Hopp til innhold

Etterlyser tiltak etter helikopterstyrten

Det har vært stans i helikoptertrafikken på norsk sokkel siden onsdag kveld. Fredag formiddag lettet helikoptrene igjen, men Safe etterlyser flere tiltak.

Her letter det første helikopteret fra Sola etter ulykken onsdag kveld.

Her letter et Sikorsky S-92-helikopter på Heliporten hos Sola lufthavn fredag formiddag.

Foto: Maja Mathisen / NRK

– Vi savner at det kunne ha blitt gjort ytterligere tiltak. Det vi ser ut ifra den tragiske ulykken, er at det tok en time fra hendelsen, til siste person ble hentet opp fra sjøen, sier forbundssekretær i Safe, Mats Thune.

Fredag formiddag startet helikopterflyvningene på norsk sokkel igjen. All helikoptertrafikk offshore har stått stille siden onsdag kveld, som følge av helikopterstyrten utenfor Sotra onsdag kveld.

Mats Thune, forbundssekretær i Safe

Forbundssekretær i Safe, Mats Thune.

Foto: Elise Pedersen / NRK

Thune sier han har tillit til at de nødvendige vurderingene har blitt gjort, og at helikoptrene er trygge.

– Men det er et stort ønske fra Safe at det skal bli satt inn tiltak med redusert kapasitet på helikoptrene, og redusert flyvninger på kvelds- og nattetid, sier han og legger til:

– Jeg har full tillit til at det har blitt gjort den granskingen som trengs for at de kan fly sikkert. Men det burde ha vært ytterligere tiltak før vi får en enda bedre oversikt over situasjonen.

Tidslinje: Helikopterstyrten vest for Sotra

Slik gjekk det med helikopteret som styrta vest for Sotra i Vestland. Dei nyaste oppdateringane er nedst i tidslinja. Fleire av tidspunkta er henta frå Hovudredningssentralen (HRS).

Enighet om sikker flyvning

– Det er ingen indikasjon på at helikoptersikkerheten på norsk sokkel er svekket.

Det sier Ørjan Kvelvane, direktør for driftsstøtte i Equinor, til NRK.

Ørjan Kvelvane er direktør for driftsstøtte i Equinor.

Ørjan Kvelvane er direktør for driftsstøtte i Equinor.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Han forteller at Equinor har foretatt avklaringer med myndighetene og fagmiljøene for flysikkerhet, slik at en gjenopptakelse av flyvningene kan skje på en trygg måte.

– Hvilke vurderinger har blitt tatt?

– Det er andre myndigheter som gransker hendelsen, men vi har jobbet tett med disse aktørene for å se om det er noe som peker mot at sikkerheten er svekket. Det er det ikke, og på dette grunnlaget at vi har startet aktiviteten i dag, sier Kvelvane.

Equinor presiserer at genopptagelse av flyvning er koordinert mellom luftfartsmyndighetene, helikopteroperatørene, fagforeningene og operatørselskapene.

– Vi er trygge på vår konklusjon. Det er trygt å fly på norsk sokkel.

Ikke grunnlag for å sette helikopter på bakken

– Denne alvorlige hendelsen preger oss alle. Flysikkerhet og sikkerheten til alle som reiser med helikopter er fundamentalt for vår virksomhet, sier Kjetil Hove, konserndirektør for Utforskning og produksjon Norge i en pressemelding.

– Basert på informasjonen vi har fått, har vi ikke grunnlag for å sette flytypen på bakken, sier Håvard Vikheim, kommunikasjonsdirektør i Luftfartstilsynet.

Helikoptertrafikken har stått stille

Helikopteret som styrtet onsdag kveld var av typen Sikorsky S-92. Dette er i praksis den eneste typen som blir brukt til offshore-transport i Norge.

Derfor har operatørene og oljeselskapene avventet med videre flyvninger fram til fredag ettermiddag.

– Vi synes det var riktig å innføre en pause i flygingene etter ulykken. Når myndigheter og andre fagmiljøer sier at det er trygt å starte opp med ordinær tilbringertjeneste, må vi ha stor tillit til dem, og de beslutningene som er tatt, sier Baste Daltveit, koordinerende hovedverneombud for Equinor på norsk sokkel i pressemeldingen.

Helikoptertrafikken til og fra Nordsjøen er fortsatt innstilt.

Helikoptrene står fortsatt på bakken fredag morgen.

Rolf Bøhn er ansatt i ABB, og skal av gårde med helikopter fredag ettermiddag.

Rolf Bøhn

Rolf Bøhn skal reise offshore med helikopter fredag ettermiddag.

Foto: Erik Waage / NRK

– Jeg tenker ikke så mye på at det er guffent å dra. Når man skal fly med helikopter er det alltid forbundet med en viss risiko, men det går fint.

Et av de første helikoptrene som lettet fredag gikk fra Bergen klokken 11, bekrefter informasjonsdirektør i Equinor, Sissel Rinde til NRK.

To helikoptre av typen Sikorsky S-92 på vei til Nordsjøen fra Stavanger lufthavn Sola.

To helikoptre av typen Sikorsky S-92 på vei til Nordsjøen fra Stavanger lufthavn Sola

Foto: Flightadar

– Et ubehag

Terje Stavåsen reiste fredag fra oljeplattformen Visund til Florø. Han er glad for å kunne komme seg på land igjen etter ulykken onsdag.

Terje Stavåsen reiste fredag fra oljeplattformen Visund til Florø.

Terje Stavåsen reiste fredag fra oljeplattformen Visund til Florø.

Foto: Arne Stubhaug / NRK

– Tankene har gått. Man lurer jo på hva som har skjedd, og på hva som vil skje videre.

Han forteller at de ansatte på plattformen har fått god informasjon fra ledelsen, og at de har blitt god ivaretatt.

– Jeg føler meg trygg, men det blir jo mye spekulasjoner. Jeg håper jo vi snart får svar på hva som har skjedd, og at det ikke er snakk om en teknisk svikt på helikopteret, sier Stavåsen.

Helge Mads Johansen skal reise offshore etter dødsulykken onsdag kveld.

Helge Mads Johansen reiste offshore fredag ettermiddag.

Foto: Arne Stubhaug / NRK

– Det er klart man føler på et ubehag. Man vet jo om risikoen, men det blir mer ubehagelig når det faktisk kommer en dødsulykke. Det har skjedd før, og kan skje igjen. Det er nok en tanke man må gjøre seg komfortabel med før man reiser offshore.

Det sier Helge Mads Johansen. Han jobber med stillas og isolering offshore for Equinor, og reiste fredag fra Florø til Visund.

– Du vil fortsette å jobbe offshore?

– Foreløpig vil jeg det ja. Det er reisen som er den mest risikofylte, men det er en fin arbeidsplass med gode kolleger og gode arbeidsforhold.