Fra 2017 skal de nye norske redningshelikoptrene etter planen tas i bruk. Helikoptertypen Augusta Westlands AW101 er mye tyngre enn dagens Sea King-helikoptre, og gir også et langt høyere lufttrykk når de lander og letter.
Åtte norske sykehus
Dermed må sykehuset i Namsos og sju andre rundt om i Norge gjøre noe med landingsplassene sine, skriver Trønder-Avisa.
– Det vil bli ganske få landinger med de nye helikoptrene, så det vil bli mye jobb for lite, sier sykehusdirektør Torbjørn Aas til avisa.
Totalt 70 parkeringsplasser ved sykehuset kan forsvinne, og oppgraderingen av landingsplassen i Namsos vil koste rundt 12 millioner kroner.
– Parkeringsplassene er veldig viktige for sykehuset. Derfor leter vi etter muligheten for å lande på tak, sier Aas.
Flere sykehus
Det er selskapet Sykehusbygg som skal sørge for at norske sykehus kan ta imot nye redningshelikoptre fra 2017. Da må det gjøres tilpasninger på flere landingsplasser, og arbeidet begynner ved universitetssykehusene.
Først ut er Oslo universitetssykehus, med Rikshospitalet og Ullevål sykehus, Stavanger universitetssjukehus og St. Olavs Hospital. I tillegg skal altså landingsplassene ved Sykehuset Namsos gjøres om i tillegg til Sørlandet sykehus, Arendal og Helgelandssykehuset i Mosjøen.
Flyplassen
I Namsos kan også de nye helikoptrene lande på flyplassen utenfor byen, men den ligger fire kilometer fra sykehuset.
– Da vil tidsbruken på å frakte pasientene i bil gjøre det like aktuelt å fly videre til enten Levanger eller Trondheim, mener sykehusdirektøren.
Nå ser Helse Nord-Trøndelag på muligheten for å lande de nye helikoptrene et annet sted ved sykehuset i Namsos. I Levanger bygges det nå en ny landingsplass for helikopter som er tilpasset de nye helikoptrene.