Hopp til innhold

Ny postterminal produserer strøm til eget forbruk

Miljøbesparende tiltak sørger for at 25 prosent av strømforbruket til den nye postterminalen i Trondheim er egenprodusert. Alle postens elbiler blir ladet opp via et enormt solcellepanel.

Deler av strømmen de bruker produseres på selve terminalen.

Den nye postterminalen i Trondheim er på 26.000 kvadratmeter.

Bring og Posten i Trondheim er nå under samme tak. Før har de hatt fire ulike lokaler i byen. Anlegget har kosta en halv milliard kroner. Det blir arbeidsplassen til 490 medarbeidere

En fjerdedel av strømforbruket skal dekkes av egenprodusert strøm. Det kan være at dette er den mest miljøvennlige postterminalen i hele Nord-Europa.

Ny postterminal sparer dei for 600.000 kilometer bilkøyring

Ser solcellene fra fly over byen

Odd Roger Tiller, regiondirektør i Posten

Odd Roger Tiller, regiondirektør i Posten. Han sier det er godt å være under samme tak som resten av kollegene.

Foto: Bent Lindsetmo/NRK

– Kommer du med fly over Trondheim så vil du se alle solcellene vi har på taket. Vi har også en del vindmøller på området.

Slik leverer vi 25 prosent av eget forbruk gjennom miljøvennlige løsninger, sier regiondirektør i Posten, Odd Roger Tiller.

– Vi kan lade hele vår el-park med egenprodusert strøm. Dette går utenom strømnettet.

Posten ber kundene hente pakkene så raskt som mulig

Skal sørge for gode kundeopplevelser

Vindmølle, posten i Trondheim

Denne vindmølla er med på å sørge for at postterminalen får mye egenprodusert strøm.

Foto: Bent Lindsetmo/NRK

Han er også veldig fornøyd med å nå være i samme bygg som alle sine kolleger.

– Jeg er veldig fornøyd med at vi er samlet i samme bygg. Tidligere har vi vært på fire ulike steder i byen. Dette er mer kollegialt, sier han til NRK.

Hans bror er regiondirektør i Bring, og er like fornøyd med det nye bygget.

– Det blir en mer stabil og forutsigbar drift. Jeg tror dette betyr gode kundeopplevelser fra Bring i framtida. Medarbeiderne har stått på bra for at vi skal klare å komme dit vi er i dag, sier regiondirektør Per Ivar Tiller.

Under åpningen av bygget fredag sa konsersjefen følgende:

– Målet er å styrke tilbudet, effektivisere driften og utnytte stordriftsfordeler. Felles terminaler gir større grad av samproduksjon og vi kan samkjøre post, pakker og gods ut til kunder med redusert trafikkbelastning og utslipp. Dette må til for at vi som et norskbasert logistikkonsern kan hevde oss i konkurranse med store, internasjonale aktører, sa konsernsjef Tone Wille.

Ny postterminal i Trondheim

Den nye terminalen har kostet omtrent en halv milliard kroner.

Foto: Bent Lindsetmo/NRK