Hopp til innhold

Derfor visste ikke trafikksentralen at KNM «Helge Ingstad» nærmet seg tankskipet

Han skulle ha oversikt over all skipstrafikk i området. Likevel kunne ikke trafikklederen til Kystverket svare tankskipet på hvilket fartøy som kom imot ham.

Fedje sjøtrafikksentral

SJØTRAFIKKSENTRAL: Slik ser det ut på Fedje sjøtrafikksentral. På skjermene har trafikklederen overblikk over all trafikk i området han har ansvar for. Personene på bildet er ikke den aktuelle trafikklederen.

Foto: Haakon Nordvik / Haakon Nordvik/Kystverket

Hvordan kan et av Norges mest avanserte krigsskip kollidere med et enormt tankskip?

Ulykken skjedde i klart vær, og i et av de mest overvåkede sjøområdene i Norge.

Fire år etter at KNM «Helge Ingstad» kolliderte med «Sola TS», kan vaktsjefen på fregatten bli straffet for ulykken.

Aktor mener vaktsjefen var uaktsom. Forsvareren mener at vaktsjefens bidrag til ulykken var lite. Blant annet kunne sjøtrafikksentralen i området gjort mye annerledes, mener han.

Fjordene rundt Bergen er nemlig nøye overvåket av Fedje sjøtrafikksentral. Hele formålet er å hindre skipsulykker i farvannet, som er definert som et risikoområde.

Fedje sjøtrafikksentral

FEDJE: Sjøtrafikksentralen ligger på den lille øyen Fedje i Nordhordland.

Foto: Haakon Nordvik / Kystverket

Mener «Helge Ingstad» meldte seg inn for tidlig

Trafikklederen har lang erfaring som kaptein på sjøen og begynte i Kystverket i 2008.

Tirsdag fortalte han åpent for første gang hvordan han opplevde ulykkesnatten, fra der han stod på sjøtrafikksentralen på Fedje.

På store dataskjermer inne på sentralen kan han markere og følge skip han ser på radaren, noe trafikklederen kaller for plotting.

Dette skjedde ikke med «Helge Ingstad» ulykkesnatten.

Skipssjefen på Helge Ingstad har tidligere vitnet i rettssaken. Han sa at han tok det som en selvfølge at sjøtrafikksentralen plottet fregatten, og fulgte skipet gjennom området.

– Hvis navigatørene i Hjeltefjorden ikke kan forvente mer støtte av sjøtrafikksentralen enn de ga den natta, forstår jeg ikke hva som er vitsen med å ha en slik sentral der i det hele tatt, sa skipssjef Preben Ottesen.

KNM HELGE INGSTAD

VRAK: Etter ulykken lå fregatten i fjæresteinene i nesten fire måneder. KNM «Helge Ingstad» stod ikke til å redde.

Foto: Ole Martin Wold / NTB

I retten forklarte trafikklederen hvorfor han ikke plottet fregatten.

Klokken 02.38 meldte Helge Ingstad fra at de snart kom inn i Fedje VTS sitt ansvarsområde. De var da tre nautiske mil nord for området.

– Det er ikke ønskelig. Det var langt utenfor virkeområdet vårt, sa trafikklederen.

– Ba du han rapportere inn igjen da han passerte linjen, spurte aktor.

– Nei, gjorde ikke det dessverre. Jeg loggførte han, registrerte at han var der. Men grunnen til at jeg ikke plottet han der var fordi det ikke ligger i rutinene å plotte de der. Rutinen er først å plotte nede ved linjen vår, sa han.

Les også Losen på «Sola TS» om fregattulykken: – Her må det være noen med for liten erfaring

Sola TS

Utfordrende situasjoner med krigsskip

I Fedje VTS' ansvarsområde var det 14 fartøy i området mellom midnatt og klokken 04.

«Helge Ingstad» seilte inn i ansvarsområdet til Fedje VTS klokken 02.50.

