– Det seier seg sjølv at det ikkje er gunstig, og at det er ei opplysing som naudetatane og politiet ønskjer å få så tidleg som mogleg når nokon har kjennskap til han, seier Kjetil Øyri, sjef for politiets operasjonssentral til avisa. Bane Nor opplyser til avisa at dei visste om passasjertoget umiddelbart etter ulukka.
Bane Nor meldte natt til tysdag at trafikken går som normalt igjen på Bergensbanen. Strekninga mellom Arna og Vaksdal har vore stengt etter at eit godstog spora av ved Arna 22. mars. Avsporinga førte til store skadar på skinnegangen, kontaktleidningsanlegget og signalanlegget.
I en pressemelding melder Bane Nor at Bergensbanen åpner for normal drift tirsdag 2. april.
Strekningen Arna – Vaksdal har vært stengt som følge av store skader etter at et godstog sporet av fredag 22. mars.
Det har derfor vært buss for tog deler av strekningen på Bergensbanen.
Havarikommisjonen mener godstoget kjørte på rødt lys ved Arna stasjon og at det av sikkerhetshensyn dermed ble gjort en tvungen avsporing, som skapte skader på banens infrastruktur.
– Dette har vært et krevende arbeid på et begrenset og svært trangt anleggsområde. Vi satte alle krefter i sving med å gjenoppbygge den ødelagte infrastrukturen slik at Bergensbanen kunne åpne igjen mellom Arna og Vaksdal så raskt som mulig sier regiondirektør for Sør-Vest i Bane Nor, Hans Gunnar Dokken.
I pressemeldingen beskriver Dokken et omfattende arbeid.
– Vi har blant annet lagt 3000 meter signalkabel, foretatt flere hundre kabelskjøter, byttet svært mange sviller, bygget nytt kontaktledningsanlegg og gjennomført et titalls skinnesveiser.
Det er en svært fornøyd kommunikasjonssjef i Vy, som kan erklære at togtrafikken på Bergensbanen vil gå som normalt fra tirsdag morgen.
– Vi kjører tog som normalt fra i morgen tidlig, uten behov for buss. Det er veldig gledelig at Bane Nor nå har fikset de store utfordringene som ble forrige fredag. De har gjort en formidabel jobb med tanke på hvor store skader det var, sier Åge-Christoffer Lundeby og legger til:
– Og om noen skulle være urolige, kan jeg forsikre om at vi ikke hadde startet opp med kjøring av tog om det ikke var regnet som trygt.
Pressevakt i Bane Nor, Gunnar Børseth, melder om at det fremdeles er usikkert når Bergensbanen kan ha vanlig drift.
– En del av arbeidet begynner å ferdigstilles, men alt er ikke ferdig. Vi jobber videre på stedet. Toget er fjernet, men vi holder på å jobbe med infrastrukturen, sier Børseth til NRK.
Det har vært buss for tog deler av strekningen på Bergensbanen, etter skader som oppsto fredag 22. mars.
Da kjørte et godstog på rødt lys ved Arna stasjon og det ble av sikkerhetshensyn gjort en tvungen avsporing, som skapte skader på banens infrastruktur.
– Lokaltog i retning Voss eller Myrdal: Buss mellom Bergen og Dale.
– Regiontog retning Oslo: Buss mellom Bergen og Voss.
Kommunikasjonssjef i Vy, Åge-Christoffer Lundeby, melder at det kan være forsinkelser på mellom 20 og 45 minutter, og oppfordrer til å møte i god tid.
Vy ber om forståelse og tålmodighet.
– Vi forstår at det er frustrerende og anerkjenner følelsene, men ikke la det gå utover våre ansatte. De er like lite skyldig som deg som reisende for denne situasjonen, sier Christoffersen.
Det er fremdeles usikkert når Bergensbanen kan åpne igjen. Strekningen mellom Bergen og Vaksdal har vært stengt i nærmere fem dager etter at et godstog med 25 vogner sporet av ved Arna stasjon fredag.
– Jeg har veldig lyst til å kunne gi noen prognoser for når vi skal kunne åpne, men det er rett og slett ikke mulig på nåværende tidspunkt, sier fagsjef i Bane Nor, Lars Rugtvedt.
– Vi kommer til å jobbe døgnkontinuerlig for å få åpnet Bergensbanen så fort som mulig. Vi har kalt inn veldig mange ressurser som skal jobbe i skift, og jeg er sikker på at det blir arbeid på Arna stasjon gjennom hele påsken.
Rugtvedt påpeker at de ikke kan gi noen prognoser for gjenåpning, før de har full oversikt over det han kaller «et betydelig skadeomfang».
