Hopp til innhold

Nå abonnerer vi snart på alt

Hvorfor dra på butikken for å handle boxershorts, sokker og mat – når man kan få det levert på døra?

Rita Pedersen Vik i Boxers AS

Fra hjemmekontoret i Trondheim driver Rita Pedersen Vik nettbutikken Boxers, som tilbyr kunder å abonnere på undertøy og sokker. Disse blir levert åtte ganger i året i posten.

Foto: Nareas Sae-Khow / NRK

– Det er en veldig grei ordning. Både praktisk og rimelig, forteller Anders Laugsand.

Laugsand bor i Ski og har abonnert på boxertshorts og sokker i rundt tre år.

– God kvalitet på sokker er jo et velkjent problem, men jeg synes at de jeg får i posten er veldig okei altså.

Boxershorts og sokker til folket

– Vi sender ut pakker med boxershorts og sokker åtte ganger i året, forteller Rita Pedersen Vik i Boxers AS, som tilbyr abonnement på undertøy for menn.

Tidligere arbeidet Vik med salg og markedsføring i Danske Bank, men i 2011 kom hun på ideen om å starte en nettbutikk med boxershorts og sokker. I dag har hun hundrevis av kunder, og nettbutikken er en heltidsjobb.

– Salget er økende. Både menn og kvinner er abonnenter. Jeg mistenker at det er konene som ordner med undertøyet til mennene sine, sier Vik og humrer.

Abonnerer på flere varer og tjenester

Matlevering på døren er blitt en milliardindustri. Nordmenn dropper å dra til butikken og bestiller heller varene på nett. Og digitale strømmetjenester som for eksempel Netflix og Spotify brukes daglig i norske husstander.

Matkasse frå Godt levert

Godt levert er en av aktørene som tilbyr kundene å abonnere på matkasser, som blir levert hjem til folk.

Foto: Godt levert

I dag tilbys ferskt brød levert på døren og det finnes både skjorteabonnement og vaskeabonnement. Vi abonnerer på flere varer og tjenester i hverdagen, og stadig dukker det opp nye nisjebedrifter.

Sunt godteri én gang i måneden

– Det var vanskelig å finne sunne snacksvarer i dagligvarebutikkene, der opplevde vi at de ble gjemt bort i hyllene. Derfor syntes vi det var en god idé å fikse en tjeneste der folk kunne abonnere på slikt, forteller May-Rita Kappfjell i Carepacks.

Tonje Elise Nordgård og May-Rita kappfjord i Carepacks

Tonje Elise Nordgård og May-Rita Kappfjell i Carepacks selger sunt godteri til sine kunder.

Foto: Jarle Nyttingnes / CarePacks

Sammen med Tonje Elise Nordgård startet hun opp nettbutikken Carepacks i april. Hver måned sender de ut snackspakker i posten fra Årnes som inneholder blant annet tørket frukt, nøtteblandinger og ulike typer chips.

– Våre kunder er helsebevisste, og fordelingen mellom menn og damer er noenlunde likt. Vi er godt fornøyd med salget, og snart skal vi utvide vårt sortiment med snackspakker som er mer rettet mot barn, sier Kappfjell.

– En økende trend

Peder Inge Furseth, Innovasjonsforsker på BI, tror kjøp og salg av varer og tjenester på nett bare vil øke i tiden fremover.

– Dette er en stor og økende trend. Norske forbrukere er veldig raske på å kaste seg på. Norske bedrifter derimot, er ikke nødvendigvis like tilpasningsdyktige.

– Bekvemmelighet er en stor og viktig faktor hos forbrukerne. Bedriftene som klarer å tilby varer og tjenester som gjør at du og jeg sparer tid, slik at vi kan bruke mer av tiden med familie eller venner, vil kunne lykkes, sier Furseth.