Hopp til innhold
Bybanen langs bryggen
Illustrasjon: Michael Kloos planning and heritage consultancy

Bybanen i Bergen

Oppsummert

Det er flertall i Bregen bystyre for å legge bybanen til Åsane over Bryggen. Avtalen innebærer at det ikke skal være kjøreledninger over Bryggen, der banen skal ha batteridrift.

  • – Bybane over Bryggen er tungtrafikk

    – Vi må stille oss det alvorlege spørsmålet om vi over Bryggen vil ha tungtrafikk, som jo Bybanen er, eller om vi vil ha menneske der, sa tidlegare byutviklingsbyråd i Bergen, Anna Elisa Tryti, i Vestlandsrevyen i kveld. – No må Åsane få sin bybane, men vi må alle belite oss og sjå nøye på spørsmåla i Unesco-rapporten, meiner ho. Allereie i 2015 åtvara ho mot å legga Bybanen langs Bryggen.

    Anna Elisa Tryti
    Foto: Tim Chr. Wassmo / NRK
  • Åsane-banen kjem på over 20 mrd kr

    Prisvekst i byggebransjen aukar kalkylen for bybanen til Åsane til 20,2 milliardar kroner, skriv BT. Dermed manglar 7-8 mrd. Sjølve banen utgjer kun 8,3 mrd. Resten er veg (1,8), sykkelveg (2,7), forlenga Fløyfjellstunnel (3,8) og grunnerverv (3,6).

    Tertneskrysset etter byggingen av Bybanen til Åsane.
    Foto: Bergen kommune
  • Klippet snoren for den nye bybanelinjen i Bergen

    I formiddag var det høytidelig markering av at linje 2 på Bybanen i Bergen er ferdig. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) klippet snoren. Bybanelinjen, som går mellom sentrum og Fyllingsdalen, settes i trafikk fra mandag.

    Fylkesordfører Jon Askeland (Sp), samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) og fungerende ordfører i Bergen, Linn Kristin Engø (Ap) under åpningen av linje 2 på Bybanen.
    Foto: Charlotte Sanden / NRK
  • Unesco mener Bybanen vil være bra for Bryggen

    I en ny rapport om hvordan Bybanen vil påvirke Bryggen i Bergen, konkluderer Unesco at en trasé langs Bryggen «vil være en stor fordel både for selve stedet, men også for byen Bergen».

    De skriver blant annet at Bybanen vil kunne bidra til at Bryggen i enda større grad oppleves som et viktig landemerke blant innbyggerne i byen.

    Spørsmålet har vært det mest betente i bergenspolitikken i en årrekke, og motstandere har brukt verdensarvstedet som argument mot å legge bybane-linjen akkurat her.

    Unesco ble invitert på befaring i Bergen i høst, og rapporten skal være rådgivende for lokale myndigheter.

    Selv om konklusjonen er positiv, advarer de om farene for verdensarvstedet. De understreker at Bryggen er utsatt, enten man velger å bygge langs Bryggen eller i tunnel. Derfor kommer de med 18 konkrete råd om hva man bør gjøre for å sikre at byggingen ikke blir ødeleggende for Bryggen. De anbefaler blant annet at man vurderer enklere løsninger for traseen, for eksempel enkeltspor over Bryggen.

    – Jeg understreker at rapporten er foreløpig og kan inneholde faktafeil. Vi anbefaler alle som skal levere høringsinnspill om å forholde seg til den ferdige rapporten, når den foreligger. På grunn av den store interessen har jeg likevel valgt å legge ut den foreløpige rapporten, sier byutviklingsbyråd Ingrid Nergaard Fjeldstad (V) på kommunens nettsider.

    Bybanen til Åsane over Bryggen
    Illustrasjon: Bergen kommune
  • Regjeringa utset avklaring om Bybanen til Åsane

    Regjeringa vil vente to år, til 2024, med å avtale finansiering av Bybanen til Åsane. Fylkesordførar Jon Askeland (Sp) fryktar utsett byggestart. – Risikoen for prosjektet stig. Dette er dramatisk, seier han til BT. Då Bergen i november vedtok Bryggen-alternativet, lova byrådet byggestart innan 2024. Reguleringsplanen blir ferdig i mai 2023, altså før kommunevalet, men auka kostnadsprognose, varsel om redusert statsstøtte og lengre byggetid har auka usikkerheita.

    Tertneskrysset etter byggingen av Bybanen til Åsane.
    Foto: Bergen kommune