Hopp til innhold

Den omkomne var den siste som ble hentet opp fra sjøen

Hovedredningssentralen frigir nye detaljer om redningsaksjonen.

Helikopteret hevet i posisjon vest av Bergen. Foto SHK

HEVET: Lørdag ble det havarerte helikopteret hevet fra 220 meters dyp.

Foto: Statens Havarikommisjon

Det har tidligere vært kjent at de seks personene som var om bord da et helikopter havarerte utenfor Sotra onsdag 28. februar, ble hentet i to omganger av to ulike redningshelikoptre.

Fem personer ble heist opp fra sjøen av ett av 330 skvadronens SAR Queen redningshelikoptre, som var på treningsoppdrag vest for Sola da ulykken fant sted.

SAR Queen fant frem til ulykkesstedet ved hjelp av det havarerte helikopterets nødpeiler, som hadde sendt ut signal.

Sikorsky S92 SAR helikopter to dager før ulykken

Sikorsky S92 SAR helikopteret, her på Flesland, to dager før ulykken

Foto: Fredrik Lygre

Medisinske vurderinger og drivstoffmangel bidro til at SAR Queen returnerte til fastlandet før den sjette personen var blitt reddet opp. Helikopteret hadde da en person som ble vurdert som kritisk skadet om bord.

NRK presiserer at det ikke er kjent hvordan helsetilstanden til den sjette personen ble vurdert på tidspunktet.

Etter 25 minutter kom det neste helikopteret frem til ulykkesstedet fra Florø, og fikk heist opp den siste personen.

Hovedredningssentralen bekrefter

NRK har flere kilder som bekrefter at personen som ble sist hentet opp fra sjøen, var den nå avdøde Reidun Hestetun (61).

Hovedredningssentralen (HRS) bekrefter dette mandag.

Det var den Equinor-ansatte sykepleieren som ble heist opp av Florø-maskinen, og dermed ankom sykehuset på Haukeland sist. Der ble hun som kjent senere erklært omkommet, opplyser Andreas Næsheim, operativ redningsinspektør ved HRS, i en pressemelding.

– I transporten på vei til Haukeland gjorde mannskapet sitt ytterste for å ivareta henne. Vi er lei oss for at ikke alle seks overlevde, og vår medfølelse går til de som har mistet en de hadde kjær, tilføyer Næsheim.

Reidun Hestetun

Reidun Hestetun som omkom i ulykken var sykepleier i Equinor i en årrekke. Bildet er fra en artikkel i Sykepleien i 2018.

Foto: Eirik M. Sundt / Sykepleien

Venter på obduksjonsrapport

NRK kjenner ikke til hvilken helsetilstand Reidun Hestetun var i, da hun ble liggende i sjøen.

Offisielt ble Hestetun erklært død på Haukeland universitetssykehus onsdag 28. februar, noe politiet informerte pressen om klokken 23.30 samme kveld.

En foreløpig obduksjonsrapport er ventet mandag 4. mars.

De nøyaktige omstendighetene og vurderingene som gjorde at det første redningshelikopteret ikke fikk hentet opp Reidun Hestetun, er ikke kjent.

Både HRS og Norsk Redningsselskap har understreket at værforholdene var svært utfordrende, med sterk vind og høye bølger.

Tidslinje: Helikopterstyrten vest for Sotra

Slik gjekk det med helikopteret som styrta vest for Sotra i Vestland. Dei nyaste oppdateringane er nedst i tidslinja. Fleire av tidspunkta er henta frå Hovudredningssentralen (HRS).

– Har bidratt til å redde liv

HRS sier det ble gjort gode prioriteringer under redningsaksjonen.

− Ut fra den kunnskapen vi har nå er det rimelig å legge til grunn at disse vurderingene har bidratt til å redde liv, opplyser Næsheim og redegjør for vurderingene:

− I en totalvurdering av situasjonen, basert på observasjoner på skadestedet og kompleksiteten i det medisinske bildet i kabinen på SAR Queen, så mannskapet det som nødvendig å gå til Haukeland raskest mulig med de fem personene som på det tidspunktet var tatt om bord i helikopteret.

Bildet av helikopteret etter det er hevet fra vannet.

