Det danske børsnoterte mediekonsernet Søndagsavisen har bestemt seg for å selge Norsk Avisdrift og gratisavisen Byavisa i Trondheim. Selskapet har tjent penger de tre siste årene, og omsetningen vokser.
- Bakgrunnen for ønsket om et salg er at vi vil fokusere på våre aktiviteter i Danmark. Vi forventer stor interesse for kjøp av Norsk Avisdrift og Byavisa, som er en veldrevet og en meget populær avis i Trondheim. Utover det har jeg ingen kommentarer, sier administrerende direktør i Søndagsavisen Mads Dahl Andersen til Kampanje.com.
Nye muligheter
Ansvarlig redaktør i Byavisa, Paul J. Aune, forteller at eierskiftet kan åpne for nye muligheter for gratisavisen.
- Jeg ser bare positive muligheter for Byavisa, sier Aune til Kampanje.com.
Han håper på at nye eiere vil utvikle Byavisa i positiv retning, og fortsette den gode trenden fra de siste årene. Han mener Byavisa er klar for å utvide dagens drift.
- I dag er vi Norges beste og mest spisskompetente miljø innen gratisaviser. Nå håper vi å få en ny eier som ser at Byavisa er en uslepen dimamant. Vi er en mulig plattform for ytterligere satsing i Norge. Vi har infrastruktur som tilsier mye større drift enn det som er tilfellet i dag, forteller Aune.
Mulig interesse fra Adressa
Det er all grunn til å tro at flere store og små medieaktører og investorer vurderer å gå inn i en budkamp om Norsk Avisdrift og Byavisa.
Adresseavisen er den store markedslederen i Trondheims-regionen med papiravis, nettavis, lokal-tv og lokal-radio. De har flere ganger de siste årene utredet en satsing på gratisavis. Ved å kjøpe Byavisa sikrer regionavisen seg en lønnsom og veletablert gratisavis. Men konsersjef Per Axel Koch vil ikke svare på om det er aktuelt for Adresseavisen å by på gratisavisen.
- Det er det altfor tidlig å si noe om. Det var først fredag vi ble orientert om at Norsk Avisdrift er lagt ut for salg, sier Koch.
Kan utfordre Adressa monopol
Trøndelag er en viktig region for A-pressen, men markedsandeler gikk tapt da konsernet slo Avisa Trondheim (tidligere Arbeider-Avisa) konkurs i 1996. Et kjøp av Byavisa betyr at A-pressen styrker seg på den befolkningstette aksen Trondheim-Stjørdal.
Den tredje store aktuelle medieaktøren er Edda Media, som utgir 11 gratisaviser. Konsernet vil helt sikkert bli oppfattet som en het kandidat til å overta Byavisa. Etter at Edda Media solgte sine aksjer i Adresseavisen høsten 2006, forsvant mediekonsernet ut av Trøndelag. Også ledelsen i Edda Media er ordknapp:
- Vi følger med i timen, det vil si at vi følger med på det som skjer i det norske markedet, sier Stig Finslo, direktør for informasjon og utgiverspørsmål i Edda Media, til Kampanje.com.