– Det er omfattende skader på det elektriske anlegget og skinne-infrastrukturen. I tillegg er kontaktledningsanlegget skadet betydelig, og mange komponenter må byttes.
Bane Nor skriver på sine nettsider at de vil komme med en ny oppdatering fredag klokken 23.00.
Bane Nor ber Onrail betale for opprydning etter togulykken
Bane Nor har sendt en faktura til Onrail for opprydningen etter togulykken i Bergen i forrige uke.
– I tillegg har noen kunder fått skadd sine konteinere og semitrailere. Onrail kommer til å ta ansvar for det, sier Henning Aandal, daglig leder i godstogselskapet Onrail, til Teknisk Ukeblad.
Han sier at selskapet kommer til å tape millioner, til tross for at det har flere forsikringer. Aandal opplyser at det er for tidlig å anslå nøyaktig hvor store tapene blir.
Like før klokka 12 onsdag er lokomotivet henta ut av Arnanipa jernbanetunnel ved Arna stasjon. Bane Nor har jobba med å henta ut lokomotivet sidan tysdag, etter at eit godstog spora av fredag kveld.
– Me har fått lokomotivet ut av tunnelløpet og skal lasta det over på ein bil så me kan få frakta det vekk. Så må me reparera infrastrukturen som er øydelagt i tunnelen og utanfor, seier pressevakt i Bane Nor, Øystein Stavdal Paulsen.
Målet er å få frakta lokomotivet vekk i løpet av dagen. Det er uvisst kor lang tid reparasjonane vil ta, og dermed også når den stengde strekninga på Bergensbanen kan opna att.
Onsdag blir det jobba med å henta ut lokomotivet som har stått inne i Arnanipa jernbanetunnel etter at eit godstog spora av fredag kveld. Politiet og Havarikommisjonen har gjort undersøkingar på staden. Ved 10-tida onsdag har lokomotivet blitt frakta til tunnelopninga. Det er framleis uvisst når Bergensbanen vil opna igjen mellom Arna og Vaksdal.
– Det er krevjande, komplisert arbeid. I dag skal me demontera hjulsetta på lokomotivet før me kan trekka det ut. Kor lang tid det tek er ikkje mogleg å seia, seier pressevakt i Bane Nor Øystein Stavdal Paulsen. Han viser til at dei ikkje får fullt oversyn over korleis det ser ut inne i tunnelen før alt er fjerna.
– Me set alle krefter inn på å få ut lokomotivet og å få opna strekninga på Bergensbanen som er stengd.
Unntak fra kjøre- og hviletid etter togavsporingen i Arna
For sjåfører som er berørt av togavsporingen ved Arna stasjon har Vegdirektoratet innført midlertidige unntak til kjøre- og hviletidsreglene, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Unntakene innebærer at maksimal daglig kjøretid økes med én time, fra ni til ti timer. I løpet av en uke kan sjåførene nå kjøre i opptil 60 timer, mot 56 timer til vanlig.
Maksimal kjøretid i løpet av en toukers periode økes fra 90 til 100 timer for de berørte sjåførene.
Unntakene gjelder kun for godstransport på vei mellom øst og vest som er direkte berørt av stengingen av Bergensbanen ved Arna stasjon.
– Min klient har gitt en veldig grei forklaring til politiet og til undersøkelseskommisjonen. Ut fra forklaringen han har gitt, erkjenner han ikke noe straffskyld, sier advokat Per Magne Kristiansen.
De to som er mistenkt er lokføreren og en kollega, som begge er ansatt i Onrail AS. Kristiansen er advokaten til sistnevnte.
– Han har det ganske heftig, og naturlig nok ganske tungt. Men han blir godt ivaretatt.
Det er foreløpig ukjent hvordan lokføreren, som også har status som mistenkt, stiller seg til saken.
Togulykken i Bergen: Lokomotivet blir hentet ut i dag
Tirsdag skal lokomotivet som ligger inni Arnanipatunnelen hentes ut, etter togulykken i Arna i Bergen fredag.
– Etter at lokomotivet tas ut i dag, og vi blir ferdige med åstedsundersøkelser vil saken gå over i en mer ordinær etterforskningsfase, sier påtaleansvarlig Anja Mathiesen.
To personer har fremdeles status som mistenkt, lokføreren og en kollega.
– Det er flere vitner vi ønsker å avhøre, men vi har gjort de tidssensitive tingene i forhold til det nå. I tillegg kan det ble aktuelt med nye avhør av noen av de vi allerede har tatt avhør av.