Vraket ble fraktet til Haakonsvern av skipet Normand Ocean.

Foto: Havarikommisjonen

Ingen siktet eller mistenkt

I helgen meldte Haukeland universitetssykehus om ytterligere forbedring i helsetilstanden til de fem overlevende mennene, som alle er ansatt i selskapet Bristow.

Ingen er lenger kritisk skadet. Søndag var tre av fem skrevet ut fra sykehus.

På ulykkestidspunktet var helikopteret engasjert i øvelse for søk og redning, på oppdrag fra Equinor.

Mandag sier påtaleansvarlig jurist, Trygve Ritland, til NRK at ingen har status som siktet eller mistenkt i saken.

Ritland opplyser at den femte personen, som er den som har vært kritisk skadet, ikke har blitt avhørt enda.

 Helikopteret som havarerte kvelden onsdag 28. februar er hevet fra sjøen og flyttet til Haakonsvern lørdag 2. mars.

Vraket ble funnet på over 200 meters dyp, melder Havarikommisjonen.

Bildet av helikopteret etter det er hevet fra vannet.

Helikopteret på dekk.

Helikopteret på kai på Haakonsvern marinebase. Foto SHK

Helikopteret på kai på Haakonsvern marinebase.

 Helikopteret som havarerte kvelden onsdag 28. februar er hevet fra sjøen og flyttet til Haakonsvern lørdag 2. mars.

Vraket ble funnet på over 200 meters dyp, melder Havarikommisjonen.

Redningsskøyten Kristian Gerhard Jebsen, helikopterulykke Sotra

Norsk Redningsselskap var involvert i redningsaksjonen onsdag og fant da gjenstander fra helikoptervraket.

Godt grunnlag for etterforskning

Havarikommisjonen har bekreftet at det havarerte helikopterets ferdsskriver med lydopptak ble funnet da vraket ble hevet lørdag. Den vil bli analysert i England.

Avdelingsdirektør i luftfartsavdelingen i Havarikommisjonen, Kåre Halvorsen, mener etterforskningen har et godt utgangspunkt og viser til et større samarbeid med politiet, Luftfartstilsynet og EUs byrå for flysikkerhet (EASA).

Det blir også gitt bisand fra to personer fra Sikorsky-fabrikken i USA.

Mandag redegjorde Havarikommisjonen for sine foreløpige funn, og viste frem vraket til pressen.

Det ble da opplyst om at det foreløpig ikke er funnet tekniske feil som gjør det nødvendig å sette helikoptertypen ut av drift.

Heving av helikoptervrak, fra havarikommisjonen.

Her går det galt under hevingen av helikopteret som styrtet utenfor Sotra.

– Flyteelementer utløste seg ikke

Etter den allmenne pressekonferansen på Haakonsvern mandag, retter NRK spørsmål til Halvorsen spesifikt om hvorfor ikke helikopterets flyteelementer ble utløst.

– Helikopteret er avhengig av flottørene for å holde seg flytende, gitt at det ender opp på sjøen. Det er for at folk skal komme seg ut innenfor rimelig tid, og for at helikopteret skal kunne holde seg flytende på rett kjøl, forklarer Halvorsen og understreker:

– Her har det ikke gjort det, og vi vet ikke hvorfor flyteelementene ikke har kommet ut. Det er en av tingene vi skal se nærmere på.

– Så det er en teknisk svikt?

– Mye tyder på teknisk svikt, uten at vi vet hva som ligger bak den tekniske svikten. Vi håper nå at ferdsskriveren vil inneha data som kan gi svar på flottørene. Det vil være viktig for å trygge sikkerheten for dem som er ute og flyr.

Havarikommisjonen anser helikopteret som rimelig intakt, og mener det forteller noe om havariet.

– Det er åpenbart et overlevbart sammenstøt, selv om ikke alle gjorde det. Energien i seg selv under sammenstøtet var ikke problemet, konstaterer Halvorsen.

Helikopteret som styrtet vest for Sotra er nå hevet og vises frem på Haakonsvern.

Mandag viste Havarikommisjonen frem vraket av helikopteret, som nå står i en hangar på Haakonsvern i Bergen.