Bergen.

Der står det nå i en hangar, noe Havarikommisjonen viste frem til pressen mandag.

Havarikommisjonen sier de samarbeider tett med politiet, Luftfartstilsynet, Sikorsky og EUs byrå for flysikkerhet (EASA), for å få svar på hva som gikk galt da Sikorsky-helikopteret havarerte utenfor Sotra.

To amerikanere er ventet på Haakonsvern, fra Sikorsky-fabrikken i USA, for å bistå etterforskningen.

Helikoptervraket

Her er vraket.

Foto: Oddgeir Øystese / NRK
Helikoptervraket

Helikoptervraket står inne i en hangar på Haakonsvern, sjøforsvarets hovedbase, som ligger i Bergen.

Foto: Oddgeir Øystese / NRK
Helikoptervraket etter ulykken utenfor Sotra

At helikopteret er nesten helt, kan tyde på at det har vært lite kraft i sammenstøtet med vannoverflaten.

Foto: Oddgeir Øystese / NRK
Skadet halerotor

Halerotoren er skadet.

Foto: Oddgeir Øystese / NRK
Fronten på helikoptervraket

Slik ser fronten på helikoptervraket ut.

Foto: Oddgeir Øystese / NRK
Helikoptervrak

Helikopteret lå med ryggen ned mot havbunnen.

Foto: Oddgeir Øystese / NRK
Vindu på helikoptervraket

Hevingen av helikopteret var vanskelig, ifølge Havarikommisjonen. De måtte gjøre to forsøk.

Foto: Oddgeir Øystese / NRK

– Vi vet ikke hvorfor

Et sentralt spørsmål for videre etterforskning, er hvorfor ikke helikopterets flyteelementer ble automatisk utløst, opplyser avdelingsdirektør i luftfartsavdelingen i Havarikommisjonen, Kåre Halvorsen.

Etter pressekonferansen på Haakonsvern mandag, retter NRK spørsmål til Halvorsen spesifikt om dette.

– Helikopteret er avhengig av flottørene for å holde seg flytende, gitt at det ender opp på sjøen. Det er for at folk skal komme seg ut innenfor rimelig tid, og for at helikopteret skal kunne holde seg flytende på rett kjøl, forklarer Halvorsen og konstaterer:

– Her har det ikke gjort det, og vi vet ikke hvorfor flyteelementene ikke har kommet ut. Det er en av tingene vi skal se nærmere på.

– Så det er en teknisk svikt?

– Mye tyder på teknisk svikt, uten at vi vet hva som ligger bak den tekniske svikten. Vi håper nå at ferdsskriveren vil inneha data som kan gi svar på flottørene. Det vil være viktig for å trygge sikkerheten for dem som er ute og flyr.

Havarikommisjonen

HAVARIKOMMISJONEN: Fra venstre: Leder av arbeidsgruppen Tor Nøstegård, assisterende leder av gruppen Gjermund Kjerkreit, inspektør Alexander Wangberg, avdelingsdirektør Kåre Halvorsen og direktør William J. Bertheussen.

Foto: Oddgeir Øystese / NRK

Havarikommisjonen anser helikopteret som rimelig intakt, og mener det forteller noe om havariet.

– Det er åpenbart et overlevbart sammenstøt, selv om ikke alle gjorde det. Energien i seg selv under sammenstøtet, var ikke problemet, sier Halvorsen.

– Ikke grunn til å sette helikoptertypen på bakken

Havarikommisjonen mener det på nåværende tidspunkt ikke er grunn for å ta helikoptertypen ut av drift.

– Helikoptertypen er ikke satt på bakken av noen land. Det er ikke funnet tekniske feil av den typen som gjør det nødvendig nå, sier Kåre Halvorsen.

Halvorsen mener etterforskningen har et godt utgangspunkt og viser til et større samarbeid med politiet, Luftfartstilsynet og EUs byrå for flysikkerhet (EASA).

Samarbeidet skal sikre at det blir gjort umiddelbare tiltak dersom etterforskningen avdekker tekniske feil som forårsaket helikopterhavariet.

Han understreker at det fremdeles er tidlig i etterforskningen.

– Om det blir funnet tekniske feil som knyttes til at helikopteret havarerte, vil det være opp til myndigheter som EASA og Luftfartstilsynet å sette helikopteret på bakken, sier Halvorsen.

 Helikopteret som havarerte kvelden onsdag 28. februar er hevet fra sjøen og flyttet til Haakonsvern lørdag 2. mars.

Vraket ble funnet på over 200 meters dyp, melder Havarikommisjonen.

Bildet av helikopteret etter det er hevet fra vannet.

Helikopteret på dekk.

Helikopteret på kai på Haakonsvern marinebase. Foto SHK

Helikopteret på kai på Haakonsvern marinebase.