De neste dagene skal politiet gjennomgå materiale som er hentet inn i etterforskningen hittil.
– Politiet har fått viktige opplysninger, men ønsker ikke på nåværende tidspunkt å gå ut med noe konkret informasjon.
Bergensbanen er fremdeles stengt.
– Vi må få oversikt over skadeomfanget inne i tunnelen før vi kan gi noe estimat på når Bergensbanen kan åpne igjen. Men det går buss for tog mellom Arna og Vaksdal, så de som har billett kommer seg fra vest til øst og omvendt, sier pressevakt i Bane Nor, Øystein Stavdal Paulsen.
Opprydningsarbeid etter togavsporingen fører til stengt pendlerparkering
Bane NOR stenger deler av pendlerparkeringen i Arna etter togavsporingen fredag kveld, skriver de i en pressemelding. Dette gjøres for å plass til maskiner og utstyr som trengs i opprydningsarbeidet.
Parkeringen på sjøsiden vil være stengt hele påsken, opplyses det i pressemeldingen. Parkeringen på kirkesiden er fortsatt åpen.
Bane NOR skriver videre at arbeidet vil pågå i mange dager fremover, og at det er for tidlig å anslå hvor lang tid det vil ta.
– Politiet held fram sine åstadundersøkingar i dag med kriminalteknisk personell på staden, seier påtaleansvarleg i Vest politidistrikt, Anja Mathiesen.
Ho opplyser at politiet sitt arbeid vil halda fram utover i veka.
– Me har avhøyrt ein del vitne som me meiner har gitt relevant informasjon, og så har me framleis ein del vitne som me ønskjer å få forklaringa til, seier Mathiesen.
Togulykken i Arna: Havarikommisjonen har avsluttet
Havarikommisjonens arbeid på stedet ble avsluttet i går og teamet har returnert til Lillestrøm.
– Vi har som kjent gått ut med at toget passerte et stoppsignal og at det ble foretatt et nødanrop i forbindelse med hendelsen. Fasen vi nå går inn i er å sammenstille all den informasjonen vi ha samlet, og foreta ytterligere innhenting av opplysninger eller andre undersøkelser der vi ser det er nødvendig. Vi har et bilde av hendelsesforløpet, men det viktige i enhver sikkerhetsundersøkelse er å forstå hvorfor ulykken kunne skje, sier Ida Hogganvik Grøndahl som er avdelingsdirektør i Statens Havarikommisjon.
De ønsker ikke å svare på utfyllende spørsmål før kommisjonens rapport foreligger.
Arbeidet med oppryddinga etter togulukka i Arna fredag kveld fortset måndag føremiddag.
Ved hjelp av eit lokomotiv er det blitt dratt ut fleire vogner frå tunnelen og tunnelopninga. I morgon skal også godstoglokomotivet etter planen hentast ut frå tunnelen.
Det er ikkje planlagt fleire avhøyr av dei to som var involverte i togulukka måndag. Fredag spora eit godstog av i Arna i Bergen. Lokføraren har status som mistenkt i saka, saman med ein kollega i Onrail som var med på å klargjera toget. Per Magne Kristiansen er advokaten til kollegaen.
– Eg køyrte innom Arna. Der ser det ut som eit bombeområde. Dei materielle skadane er ganske enorme. Det er store krefter og store materielle skadar, men heldigvis ikkje nokon personskadar. Då har ein det ikkje særleg bra når ein ser korleis dette ser ut. Min klient er ein heilt vanleg, samvitsfull familiemann.
Bane Nor: Lokomotivet blir henta ut tidlegast tysdag
Bergensbanen er framleis stengd mellom Bergen og Vaksdal etter at eit godstog spora av fredag. Det er uvisst kor lang tid oppryddingsarbeidet vil ta, men pressevakt i Bane Nor, Anne Kirkhusmo, seier det vil ta tid.
– Lokomotivet blir ikkje henta ut i dag. Politiet og Statens Havarikommisjon gjer undersøkingar og dei må frigi skadestaden først, seier ho til NRK måndag.
Medan lokaltoga måndag morgon går som normalt melom Bergen og Arna, har Bane Nor varsla at dei kjem med ei ny oppdatering om Bergensbanen på skjærtorsdag.
Passasjerar som skal ta regiontog mellom Bergen og Oslo må framleis ta buss mellom Bergen og Voss. Bussen går til oppsett rutetid.
– Passasjerar med regiontog må ikkje finne på å ta lokaltog mot Arna, då vil dei ikkje rekke toget frå Voss, seier kommunikasjonssjef i VY, Åge-Christoffer Lundeby.