Hopp til innhold

Politiet: – Etterforskningen av helikopter­havariet er av internasjonal interesse

Til politiet har de overlevende forklart at helikopterulykken skjedde fort, og at de er sterkt preget av traumet. Nå følges etterforskningen med argusøyne fra utlandet.

Helikopteret hevet i posisjon vest av Bergen. Foto SHK

HEVET: Lørdag ble det havarerte helikopteret hevet fra 220 meters dyp.

Foto: Statens Havarikommisjon

En uke har gått siden helikopterhavariet utenfor Sotra onsdag 28. februar.

Fem menn, alle ansatt i transportselskapet Bristow, overlevde. Den Equinor-ansatte sykepleieren Reidun Hestetun (61) omkom.

– Femte person ikke avhørt

Fire av de fem overlevende er avhørt, og ingen er foreløpig siktet eller mistenkt i saken. Det opplyser påtaleansvarlig i politiet, Trygve Ritland, til NRK onsdag.

– Den femte personen er av medisinske årsaker fremdeles ikke avhørt. Han er den som har vært hardest skadet, og vil bli avhørt når han er i stand til det, sier Ritland.

Reidun Hestetun

OMKOM: 61 år gamle Reidun Hestetun omkom i ulykken onsdag 28. februar.

Foto: Eirik M. Sundt / Sykepleien

Politiadvokat Ritland vil ikke kommentere hvilke roller de fire som er avhørt hadde, men sier følgende om hva de forklarer:

– De sier det har gått fort, og er preget av det traumatiske som har skjedd. Det er nyanseforskjeller i deres forklaringer, men det vil jeg ikke uttale meg om, sier Ritland.

– Har dere avhørt noen vitner, eller andre utover de overlevende?

– Nei, ingen vitner er avhørt foreløpig.

Trygve Ritland, politiadvokat Vest politidistrikt

PÅTALEANSVARLIG: Politiadvokat Trygve Ritland er påtaleansvarlig i saken.

Foto: Jon Bolstad / NRK

– Internasjonal interesse

Britiske BBC og amerikanske The Washington Post er blant internasjonale medier som har rapportert om det havarerte helikopteret, som går under navnet NORSAR6 og er av typen Sikorsky S-92.

Påtaleansvarlig Ritland er klar på at ulykken og derav etterforskningen er av internasjonal interesse.

– Denne helikoptertypen finner du i hele verden, og er en transportmåte av nasjonal og internasjonal interesse og verdi. Det er store økonomiske interesser her, sier Ritland.

– Dermed er også etterforskningen og hva den viser, av både nasjonal og internasjonal interesse. Det så vi tydelig under Turøy-ulykken, hvor helikoptertypen som var involvert i den ulykken fikk konsekvenser, tilføyer Ritland som også var påtaleansvarlig etter Turøyulykken i 2016.

Sikorsky S92 SAR helikopter to dager før ulykken

HELIKOPTERET: Sikorsky S92 SAR helikopteret, her på Flesland, to dager før ulykken

Foto: Fredrik Lygre

– Med et slikt bakteppe, har dere nok ressurser til etterforskningen?

– Dette er en høyt prioritert sak, både for oss i politiet, Havarikommisjonen og alle. Det er klart at politiet må se på bruk av ressurser i saker, men det har vi ikke noen problemer med i denne saken. Vi har de ressursene vi trenger og ber om, slår Ritland fast.

Heving av helikoptervrak, fra havarikommisjonen.

Heving av helikoptervrak, fra havarikommisjonen.

Får ikke tilgang på ferdsskriver

Det er likevel begrensninger for politiets etterforskning, påpeker Ritland selv.

Det Havarikommisjonen definerer som selve nøkkelen til å finne havariets årsak, får ikke politiet tilgang til.

– Ferdsskriveren med lydlogger, er ikke noe Havarikommisjonen deler i denne eller andre ulykker, sier Ritland og forklarer:

– Vi samarbeider med Havarikommisjonen, men vi har ulike oppgaver og lovverk å forholde oss til. Havarikommisjonen har også den fordelen at folk er forpliktet til å forklare seg til dem. Den samme hjemmelen har ikke vi.

Ritland viser til at Havarikommisjonen og politiet har ulike formål:

– Havarikommisjonen skal finne ut av hvorfor havariet har skjedd, og hvordan det kan forhindres at skjer igjen. Politiets oppgave er å se om noen har et strafferettslig ansvar for havariet.

Helikoptervraket

VRAKET: Helikoptervraket står nå i en hall på Haakonsvern i Bergen.

Foto: Oddgeir Øystese / NRK

– Er ikke lydlogger da av interesse for politiet?

– Jo, men systemet er lagt opp slik med strenge regler for hva som har skjedd i cockpit. I luftfartsulykker får man aldri vite hva som er sagt i de siste sekundene fra dem som er om bord, heller ikke politiet, sier Ritland.

Dermed er også politiets etterforskning avhengig av både løpende og endelige rapporter fra Havarikommisjonen, opplyser Ritland og understreker:

Det er også viktig å poengtere at folk kan gjøre feil, uten at det er gjort noe straffbart.

Det har ikke lykkes NRK å få en kommentar fra Havarikommisjonen.

Les også Havarikommisjonen: – Flyteelementer løste seg ikke ut

Heving av helikoptervrak, fra havarikommisjonen.

– Godt utgangspunkt

Til tross for begrensningene, mener påtaleansvarlig Ritland at etterforskningen har et godt grunnlag.

– Helikopteret er blitt hevet og er nok så helt. Det kan si oss noe om hendelsen. Vi har også forklaringer til dem som var om bord og overlevde ulykken. Det gir oss et godt utgangspunkt for etterforskning.

Har dere noen foreløpige teorier?

– Det er klart vi har teorier vi nå jobber ut fra, men hvilke vil jeg ikke gå ut med nå, konstaterer Ritland.

Hei!

Har du tips til denne, eller andre saker? Send meg gjerne en e-post: erica.kronheim@nrk.no