Hvordan kan et av Norges mest avanserte krigsskip kollidere med et enormt tankskip?
Ulykken skjedde i klart vær, og i et av de mest overvåkede sjøområdene i Norge.
Fire år etter at KNM «Helge Ingstad» kolliderte med «Sola TS», kan vaktsjefen på fregatten bli straffet for ulykken.
Aktor mener vaktsjefen var uaktsom. Forsvareren mener at vaktsjefens bidrag til ulykken var lite. Blant annet kunne sjøtrafikksentralen i området gjort mye annerledes, mener han.
Fjordene rundt Bergen er nemlig nøye overvåket av Fedje sjøtrafikksentral. Hele formålet er å hindre skipsulykker i farvannet, som er definert som et risikoområde.
FEDJE: Sjøtrafikksentralen ligger på den lille øyen Fedje i Nordhordland.
Foto: Haakon Nordvik / KystverketMener «Helge Ingstad» meldte seg inn for tidlig
Trafikklederen har lang erfaring som kaptein på sjøen og begynte i Kystverket i 2008.
Tirsdag fortalte han åpent for første gang hvordan han opplevde ulykkesnatten, fra der han stod på sjøtrafikksentralen på Fedje.
På store dataskjermer inne på sentralen kan han markere og følge skip han ser på radaren, noe trafikklederen kaller for plotting.
Dette skjedde ikke med «Helge Ingstad» ulykkesnatten.
Skipssjefen på Helge Ingstad har tidligere vitnet i rettssaken. Han sa at han tok det som en selvfølge at sjøtrafikksentralen plottet fregatten, og fulgte skipet gjennom området.
– Hvis navigatørene i Hjeltefjorden ikke kan forvente mer støtte av sjøtrafikksentralen enn de ga den natta, forstår jeg ikke hva som er vitsen med å ha en slik sentral der i det hele tatt, sa skipssjef Preben Ottesen.
VRAK: Etter ulykken lå fregatten i fjæresteinene i nesten fire måneder. KNM «Helge Ingstad» stod ikke til å redde.
Foto: Ole Martin Wold / NTBI retten forklarte trafikklederen hvorfor han ikke plottet fregatten.
Klokken 02.38 meldte Helge Ingstad fra at de snart kom inn i Fedje VTS sitt ansvarsområde. De var da tre nautiske mil nord for området.
– Det er ikke ønskelig. Det var langt utenfor virkeområdet vårt, sa trafikklederen.
– Ba du han rapportere inn igjen da han passerte linjen, spurte aktor.
– Nei, gjorde ikke det dessverre. Jeg loggførte han, registrerte at han var der. Men grunnen til at jeg ikke plottet han der var fordi det ikke ligger i rutinene å plotte de der. Rutinen er først å plotte nede ved linjen vår, sa han.
Utfordrende situasjoner med krigsskip
I Fedje VTS' ansvarsområde var det 14 fartøy i området mellom midnatt og klokken 04.
«Helge Ingstad» seilte inn i ansvarsområdet til Fedje VTS klokken 02.50.
Fregatten meldte ikke fra om dette da. Trafikklederen plukket det heller ikke opp fra radaren.
I Fedje VTS' ansvarsområde var det 14 fartøy i området mellom midnatt og klokken 04.
OVERBLIKK: Trafikklederen hadde 14 fartøy i sitt ansvarsområde, i timene fra midnatt og frem til klokken 4. Han beskrev vakten som ellers rolig. Sikten var god og det var rolige vindforhold.
Det gikk så én time og åtte minutter før den kritiske situasjonen oppstår. I mellomtiden la tankskipet «Sola TS» ut fra Stureterminalen.
Klokken 03.58.13 fikk Fedje VTS et anrop på radioen fra «Sola TS»:
«Vet du hvilken båt som kommer her på, mot oss her? Har han litt på babord».
Dette kunne ikke Fedje VTS svare på umiddelbart.
Klokken 03.59.57 kalte Fedje VTS opp igjen «Sola TS» på radioen:
«Det er mulig det er Helge Ingstad. Han kom inn nord her for en stund tilbake. Det er muligens han som kommer der».
I retten tok trafikklederen selvkritikk på at han ikke plottet fregatten.
– Hvis det er noe jeg skulle ønske jeg gjorde annerledes, er det at jeg skulle ha plottet den, sa trafikklederen i retten.
Trafikklederen fortalte at den normale rutinen dersom fartøy står i fare for sammenstøt, er å sette dem i kontakt med hverandre.
De involverte båtene har bedre oversikt enn han har på sentralen, som ligger et stykke unna.
Han ble derfor lettet da Helge Ingstad svarte på oppkallet fra «Sola TS».
Likevel skjedde det ingenting.
– Det er da jeg sier at «du må gjøre noe, du begynner å nærme deg veldig».
– Er det noen grunn til at du ikke bruker noe markørord, som warning eller advarsel, spurte aktor.
– Det koker i hodet mitt da. Jeg kommer ikke på å si et markørord. Det var tidskritisk, det var bare å få ut meldingen.
TRAFIKKSENTRAL: Det finnes fem sjøtrafikksentraler i Norge. Disse skal hindre ulykker i definerte risikoområder hvor det er mye trafikk. En av disse finnes på Fedje i Nordhordland.
Foto: Pål Are Lilleheim / KystverketFlere utfordrende situasjoner med marinefartøy
Trafikklederen fortalte at det i etterkant av ulykken har kommet nye regler for krigsskip. Nå må krigsskip melde inn til Fedje VTS når de passerer grensen for deres område.
– Det er en annen hverdag i dag, sa han.
Trafikklederen fortalte at han har opplevd flere utfordrende situasjoner med marinefartøy.
Han mener at både norske og utenlandske marinefartøy har brutt sjøveisreglene flere ganger.
Blant annet ved å unnlate å melde seg inn i området til Fedje VTS, at de ikke overholder lytteplikten og at de gjør rare manøvre i fjorden, ifølge trafikklederen.
– De har kanskje fått lov til å operere litt på egen hånd i fjorden, sa han i retten.