Hopp til innhold

Helikopteret har imponert i femti år

Sea King har vært forskjell på liv og død siden 70-tallet. Nå er det slutt for fartøyet som har betydd mye for mange.

Siste farvel til Sea King på Ørland flystasjon

FARVELKAKE: Kaken ble servert for mannskapet på 330-skvadronen på Ørland, for å markere slutten på nesten femti år med redningshelikopteret Sea King. Nå er det SAR Queen som har tatt over.

Foto: Ole Andreas Vekve / Forsvaret

– Jeg hadde min siste flytur i september. Nå er det opptrening og SAR Queen som gjelder, sier fartøysjef og flyger gjennom 27 år, Arild Myrvold.

Helt siden 70-tallet har helikoptertypen Sea King vært i lufta over Norge. Oppdraget har vært å berge liv.

14. mai tok besetningen ved 330-skvadronen på Ørlandet farvel med Sea King. Marsipankake kom bordet. Nå er det den nye typen redningshelikopter SAR Queen som har tatt over beredskapen i Midt-Norge.

– Jeg har litt dårlig husk, og jeg har flydd over 2000 oppdrag, men jeg husker særlig godt den islandske fiskebåten som sank uti havet, sier Myrvold.

Sea King har operert helt i ytterkanten av landet vårt og av det man kan få til av redningsoppdrag.

For mannskap om bord i fiskebåten Hallgrimur betydde hjelpa fra Sea King forskjell på liv og død.

Fartøysjef Arild Myrvold, 330-Ørland

HAR FLYDD TO TUSEN OPPDRAG: Fartøysjef ved 330 skvadron Ørland, Arild Myrvold, har flydd to tusen oppdrag med Sea King. Han kjenner helikoptertypen svært godt.

Foto: Ingrid Lindgaard Stranden / nrk

Da nødpeilesenderen ble fulltreff

– Tre av fire forsvant, og fjerdemann var den eneste som hadde redningsdrakt. Han lå alene i havet i femten meter høye bølger i tre-fire timer. Det var to redningshelikopter på vei, forteller Myrvold.

Redningsaksjonen foregikk 400 kilometer ute i Norskehavet.

Helikopteret fra Florø var litt foran dem. Mannskapet fra Ørland valgte å peile på nødpeilesenderen til fiskebåten, og videreformidle posisjonen til det andre helikopteret.

– Tilfeldigvis lå han da i nærheten av denne nødradioen og ble plukket opp. Det var en veldig spesiell historie, sier Myrvold.

Myrvold forteller også om Utøya 22. juli 2011 og om redningsoppdrag som innebærer skadde barn, og omkomne.

– Men så har jeg også hatt tre fødsler om bord. Og det er trivelig, i alle fall for meg. Det er ikke sikkert legen syns det er like hyggelig å ha fødsel baki et helikopter, men for oss som ikke trenger å tenke på det, er det ålreit, sier Myrvold.

Fartøysjefen har 5500 timer i lufta med Sea King.

Inne i redningshelikopteret Sea King

PLASS TIL EN TIL: Fartøysjef ved 330-skvadron på Ørlandet, Arild Myrvold, sier at på det meste har de hatt 26 personer om bord. – Når nøden er som størst er det alltid plass til en til, sier han.

Foto: Ingrid Lindgaard Stranden / nrk

Det å få et såpass gammelt helikopter til å være velfungerende i femti år, mener han ikke er gjort av seg selv.

Har vært utdatert lenge

– Sea King er litt utdatert. På det elektroniske har den ikke vært oppgradert noe spesielt på mange år, og det er en del utstyr vi gjerne skulle hatt, sier Myrvold.

Men på det mekaniske er Sea King imponerende.

– Det har vært en stødig, pålitelig maskin. Vi har greid å holde oss på 98-99% beredskap gjennom alle år. Det har vært lite tull med Sea King. Vi har maskiner som har gått 18-19 000 timer, sier seksjonssjef Morten Berg.

