– Det er ikke normalt, slik som det bruker å være her inne. Det er det ikke, sier Rune Maråk.
Han er kjøpmann på Joker-butikken i Geiranger, som ligger i Stranda kommune på Sunnmøre.
Kommunen er ikke fremmed for turister, da den blant annet kan skilte med Geirangerfjorden, som ligger på UNESCOs verdensarvliste.
Likevel har en viss pandemi de siste par årene ført til en stor endring i turismen.
Bygda tok imot hundretusenvis av utenlandske cruiseturister før koronaens inntog, men i sommer er cruiseskipene borte. Kjøpmannen vil anslå at rundt 90 prosent av de besøkende er nordmenn.
Og nordmennene, de legger igjen penger.
– I fjor hadde vi 25 prosent færre kunder innom, men den samme omsetningen, forteller Maråk.
Skyhøy turistomsetning
En fersk analyse fra DNB bekrefter at Stranda kommune er en som skor seg godt på norske turister.
Faktisk så godt at banken har gitt Stranda den uoffisielle tittelen «turistkommune #1» i Norge.
Analysen er basert på kortbruk i starten av årets ferie, uke 25-27. Den viser at turistene står for nesten 9 av 10 kroner av den totale omsetningen i kommunen.
Dette er skyhøyt, sier direktør for datatransformasjon i DNB, Ine Oftedahl.
Flere kommuner ligger oppunder det samme tallet, men normalen er nærmere halvparten.
Oftedahl presiserer at det er små kommuner man finner øverst på denne statistikken, og sier samtidig at pengene norske turister legger igjen betyr desto mer.
– Det betyr enormt nå når vi har et stort frafall av utenlandsturister, sier hun.
– Det at nordmenn faktisk velger å legge ferien i eget land og ikke sitter hjemme og venter til neste gang de får lov til å dra til utlandet – det vil være en livbøye for veldig mange av disse kommunene.
Over 200 prosent økning
Overordnet viser DNBs analyse det mange av oss nok allerede visste fra før av; nemlig at det blir Norgesferie på mange av oss i år, som i fjor.
Sammenlignet med det siste normalåret, 2019, har flere kommuner over 200 prosent økning i det norske turister legger igjen.
Blant disse finner vi Stranda, som har økt med 205 prosent.
Likevel må Stranda se seg slått med god margin av Stryn i Nordfjord, som har hatt en økning på hele 231 prosent.
For enkelte kommuner var tallene enda høyere i fjor.
De mest populære fylkene er Møre og Romsdal, Nordland, Trøndelag og Vestland.
Ifølge Ine Oftedahl i DNB er fellesnevneren på de mest populære destinasjonene, at de byr på blant annet naturopplevelser og aktivitet – og det gjerne på steder som er litt utenfor allfarvei.
– Nordmenn prøver å gjøre litt ekstra ut av ferien sin. Og man har hatt en ganske tøff tid gjennom de siste 1,5 årene, så nå koser man seg litt ekstra på ferie.
Vil telle knappene ved slutten av sesongen
Selv om mange søker til fjells har de fleste storbyer også sett en økning i det turister legger igjen.
Stavanger med 55 prosent og Bergen med 46 prosent økning siden 2019 står sterkest.
Trondheim med sine 28 prosent har likevel fått jumboplassen, fordi nedgangen fra i fjor har vært på 12 prosent.
Dette mener Oftedahl viser at pandemien spiller aktivt inn med tanke på hvor man velger å reise, fordi Trondheim inntil nylig har vært preget av utbrudd og nedstenging.
Kirsten Schultz i Visit Trondheim gir henne langt på vei rett i det.
– Det tar seg kanskje senere opp i år fordi vi ennå hadde nedstenging da vi gikk inn i juli, sier hun.
– Men vi er optimistiske for en god sommer, og jeg tror vi kommer til å ha en veldig god fellesferie med mange besøkende og godt kortbruk. Så får vi heller telle knappene ved slutten av sesongen eller året.
De mest reiseglade
Og siden vi nå er i Trøndelag, så viser DNBs analyse også at det faktisk er trønderne som har reist mest så langt i sommer, sammenlignet med i fjor.
– De legger igjen 7 prosent mindre i sitt eget fylke, som er en soleklar førsteplass. Så det er de som øker reisegleden sin mest av våre kunder, sier Ine Oftedahl.
De mest reiseglade av oss finner vi imidlertid i Oslo, mens de mest hjemmekjære befinner seg i Agder.
Voldsom økning til utlandet
Men uansett må man spørre seg om denne norgesferiebonanzaen er noe som kommer til å vare.
Sammenlignet med i fjor har det vi legger i igjen i utlandet, økt med 50 prosent. Sverige er den store favoritten.
– Vi ligger fortsatt rundt 50 prosent under normalen, men det har vært en voldsom klatring. Det er ikke mange månedene siden vi lå rundt 90 prosent under normalen, sier Oftedahl.
Tilbake i Geiranger ønsker de gjerne å fortsette å ta imot norske turister.
Monja Mjelva, som er vertskap ved Hotel Union i Geiranger, er glad for at koronasituasjonen har gitt nordmenn muligheten til å sjekke Geiranger av «må besøke»-listen.
– Det er veldig hyggelig når de norske turistene også finner veien til Geiranger og får se UNESCO-området som egentlig tilhører oss alle i Norge, sier hun.