De ansatte i Byavisa ble fredag orientert om at avisa legges ned omlag 20 år etter at den ble etablert. Det er styrene i eierselskapet og utgiverselskape som har besluttet avvikling.
– Dette har vært en svært vemodig dag for oss ansatte. Vi har brukt mye av dagen på å snakke samme. Vi er en sterk stab, og skal komme oss gjennom dette sammen, sier redaktør i Byavisa, Karina Lein.
Vanskelig annonsemarked
Byavisas opplag har vært på vel 70.000 aviser. Alle inntekter er hentet fra annonsemarkedet. I en pressemelding fra Byavisa blir det forklart at det er gjort flere grep over lengre tid for å redde avisa:
– Det er vemodig å måtte konstatere at markedet ikke lenger er bærekraftig for en gratisavis som Byavisa. Vi har gjort flere grep de siste årene for å tilpasse oss utviklingen i annonsemarkedet. Men vi har ikke lyktes, og må derfor ta konsekvensene av dette, sier styreleder i Norsk Avisdrift, Henning Johansen i pressemeldingen.
Redaktør Lein er trist, både på ansattes og lesernes vegne.
– Vi føler at vi har hatt leserne med oss. Sist brukerundersøkelse med gjennomført i februar, og viste at vi har 62.000 lesere i Trondheim. Det har vært langt tyngre å få med seg annonsørene, sier Lein.
Siste nummer kommer til uka
Byavisa har sju ansatte: Lein som skrivende redaktør, en journalist, en grafiker og fire som jobber med salg.
Siste nummer av gratisavisa gis ut onsdag 25. mai. De ansatte skal derfor jobbe som vanlig de kommende dagene.
– Det blir spesielt å være på jobb etter dette, men vi har fokus på at avisa skal gjøres ferdig. Det blir godt for oss ansatte å være sammen. Vi skal få til en god og sterk sisteutgave, sier Lein.
20 års avishistorie
Byavisa ble etablert i 1996, og har vært ei gratisavis for kommunene Trondheim og Melhus.
Frem til 2014 ble avisa utgitt ukentlig. De siste to årene har den kommet ut annenhver uke.
– Vi har ikke vært den typiske nyhetsavisa, men har prøvd å gå i dybden og fortelle historier som har hatt betydning for trondhjemmerne. Vi har opplevd at folk har kommet til oss med historiene sine når de ikke har nådd frem hos de andre mediehusene i byen. Når vi forsvinner blir det et blikk mindre i Trondheim. Dette er synd for byen, sier Lein.