Hopp til innhold

Globale og fragmenterte medievaner

Vi ser stadig mye på "vanlig" TV, "alle" er på Facebook, og vi stoler mest på norske mediehus. Norske medievaner anno 2015 er sammensatte, fragmenterte og preget av globale aktører.

Nettbrett er stimulerende og spennende, men må brukes med vett.

TV, radio, mobil, nettbrett. Tilbudene står i kø både fra norske og globale aktører.

Foto: Jan Haas / NTB scanpix

NRKs medieanalytikere bruker stikkordene fragmentert og globalisert, når de oppsummerer mediebruken i Norge i 2015.

Les rapporten: Mediebruk i Norge i 2015 - oppsummering gjort av NRK Analyse

Facebook - eget internett

Norske innholdsleverandører kjemper en stadig tøffere kamp mot globale aktører som Facebook, Snapchat og Instagram.

Facebook har på mange måter blitt et eget internett på internett med langt over 80 prosent av befolkningen som brukere.

- Facebook blir stadig viktigere som et nav for informasjon- og kunnskapsdeling, og dermed som trafikk til de norske nettstedene. Samtidig tar selskapet også betydelige andeler av det norske reklamemarkedet, skriver NRKs analysesjef Kristian Tolonen i sin årsoppsummering.

Tolonen på balkongen

- Mediemarkedet blir stadig mer oppstykket og fragmentert når tradisjonelle medier står sterkt samtidig som stadig nye tilbud tas i bruk, sier NRKs analysesjef Kristian Tolonen.

Foto: Iacob Christian Prebensen / NRK

Påvirker norsk medieøkonomi

Han poengterer samtidig at de nye store konkurrentene som distribuerer via nettet er internasjonale giganter som påvirker norske medievaner og norsk medieøkonomi i stor grad.

At mediemarkedet blir stadig mer oppstykket og fragmentert skyldes det at tradisjonelle medier fortsatt står sterkt samtidig som nye tilbud tas i brukes.

- TV er fortsatt størst når det gjelder tid brukt og radio er bemerkelsesverdig stabilt, påpeker Tolonen.

På nett er bruken av PCer og nettbrett svakt fallende, mens mobilen fortsetter å vokse.

Når det norske mediemarkedet blir stadig mer fragmentert, skyldes det også at norske mediehus bidrar med flere nettsteder, flere radio- og TV-kanaler. Mer dramatisk er likevel de globale aktørenes inntogsmarsj.

Facebook alene var større enn både mobil, radio og avis i daglig bruk som medium totalt sett i Norge i 2015, viser oppsummeringen NRK Analyse har gjort.

Mer om medievaner 2015: Unge TV-seere velger NRK

Mer om medievaner 2015: Lytter litt mindre på radio

Mer om medievaner 2015: NRK vokser mest på nett

You Tube størst på levende nettbilder

88 prosent brukte internett, 72 prosent så på TV og 69 prosent brukte Facebook en vanlig dag i Norge i 2015.

Ser vi på de som leser papiraviser så har det tallet sunket dramatisk fra over 80 prosent for ti år siden til 53 prosent i fjor.

You Tube er Norges største formidler av levende bilder via nett i Norge, samt at de har en sterk posisjon på musikk, som sosialt medium og mer til.

Hver tredje nordmann har Netflix

Netflix er kongen på den betalte strømmehaugen, med en tredjedel av husstandene som har et abonnement, Spotify eier strømming av musikk med halvparten av befolkning som har tilgang, og på toppen av det hele har vi Google som har en merkevarekjennskap på nivå med NRK og brukes av to tredjedeler av befolkningen hver eneste dag når de skal søke etter noe.

Kristian Tolonen viser til at de nye globale aktørene brukes aller mest av unge mennesker som antageligvis ikke er vant til annet enn at tilbudene eksisterer og skal brukes.

Spille med - eller kjempe mot

- For norsk mediebransje blir det et stort og viktig spørsmål hvordan man skal forholde seg til nye konkurrenter som kjemper om den samme tiden folk bruker, men samtidig kan levere nettopp den bruken til de norske aktørene. Om man vil da. På begge sider, skriver Tolonen.

Han viser også til at samtlige av de store norske mediehusene som måles i TNS Gallups mediehusundersøkelse har mistet dekning over de to siste årene.

Tillit norske mediers sterkeste kort

- Vi ser hvordan de globale sannsynligvis påvirker de norske aktørene. NRK for eksempel har problemer med å komme ut til unge, flerkulturelle og de med kortest utdanning, samtidig som globale aktører har dem som sitt kjernepublikum. Kampen om tiden deres er den aller hardeste, og nettopp derfor er den også viktig for de norske mediehusene og NRK, påpeker Tolonen.

Norske mediers sterkeste kort mener han er tilliten de har opparbeidet seg gjennom mange år. Aller mest hos NRK som er det selskapet som i særskilt grad nyter mest tillit, både på radio, TV og nett. Informasjon de finner på Facebook har to tredjedeler av befolkningen ganske eller svært liten tillit til.

- Så blir spørsmålet kanskje valget mellom trafikk eller tillit, lufter Tolonen.

Les også: Så mange ser, surfer og hører

Nett på mobil vokser raskest

Ser vi nærmere på de ulike medier er å se tradisjonelt TV, når programmene sendes, fortsatt det mest vanlige. Samtidig ser vi mer TV forskjøvet, på andre steder og skjermer, men også mer på TV via app, spesielt om du er ung.

Radioen er godt inne sin digitale transformasjon, stadig nye tilbud dukker opp, og selv om radiolyttingen ikke faller blir også den mer fragmentert. Stort sett handler endringene om overgangen fra FM til DAB, men i bakgrunnen lurer stadig flere spørsmål om nettradio og podkasting som lyttekilder.

63 prosent brukte internett på mobilen daglig i Norge i 2015, viser tallene fra TNS Gallup. På diagrammet som viser i bruken av de ulike medieplattformene i Norge de siste årene er det ingen kurver som vokser så bratt som den som viser nettbruken via mobiltelefonen.