Hopp til innhold

Vil kjøpe Byavisa

Gratisavisen Byavisa er til salgs. Adresseavisen er en av flere mulige kjøpere.

Per Axel Koch

Adressa, her ved Per Axel Koch, er mulig kjøper av Byavisa.

Foto: Grønning,Torbjørn / SCANPIX

Det danske børsnoterte mediekonsernet Søndagsavisen har bestemt seg for å selge Norsk Avisdrift og gratisavisen Byavisa i Trondheim. Selskapet har tjent penger de tre siste årene, og omsetningen vokser.

- Bakgrunnen for ønsket om et salg er at vi vil fokusere på våre aktiviteter i Danmark. Vi forventer stor interesse for kjøp av Norsk Avisdrift og Byavisa, som er en veldrevet og en meget populær avis i Trondheim. Utover det har jeg ingen kommentarer, sier administrerende direktør i Søndagsavisen Mads Dahl Andersen til Kampanje.com.

Nye muligheter

Ansvarlig redaktør i Byavisa, Paul J. Aune, forteller at eierskiftet kan åpne for nye muligheter for gratisavisen.

- Jeg ser bare positive muligheter for Byavisa, sier Aune til Kampanje.com.

Han håper på at nye eiere vil utvikle Byavisa i positiv retning, og fortsette den gode trenden fra de siste årene. Han mener Byavisa er klar for å utvide dagens drift.

- I dag er vi Norges beste og mest spisskompetente miljø innen gratisaviser. Nå håper vi å få en ny eier som ser at Byavisa er en uslepen dimamant. Vi er en mulig plattform for ytterligere satsing i Norge. Vi har infrastruktur som tilsier mye større drift enn det som er tilfellet i dag, forteller Aune.

Mulig interesse fra Adressa

Det er all grunn til å tro at flere store og små medieaktører og investorer vurderer å gå inn i en budkamp om Norsk Avisdrift og Byavisa.

Adresseavisen er den store markedslederen i Trondheims-regionen med papiravis, nettavis, lokal-tv og lokal-radio. De har flere ganger de siste årene utredet en satsing på gratisavis. Ved å kjøpe Byavisa sikrer regionavisen seg en lønnsom og veletablert gratisavis. Men konsersjef Per Axel Koch vil ikke svare på om det er aktuelt for Adresseavisen å by på gratisavisen.

- Det er det altfor tidlig å si noe om. Det var først fredag vi ble orientert om at Norsk Avisdrift er lagt ut for salg, sier Koch.

Kan utfordre Adressa monopol

Trøndelag er en viktig region for A-pressen, men markedsandeler gikk tapt da konsernet slo Avisa Trondheim (tidligere Arbeider-Avisa) konkurs i 1996. Et kjøp av Byavisa betyr at A-pressen styrker seg på den befolkningstette aksen Trondheim-Stjørdal.

Den tredje store aktuelle medieaktøren er Edda Media, som utgir 11 gratisaviser. Konsernet vil helt sikkert bli oppfattet som en het kandidat til å overta Byavisa. Etter at Edda Media solgte sine aksjer i Adresseavisen høsten 2006, forsvant mediekonsernet ut av Trøndelag. Også ledelsen i Edda Media er ordknapp:

- Vi følger med i timen, det vil si at vi følger med på det som skjer i det norske markedet, sier Stig Finslo, direktør for informasjon og utgiverspørsmål i Edda Media, til Kampanje.com.