Fregatten meldte ikke fra om dette da. Trafikklederen plukket det heller ikke opp fra radaren.

I Fedje VTS' ansvarsområde var det 14 fartøy i området mellom midnatt og klokken 04.

Fedje

OVERBLIKK: Trafikklederen hadde 14 fartøy i sitt ansvarsområde, i timene fra midnatt og frem til klokken 4. Han beskrev vakten som ellers rolig. Sikten var god og det var rolige vindforhold.

Det gikk så én time og åtte minutter før den kritiske situasjonen oppstår. I mellomtiden la tankskipet «Sola TS» ut fra Stureterminalen.

Klokken 03.58.13 fikk Fedje VTS et anrop på radioen fra «Sola TS»:

«Vet du hvilken båt som kommer her på, mot oss her? Har han litt på babord».

Dette kunne ikke Fedje VTS svare på umiddelbart.

Klokken 03.59.57 kalte Fedje VTS opp igjen «Sola TS» på radioen:

«Det er mulig det er Helge Ingstad. Han kom inn nord her for en stund tilbake. Det er muligens han som kommer der».

I retten tok trafikklederen selvkritikk på at han ikke plottet fregatten.

– Hvis det er noe jeg skulle ønske jeg gjorde annerledes, er det at jeg skulle ha plottet den, sa trafikklederen i retten.

Les også Lyddrama på tankskipet spilt av i retten: «Warship?» «Fucking hell!»

Grafikk: Kollisjonen mellom KNM «Helge Ingstad» og «Sola TS»

Trafikklederen fortalte at den normale rutinen dersom fartøy står i fare for sammenstøt, er å sette dem i kontakt med hverandre.

De involverte båtene har bedre oversikt enn han har på sentralen, som ligger et stykke unna.

Han ble derfor lettet da Helge Ingstad svarte på oppkallet fra «Sola TS».

Losen: – Helge Ingstad, høyrer du Sola TS?
Vaktsjefen: – Helge Ingstad.
Losen: – Er det du som kjem her?
Vaktsjefen: – Ja, det stemmer.
Losen: – Ta styrbord med ein gong.
Vaktsjefen: – Nei, då går vi for nærme e....blokkene/båkene.
Losen: – Sving styrbord over viss det er du som kjem her.
Vaktsjefen: – Eg...eit par grader styrbord over så fort vi har passert e...., passert e..... plattformen vi har om styrbord.

Likevel skjedde det ingenting.

– Det er da jeg sier at «du må gjøre noe, du begynner å nærme deg veldig».

– Er det noen grunn til at du ikke bruker noe markørord, som warning eller advarsel, spurte aktor.

– Det koker i hodet mitt da. Jeg kommer ikke på å si et markørord. Det var tidskritisk, det var bare å få ut meldingen.

Fedje trafikksentral. Foto: Pål Are Lilleheim/Kystverket

TRAFIKKSENTRAL: Det finnes fem sjøtrafikksentraler i Norge. Disse skal hindre ulykker i definerte risikoområder hvor det er mye trafikk. En av disse finnes på Fedje i Nordhordland.

Foto: Pål Are Lilleheim / Kystverket

Flere utfordrende situasjoner med marinefartøy

Trafikklederen fortalte at det i etterkant av ulykken har kommet nye regler for krigsskip. Nå må krigsskip melde inn til Fedje VTS når de passerer grensen for deres område.

– Det er en annen hverdag i dag, sa han.

Trafikklederen fortalte at han har opplevd flere utfordrende situasjoner med marinefartøy.

Han mener at både norske og utenlandske marinefartøy har brutt sjøveisreglene flere ganger.

Blant annet ved å unnlate å melde seg inn i området til Fedje VTS, at de ikke overholder lytteplikten og at de gjør rare manøvre i fjorden, ifølge trafikklederen.

– De har kanskje fått lov til å operere litt på egen hånd i fjorden, sa han i retten.