Kaptein i nødsamtale: – Ja, god dagen du. Vi har kommet litt i knipa her

Med 90 grader slagside er fiskebåten i ferd med å synke, og mannskapet klamrer seg fast for livet. Hør lydopptaket fra den dramatiske redningsaksjonen i januar.

Samtalen som Bodø radio får fra fiskebåten «Kim Roger» en januardag i begynnelsen av 2016 bærer bud om at en alvorlig situasjon er i ferd med å utfolde seg. Båten har fått sitt eget bruk i propellen, og mistet all fremdrift.

Resultatet er at fartøyet - med et mannskap på fem - raskt driver mot farlige skjær ved land. Kraftig pålandsvind gjør ikke situasjonen bedre.

Det er en fattet skipper Geir Roger Benonisen som forteller om situasjonen til operatøren hos Telenor Kystradio, bedre kjent som Bodø radio.

– Har dere sett noe andre båter i nærheten? spør operatøren.

– Nei, ikke en eneste en. Dere må bare prøve å sende redningsskøyta, så får vi se om de klarer å nå oss før vi bærer i fjæra. Vi har redningsutstyr, så det er nå greit, om det bærer så langt. Vi får se hvordan det går, sier Benonisen.

Mayday relay, mayday relay. All stations, this is Bodø radio. Mayday Kim Roger. Ships in area, please go to assistance.

Nødanrop

Driver mot land

Det er kystradiooperatør Gjermund Carlsen som tar imot samtalen i operasjonslokalene i Bodø. De sitter vegg-i-vegg med Hovedredningssentralen (HRS), og får raskt varslet redningslederen der.

– Skipperen er en rolig mann, men når jeg ser på kartet hvor de befinner seg, så skjønner jeg raskt alvoret i situasjonen. De driver mot land og tiden er knapp, sier Carlsen.

Han kontakter redningsskøyta «Det Norske Veritas». Den må kjempe mot kraftig vind og melder at de er 30 minutter unna. Et Sea King redningshelikopter har på sin side medvind, og tror de at de skal klare å nå havaristen på 20.

kystradiooperatør Gjermund Carlsen

Kystradiooperatør Gjermund Carlsen innså raskt alvoret i situasjonen.

Foto: Markus Thonhaugen / NRK

Med full storm i ryggen går turen mot Lofotodden raskt.

– Vi passerer Helligvær, og er hos deg om 13 minutter, meldes det fra helikopteret.

– Det er greit, vi får se om vi hyrer så lenge. Gjør det dere kan. Vi treffer snart berget.

Redningsmannskapene forbereder seg på å heise opp mannskapet fra båt, flåte eller sjø. Kort tid senere er redningshelikopteret fremme ved havaristen, og redningsaksjonen iverksettes.

Noe senere kan man høre følgende på sambandet:

– Vi har hentet opp to mann som har vært i sjøen. Tre mann klamrer seg fremdeles fast til båten som har en slagside på 90 grader. Redningsskøyta bør fortsette mot området.

Et redningshelikopter har reddet et mannskap på fem fra en fiskebåt som var i trøbbel utenfor Lofotodden. De fem ombord er nå på vei inn til Bodø med helikopter for helsesjekk.

Her er båten i ferd med å synke. Kort tid i forveien har redningsmannskapet hentet opp fem personer. FOTO: 330 / REDIGERING: Benjamin Fredriksen.

– Dramatisk

Før redningsskøyta ankommer stedet, er imidlertid de resterende tre personene hentet opp. De har muligens fått i seg noe drivstoff, og sjekkes av lege. Utover mindre skader, er de alle i forholdsvis god form.

– Her hadde man marginene på rett side. Fartøyet hadde gått i steinene, folk var i sjøen og noen hang i rekkverket idet mannskapet kom fram, sier Carlsen.

– Var du noen gang i tvil om at dette ville gå bra?

– Ja, vi var spent fra den tida helikopteret gikk i lufta fram til vi fikk rapport fra stedet. Det var et tidsvindu her hvor vi ikke visste noen ting.

Fra havaristedet

Bilde tatt av redningsskøyta viser at båten er i ferd med å gå ned.

Foto: Redningsselskapet

I etterkant beskrev avdelingssjef Per Johan Ødegaard ved 330-skvadronen, som på dette oppdraget var fartøyssjef på helikopteret, en aksjon ulikt noe han har vært med på tidligere.

