Hopp til innhold

Sterk vekst for mat på døren

Travle mennesker dropper matbutikken og bestiller matvarer på nett. I år har mat på døren blitt milliardindustri. Nye selskaper utfordrer de tradisjonelle dagligvarekjedene som Norgesgruppen, Rema og Coop.

MINDRE IMPULSKJØP

MINDRE IMPULSKJØP: Sjåfør Marius Joudagalvis leverer matkasse til Anna Østhagen.

Foto: Anne Cecilie Remen / NRK

– Det er en lettvint måte å handle mat på, sier Anna og Trond Erik S. Østhagen.

Klokken er 17 på ettermiddagen. De har hentet to barn i barnehage, brakt et barn på musikkskole.

For travle småbarnsforeldre er tid penger. En tur til dagligvarebutikken kan sprenge et stramt tidsskjema.

En sjåfør fra Adams matkasse ringer på. Matesken sikrer familien tre ukentlige middager. Med på kjøpet følger oppskrifter tilpasset matvarene og en familie som ikke vil bruke lang tid på matlaging.

– Vi sparer ikke bare tid. Det er godt å slippe å finne opp nye retter selv hver dag, ler de.

Les også: Matbaronene stikker av med fortjenesten

Les også: Spare tid eller penger

Adams matkasse

FRA LINDESNES TIL HAMMERFEST: Adams matkasse leverer varer til folk i hele landet, forteller Marius Joudagalvis. Svært mange av kundene er småbarnsforeldre.

Foto: Anne Cecilie Remen / NRK

Ny aktører utfordrer

Siden 2013 har Adams matkasse vokst fra null til rundt 500 millioner kroner i omsetning. Gründer Harald Aalvik forteller om firedoblet omsetning i år.

– Ambisjonen er å bli best på mat på døren, sier han.

Adams matkasse

GRÜNDERE I MAT: Logistikkansvarlig Harald Aalvik, sjefkokk Adam Bjerck og daglig leder Lasse Smedsvig i Adams matkasse har på få år etablert en utfordrer til de store kjedene.

Foto: Ørjan Andreassen

De siste årene har det kommet en rekke nisjebedrifter som leverer mat. Schibsted er blant dem som satser, og bruker avisbud til distribusjon. Schibsted samarbeider med firmaet Duggurd. Godt levert, Kolonialen og Kolonihagen er andre bedrifter som satser på netthandel av mat. Felles for mange av nyskapningene er at bedriftene satser på mat fra små produsenter som ikke kommer inn i de store kjedene.

Trussel for de etablerte

De store dagligvarekjedene har vært trege med å satse på netthandel. Nølingen har åpnet for nye aktører.

– Dette truer dagligvarekjedene som fortsatt satser på og er avhengig av å få folk fysisk inn i butikkene sine. Dagligvarekjedene ønsker ikke netthandel velkommen, sier kreativ leder i Opinon, Ole Petter Nyhaug.

Nyhaug tror kjedene avventer situasjonen, og hvis de små lykkes vil kjedene trolig kjøpe seg inn eller etablere konkurrenter. Rema er så vidt i gang med et samarbeid med Kolonial.no.

Tidligere har Karl Alveng Munthe-Kaas, daglig leder i Kolonial.no, uttalt til Dagens Næringsliv at han tror omsetningen kan komme opp i 20 milliarder kroner innen 2020. Arne Matre, partner i revisjons- og rådgivingsselskapet EY har sagt til samme avis at e-handel innen dagligvare om kort tid vil utgjøre vel 10 milliarder kroner. NRK har fått en analyse fra PA Consulting, som er langt mer moderat. De tror markedet for e-handel vil nå fire milliarder innen 2018.

Familie Østhagen

LETTVINT OG TIDSBESPARENDE: Familien Østhagen handler fast mat på nettet og får levert varene på døren. – På denne måten impulshandler vi mindre og hiver også mindre, sier Anne og Trond Erik Østhagen med datter Hermine.

Foto: Anne Cecilie Remen / NRK

Mindre fristende

Det er ikke bare tid familien Østhagen sparer. De mener det også lønner seg å handle på denne måten, til tross for at varene levert hjem blir noe dyrere enn å handle i butikk.

– I matkassene får vi akkurat det vi trenger til å lage middag. Vi kjøper ikke noe ekstra eller lar oss friste til impulshandel i butikken, og sparer derfor penger. Vi går mindre i butikken. Det fine er at vi også hiver mindre mat, sier Østhagen.

AKTUELT NÅ