Hopp til innhold

Disse ungene bruker høstferien slik den opprinnelig var ment

Her har de høsteferie, ikke høstferie. – Som i gamle dager, sier Emil.

Hva forbinder du høstferien med? Kanskje late morgener, lange frokoster, dataspilling, fjellturer og kino?

Eller med innhøsting av potet?

Det er nok få barn og unge som i dag bruker høstferien i potetåkeren, slik denne kjærkomne ferien opprinnelig var ment som.

Men de 37 barna ved Høyeggen skolefritidsordning (SFO) på Melhus i Trøndelag har fortsatt potetferie.

– I gamle dager på høsten, tok barna fri for å plukke poteter, forklarer Emil.

Emil er en av barna ved Høyeggen SFO i Melhus som bruker høstferien i potetåkeren

LETT: Emil hadde aldri plukket potet før, men synes det var gøy – og overraskende lett.

Foto: Morten Andersen / NRK

Potet i taco?

Sørlandet, Østlandet og Nord-Norge hadde høstferie i forrige uke. Denne uken er det resten av landet sin tur.

I Trøndelag brukte ivrige barnehender kort tid på å fylle bøtte etter bøtte med potensiell middag.

Det var også flust av ideer til hva de skal lage av fangsten.

– Vi skal prøve oss på potet i taco, sier Liam, som også vedkjenner at potetstappe er en slager.

Ariana vil bruke den til å lage potetgull eller suppe, selv om hun egentlig liker fløtegratinerte poteter best.

1941: Her hjalp skolebarna til med innhøsting.

En onkel på landet

De fem til ti år gamle barna fra Melhus var på besøk i potetåkeren til Kåre Presthus.

Gårdbrukeren synes det er viktig å lære barn hvor maten kommer fra.

– Før hadde alle en onkel på landet. Nå er det ikke så mange som har det. Heller ikke Melhus er et typisk landbruksdistrikt lenger. Maten i butikken kommer fra en plass, Vi synes det er bra at ungene ser at vi har matproduksjon i Norge – også like ved der de bor.

To barn sitter på knærne i potetåkeren, med to bøtter som de putter potet i.

I ÅKEREN: Opprinnelsen til høstferien var å gi barna skolefri slik at de kunne hjelpe til på gården med innhøstingen av poteter, ifølge Nasjonalbiblioteket.

Foto: Morten Andersen / NRK

Viktig del av opplæringen

I september i år kom en ny rammeplan for SFO.

«SFO skal støtte opp under verdier, holdninger og handlinger som fremmer en bærekraftig utvikling. SFO skal støtte barna i å utvikle naturglede og i å ta vare på seg selv, hverandre og naturen», heter det i rammeplanen.

Matglede er et annet punkt i planen, som blant annet innebærer å skape fellesskap rundt mat og måltid.

«SFO bør legge til rette for måltidsglede med gode samtaler, deltakelse og opplevelse av fellesskap hos barna».

– Ungene har lært om historien bak potetferien, og om de ulike potetsortene vi finner i åkeren. Vi har valgt å ha potet som tema. Med bakgrunn i den nye rammeplanen som har kommet for SFO, sier Rigmor Segtnan, fagleder ved Høyeggen SFO.

Rigmor Segtnan, fagleder ved Høyeggen SFO, står ute i potetåkeren. I hendene har hun poteter.

PÅ MENYEN: – Vi skal ha skikkelig potetferie, sier Rigmor Segtnan. SFO-barna skal både høste, spise og lage kunst av potet denne uka.

Foto: Morten Andersen / NRK

Gustav synes høsteferien har vært veldig artig så langt:

– Det er artig å bruke fritiden sin på å plukke potet.

Og han vet hva som er det artigste.

Fant en sværing

– Når du finner de små potetene, tenker du «åh, nå har jeg lyst på en stor». Og så finner du en stor en, og blir glad. Du kan få dem i gode størrelser.

Ariana var en av dem som virkelig fant en sværing.

– Har du sett en så stor potet før?

– Aldri. Aldri, sier hun.

Ariana står i potetåkeren

FANT STOR POTET: Ariana vil lage potetgull eller suppe.

Foto: Morten Andersen / NRK
Ariana har funnet en skikkelig stor potet. Hun holder den i hendene.

...hun er fornøyd med å ha funnet denne storpoteten.

Foto: Morten Andersen / NRK