 Helikopteret som havarerte kvelden onsdag 28. februar er hevet fra sjøen og flyttet til Haakonsvern lørdag 2. mars.

Vraket ble funnet på over 200 meters dyp, melder Havarikommisjonen.

Redningsskøyten Kristian Gerhard Jebsen, helikopterulykke Sotra

Norsk Redningsselskap var involvert i redningsaksjonen onsdag og fant da gjenstander fra helikoptervraket.

– Klar om ett døgn

Havarikommisjonen bekrefter at ferdsskriveren, som lørdag ble funnet sammen med helikoptervraket på 220 meters dyp, er intakt.

Kåre Halvorsen definerer denne, sammen med de overlevendes vitnesbyrd, som selve nøkkelen for å finne årsaken til helikopterhavariet.

Ferdsskriveren, også kalt den svarte boksen, vil bli sendt til England for analyse.

– Den vil være klar til avlesing om ett døgn, men det kan ta tid å analysere og forstå funnene, sier Kåre Halvorsen på pressekonferansen på Haakonsvern mandag.

Tidslinje: Helikopterstyrten vest for Sotra

Slik gjekk det med helikopteret som styrta vest for Sotra i Vestland. Dei nyaste oppdateringane er nedst i tidslinja. Fleire av tidspunkta er henta frå Hovudredningssentralen (HRS).

Trøbbel under hevingsforsøk

Fra Haakonsvern forteller Gjermund Kjerkreit, assisterende inspektør i Havarikommisjonen, om en utfordrende bergingsoperasjon for å heve helikopteret.

– Høy sjø og sterk vind ga utfordrende arbeidsforhold. Helikopteret lå med buken oppe, og hadde fylt seg med vann, forklarer Kjerkreit og legger til:

– Det gjorde at stroppene røk på første hevingsforsøk. På andre forsøk fikk vi helikopteret om bord på Normand Ocean og fraktet det til Haakonsvern.

Helikopteret som styrtet vest for Sotra er nå hevet og vises frem på Haakonsvern.

Helikopteret som styrtet vest for Sotra er nå hevet og vises frem på Haakonsvern.

Ingen siktet eller mistenkt

Den Equinor-ansatte sykepleieren Reidun Hestetun (61) omkom i ulykken.

De fem øvrige passasjerene, alle menn som var ansatt i Bristow, overlevde.

Foreløpig har ingen status som siktet eller mistenkt i saken, opplyser påtaleansvarlig Trygve Ritland til NRK mandag.

Dette vet vi om redningsaksjonen

På ulykkestidspunktet onsdag 28. februar var helikopteret på øvelse for søk og redning, på oppdrag fra Equinor.

Klokken 19.38 mistet helikopteret radarkontakt. En storstilt redningsaksjon ble satt i gang.

Sikorsky S92 SAR helikopter to dager før ulykken

TO DAGER FØR: Sikorsky S92 SAR helikopteret her på Flesland, to dager før ulykken.

Foto: Fredrik Lygre

Signal fra det havarerte helikopterets nødpeiler, gjorde at det ble lokalisert.

Norsk Redningsselskap og Hovedredningssentralen har beskrevet utfordrende værforhold med høye bølger og sterk vind under aksjonen.

Fem personer ble heist opp fra sjøen av ett av 330 skvadronens SAR Queen redningshelikoptre, som var på treningsoppdrag vest for Sola da ulykken fant sted.

Medisinske vurderinger og drivstoffmangel gjorde så at redningshelikopteret måtte sette kurs for Haukeland universitetssykehus.

Et helikopter fra Florø ankom ulykkesstedet 25 minutter senere og heiste opp den sjette og siste personen fra sjøen.

Mandag formiddag bekreftet Hovedredningssentralen at det var den nå avdøde Reidun Hestetun som sist ble hentet opp fra sjøen.

Reidun Hestetun

OMKOM: 61 år gamle Reidun Hestetun omkom i ulykken onsdag 28. februar.

Foto: Erik M. Sundt / Sykepleien

Stanset all helikoptertrafikk

Etter ulykken onsdag ble umiddelbart all helikoptertrafikk til norsk sokkel innstilt. Fredag 1. mars ble trafikken gjenopptatt.

Det vakte reaksjoner fra forbundet Safe, som etterlyste flere tiltak.

Direktør for Felles driftsstøtte på norsk sokkel i Equinor, Ørjan Kvelvane, mener sikkerheten er ivaretatt.

– Vi hadde ikke startet opp igjen flygingene hvis vi ikke var sikre på at det var en korrekt beslutning. Men vi har full forståelse for at det blir reist spørsmål, og vi vil jobbe med både spørsmålene og usikkerhetene som reises, sa Kvelvane til NRK lørdag.

Les også Redningshelikopteret måtte fylle drivstoff - ein person låg att i sjøen

Redningshelikopter på helipad på Haukeland universitetssjukehus etter helikopterulykke vest for Sotra