– Dette er absolutt noe av det med dramatiske jeg har vært med på i de årene jeg har vært flyger på 330, fortalte Ødegaard til NRK.

– Snakk om kort tid

Det er Bodø radio som har offentliggjort lydopptaket fra hendelsen, etter samtykke fra skipperen på den aktuelle fiskebåten.

Radiobestyrer Wilhelm Carlsen forteller at de valgte å dele dette opptaket på nettet, blant annet fordi det dokumenterer hvordan en redningsaksjon til sjøs kan høres ut.

– Opptaket viser også tydelig hvor godt ressursene samarbeider under en slik aksjon. Her var det trolig snakk om meget kort tid før det hadde gått riktig ille.

Radiobestyrer Wilhelm Carlsen

– Å bare støtte seg på en mobiltelefon til sjøs kan medføre tap av verdifull tid. Ved å bruke radio kommer man i direkte kontakt med folk som kan gi deg hjelp, sier radiobestyrer Wilhelm Carlsen.

Foto: Markus Thonhaugen / NRK

Carlsen berømmer samtidig kapteinen for å ha tatt kontakt med dem direkte.

– Har du en VHF-radio og roper om hjelp, så går det ut på et åpent nett. Vi hører nødanropet, alle andre med radio som lytter på kanal 16 vil høre det.

Et anrop fra en mobil, derimot, går fra punkt til punkt, forklarer han.

– Det er kun du og den som eventuelt svarer på den andre enden som hører det som blir sagt. Det kan føre til tap av verdifull tid.

Carlsen forklarer at når det gjelder varslingsvei via telefon, vil det være slik at politiet kontakter HRS som så overbringer informasjonen til dem.

– Sammenlignet med VHF vil bruk av telefon via andre føre til at det går lengre tid før Kystradioen og HRS mottar informasjon om en ulykke på havet.

5.400 aksjoner

I Norge har vi fem kystradiostasjoner som er tilgjengelige hele døgnet, året rundt. De registrerte i fjor mer enn 18.000 henvendelser, hvorav rundt 5.400 resulterte i assistanser. Fritidsfartøy utgjorde rundt 3.100 av disse.

I 2015 kom 50 prosent av henvendelsene om assistanse fra fartøyer eller båter som hadde fått problemer med motor/gir, not i propellen eller defekt ror. De siste er ofte relatert til Lofotfisket i nord og hummerfisket i sør.

Samtidig ses en økning i antall grunnstøtinger de siste årene. I 2011 var det 215 grunnstøtinger, som i 2015 økte til 409.

Kystradiooperatør Gjermund Carlsen sammen med sin sjef

Kystradiooperatør Gjermund Carlsen sammen med radiobestyrer Wilhelm Carlsen (til høyre) på operasjonsrommet i Bodø.

Foto: Markus Thonhaugen / NRK

Jevn økning

Radiobestyrer Carlsen har jobbet med dette siden 2009, og har sett en jevn økning i antall nødmeldinger fra folk til sjøs. Hittil i år har de vært involvert i mer enn 560 aksjoner i sitt ansvarsområde.

Samtidig ser Carlsen en positiv trend ved at flere går til anskaffelse av kommunikasjonsmidler, også i fritidsflåten.

– Med billigere og bedre teknologi, har flere gått til anskaffelse av VHF-radio. Vi velger å tro at dette også skyldes en liten holdningsendring blant folk.

Kystradiooperatør Gjermund Carlsen håper folk forstår at terskelen for å ta kontakt er lav.

– Det er bedre å snu en redningsskøyte eller et helikopter som er på vei ut, enn at de kommer fram for sent.

Det vi er opptatt av, er at alle som er ute på sjøen kommer seg hjem til middag.

Gjermund Carlsen / Kystradiooperatør Bodø radio

Takknemlig

Skipperen selv har ikke vært tilgjengelig for intervju. Men han har tidligere uttrykt stor takknemlighet for innsatsen til involvert redningspersonell.

– Jeg så for meg fem mann i en flåte, flatklemt mellom båt og skjær. Men all ære til guttene. De var forferdelig rolige, og det var ingen tegn til panikk, fortalte han til TV2 i etterkant av hendelsen.

Ifølge kanalen var Benonisen selv med på å forhindre et katastrofe da han berget 31 passasjerer i land etter at skyssbåten «Lofotfjord II» hadde gått på grunn i 2004.

Laster kart, vennligst vent...

Klokken ti over elleve den aktuelle mandagen grunnstøtte og forliste båten like øst for Lofotodden.