Lørdag morgen ble vraket etter helikopteret som havarerte utenfor Sotra, funnet og hevet fra 220 meters dyp.
Skipet Normand Ocean fraktet vraket til Haakonsvern, som er Sjøforsvarets base i Bergen.
Helikopteret havarerte onsdag kveld, med seks personer om bord. Fem menn overlevde, mens den 61 år gamle sykepleieren Reidun Hestetun omkom.
– Liten energi i sammenstøtet
Til NRK opplyser avdelingsdirektør i luftfartsavdelingen i Havarikommisjonen, Kåre Halvorsen, at vraket ble hevet på andre forsøk i morgentimene lørdag.
Forsvaret har stilt innendørs lokaler til rådighet for vraket, som dermed inntil videre forblir på marinebasen til Haakonsvern i Bergen, opplyser Halvorsen.
– Vraket er rimelig intakt. Vi fikk det opp i ett stykke, og kan se at det har truffet vannoverflaten med nesen og cockpiten først, sier Halvorsen.
– Slik vraket ser ut nå, tyder det på en kontrollert nødlanding eller styrt?
– Vi vil se på dette samlet, med data fra ferdsskriveren og det vi har hørt fra dem som var om bord, svarer Halvorsen og legger til:
– Skadene fremme tyder på at det har vært et relativt kraftig møte med havoverflaten, men vi vet samtidig at flere også har kommet seg ut av helikopteret.
NRK spør John Kristoffersen, leder i Flysikkerhetskommisjonen i Norsk Flygerforbund, om hans tanker om vrakets tilstand.
– Helikopteret er helt, som viser at det har vært relativt liten energi i sammenstøtet med vannet, sier Kristoffersen.
Sender «nøkkelen» til England
NRK får bekreftet at ferdsskriveren med lydopptak er funnet og vil bli analysert. Halvorsen omtaler ferdsskriveren, sammen med vitneavhør, som selve nøkkelen for å forstå hva som har skjedd.
– Ferdsskriveren vil vi omgående ta med oss til et laboratorium i England, sammen med en representant fra produsenten Sikorsky, sier Halvorsen.
Halvorsen forteller at Havarikommisjonen samarbeider tett med Luftfartstilsynet, operatøren og EUs byrå for flysikkerhet (EASA).
Samarbeidet skal sikre at det blir tatt umiddelbar affære, dersom etterforskningen avdekker tekniske feil ved Sikorsky-helikopteret.
– Helikoptertypen er ikke satt på bakken av noen land nå. Foreløpig har vi ikke funnet noe som tyder på tekniske feil som gjør at det er nødvendig, sier Halvorsen til NRK og understreker at etterforskningen fremdeles er i innledende fase.
– Ingen siktet eller mistenkt
Fredag meldte Haukeland universitetssykehus at tilstanden til de fem overlevende var forbedret. Ingen var lenger kritisk skadet.
En mann var da betegnet som alvorlig skadet, to var lettere skadet og de to øvrige var utskrevet fra sykehus.
Lørdag kveld bekrefter arbeidsgiver Bristow at en tredje person er utskrevet. De vil ikke informere videre om helsetilstand.
Kommunikasjonssjef i Vest politidistrikt, Arne Lutro, opplyser lørdag formiddag at fire av de fem overlevende etter helikopterhavariet er avhørt.
– Det er til sammen fire personer som er avhørt. Ingen har status som mistenkt eller siktet, sier Arne Lutro til NRK.
– Den femte personen er ikke avhørt, men det er klart at politiet har et ønske om det, sier Lutro og legger til:
– Politiets krimteknikere er på Haakonsvern for å undersøke vraket.
Mistet en kjær kollega
Helikopteret var tilknyttet søk-og-redningstjenesten for Oseberg-området i Nordsjøen.
På ulykkestidspunktet var helikopteret engasjert i øvelse for søk og redning, på oppdrag fra Equinor.
De fem overlevende mennene er ansatt i Bristow, som er et av de største selskapene som flyr mannskap til og fra oljeplattformene i Nordsjøen.
Reidun Hestetun var ifølge Equinors konsernsjef Anders Opedal, en kjær og dedikert ansatt som hadde vært engasjert i selskapet i en årrekke.
Gruer seg for å fly
Etter ulykken onsdag kveld ble all helikoptertrafikk på norsk sokkel stanset. Fredag formiddag lettet helikoptrene igjen, men Safe etterlyste flere tiltak.
Konserntillitsvalgt for Safe i Equinor, Bjørn Egil Teige, sier lørdag at det er flere som nå gruer seg til å fly til eller fra Nordsjøen.
Teige arbeider nå med å ivareta dem som kjenner seg urolige.
– Vi har en ordning for dem som er hjemme og kjenner på en uro nå, og som kanskje har folk rundt seg som ikke vil at de skal reise ut. Vi har også en ordning for dem som er ute og skal til fastlandet igjen, men som ønsker å vente noen dager før de reiser, sier Teige til NRK.
– Vi må stole på at det er trygt
Teige understreker at forbundet har tillit til at det er trygt å fly.
– Når Luftfartstilsynet nå sier det er ok å bruke helikoptrene, må vi stole på at det er trygt. Det vil alltid være en risiko når man driver med slike operasjoner, men det er den vi nå må håndtere. Du får aldri bort all risiko.
Direktør for Felles driftsstøtte på norsk sokkel i Equinor, Ørjan Kvelvane, konstaterer at sikkerheten er ivaretatt.
– Vi hadde ikke startet opp igjen flygingene hvis vi ikke var sikre på at det var en korrekt beslutning. Men vi har full forståelse for at det blir reist spørsmål, og vi vil jobbe med både spørsmålene og usikkerhetene som reises, sier Kvelvane til NRK.