En uke har gått siden helikopterhavariet utenfor Sotra onsdag 28. februar.
Fem menn, alle ansatt i transportselskapet Bristow, overlevde. Den Equinor-ansatte sykepleieren Reidun Hestetun (61) omkom.
– Femte person ikke avhørt
Fire av de fem overlevende er avhørt, og ingen er foreløpig siktet eller mistenkt i saken. Det opplyser påtaleansvarlig i politiet, Trygve Ritland, til NRK onsdag.
– Den femte personen er av medisinske årsaker fremdeles ikke avhørt. Han er den som har vært hardest skadet, og vil bli avhørt når han er i stand til det, sier Ritland.
Politiadvokat Ritland vil ikke kommentere hvilke roller de fire som er avhørt hadde, men sier følgende om hva de forklarer:
– De sier det har gått fort, og er preget av det traumatiske som har skjedd. Det er nyanseforskjeller i deres forklaringer, men det vil jeg ikke uttale meg om, sier Ritland.
– Har dere avhørt noen vitner, eller andre utover de overlevende?
– Nei, ingen vitner er avhørt foreløpig.
– Internasjonal interesse
Britiske BBC og amerikanske The Washington Post er blant internasjonale medier som har rapportert om det havarerte helikopteret, som går under navnet NORSAR6 og er av typen Sikorsky S-92.
Påtaleansvarlig Ritland er klar på at ulykken og derav etterforskningen er av internasjonal interesse.
– Denne helikoptertypen finner du i hele verden, og er en transportmåte av nasjonal og internasjonal interesse og verdi. Det er store økonomiske interesser her, sier Ritland.
– Dermed er også etterforskningen og hva den viser, av både nasjonal og internasjonal interesse. Det så vi tydelig under Turøy-ulykken, hvor helikoptertypen som var involvert i den ulykken fikk konsekvenser, tilføyer Ritland som også var påtaleansvarlig etter Turøyulykken i 2016.
– Med et slikt bakteppe, har dere nok ressurser til etterforskningen?
– Dette er en høyt prioritert sak, både for oss i politiet, Havarikommisjonen og alle. Det er klart at politiet må se på bruk av ressurser i saker, men det har vi ikke noen problemer med i denne saken. Vi har de ressursene vi trenger og ber om, slår Ritland fast.
Får ikke tilgang på ferdsskriver
Det er likevel begrensninger for politiets etterforskning, påpeker Ritland selv.
Det Havarikommisjonen definerer som selve nøkkelen til å finne havariets årsak, får ikke politiet tilgang til.
– Ferdsskriveren med lydlogger, er ikke noe Havarikommisjonen deler i denne eller andre ulykker, sier Ritland og forklarer:
– Vi samarbeider med Havarikommisjonen, men vi har ulike oppgaver og lovverk å forholde oss til. Havarikommisjonen har også den fordelen at folk er forpliktet til å forklare seg til dem. Den samme hjemmelen har ikke vi.
Ritland viser til at Havarikommisjonen og politiet har ulike formål:
– Havarikommisjonen skal finne ut av hvorfor havariet har skjedd, og hvordan det kan forhindres at skjer igjen. Politiets oppgave er å se om noen har et strafferettslig ansvar for havariet.
– Er ikke lydlogger da av interesse for politiet?
– Jo, men systemet er lagt opp slik med strenge regler for hva som har skjedd i cockpit. I luftfartsulykker får man aldri vite hva som er sagt i de siste sekundene fra dem som er om bord, heller ikke politiet, sier Ritland.
Dermed er også politiets etterforskning avhengig av både løpende og endelige rapporter fra Havarikommisjonen, opplyser Ritland og understreker:
– Det er også viktig å poengtere at folk kan gjøre feil, uten at det er gjort noe straffbart.
Det har ikke lykkes NRK å få en kommentar fra Havarikommisjonen.
– Godt utgangspunkt
Til tross for begrensningene, mener påtaleansvarlig Ritland at etterforskningen har et godt grunnlag.
– Helikopteret er blitt hevet og er nok så helt. Det kan si oss noe om hendelsen. Vi har også forklaringer til dem som var om bord og overlevde ulykken. Det gir oss et godt utgangspunkt for etterforskning.
– Har dere noen foreløpige teorier?
– Det er klart vi har teorier vi nå jobber ut fra, men hvilke vil jeg ikke gå ut med nå, konstaterer Ritland.
Hei!
Har du tips til denne, eller andre saker? Send meg gjerne en e-post: erica.kronheim@nrk.no