Fartøysjef Arild Myvold og seksjonsleder Morten Berg ved 330-skvadronen på Ørland

KJENNER HELIKOPTERET GODT: Seksjonssjef Morten Berg og fartøysjef Arild Myrvold har samarbeidet med Sea King i mange tiår. Berg har jobbet med Sea King siden 1991. Begge ser fram til å starte en ny epoke.

Foto: Ingrid Lindgaard Stranden / nrk

Han kjenner alle detaljer i redningshelikopteret.

– Maskinene er på sekstitallsårene, og fungerer like bra nå. Jeg syns det er imponerende. Det har selvsagt vært en del modifikasjoner, men grunnstammen fra maskinen er jo der, sier Berg.

– Sea Kingen er et veldig godt helikopter å fly, det er trygt og sikkert og det er veldig tilgivende. Det betyr at det både kan skje feil med helikopteret og at også vi kan gjøre feil, uten at det blir alvorlig, sier Myrvold.

– Vi er litt stolte av den og å ha fått være en del av den. Det er en livsstil, og vi blir som en storfamilie i samspillet med helikopteret. Alle bidrar hvilken som helst tid på døgnet. Det har vært en fryd, sier Berg.

Siste farvel med Sea King

FARVEL TIL ET TROFAST FARTØY: De har vært på utallige redningsoppdrag med et helikopter som har stått last og brast med folk i nesten femti år. Nå er målet å kunne berge enda flere. Fra venstre: Trond Sveås, Erik Sakshaug, Asbjørn Singstad, Ken Ronny Strøm, Vegard Henriksen og Sigurd Heian.

Foto: Ole Andreas Vekve / Forsvaret

Ising er allikevel en utfordring for Sea King.

Kan fly høyere

I værforhold med kulde og lavt skydekke har pilotene vært nødt til å fly med begrensninger.

Dette er ikke et problem med SAR Queen.

– Hvis vi er på Røros og været er dårlig så trenger vi ikke å fly Gauldalen ut i lav høyde, da kan vi bare klatre høyt og fly rett på sykehuset hvis vi ønsker. Det blir en kjempeforskjell, sier Myrvold.

For særlig folk langs kysten har lyden av Sea King betydd mye. Redningshelikopteret innebærer en stor trygghet.

Rykketiden kan være lang for nødetatene i mange deler av landet vårt.

– Å ta farvel med Sea King går veldig greit. Nå gjør vi samme jobben med de samme gode kollegene, men med et bedre verktøy. Vi vet at redningshelikopteret betyr veldig mye for mange. De fleste kommer ganske raskt til å kjenne igjen lyden på det nye helikopteret også, sier Myrvold.

Nå er de tre Sea King-helikoptrene fra Ørland fordelt til andre baser i Norge. To vil havne på Rygge, før alle etter hvert fases helt ut.

SAR Queen skal ha tatt over nasjonalt innen 2023.

– Sea King har vært forskjell på liv og død for mange. En er litt ydmyk for at en får ha en slik fin jobb. Det som er fokuset vårt er pasientenes ve og vel, det er dette som er i fokus hele tida. Jeg tror SAR Queen vil fylle skoene etter Sea King ganske fort, og jeg tror folk ganske raskt vil bli glade i dette helikopteret også, sier Myrvold.

REDNINGSHELIKOPTER SØKER ETTER SAVNET MANN I MELDAL

SAR QUEEN TAR OVER: Nå er det SAR Queen som brukes i oppdrag. Tre er stasjonert hos 330-skvadronen på Ørland, og har beredskapen i hele Midt-Norge.

Foto: Karl Inge Jensen

Statssekretær i Justis- og beredskapsdepartementet, Lars Jacob Hiim (H), er glad for at nye helikoptre er på plass i Midt-Norge.

– Dette vil føre til en vesentlig styrking av redningskapasiteten på Nordvestlandet, i Trøndelag og havområdene utenfor, sier Hiim.