Ikke siden Meråkerbanen ble åpna i 1881 har en like stor satsning blitt gjennomført på denne banestrekningen.
– 670 millioner kroner har gått med på å fullføre tunnelen, melder NRKs reporter Morten Karlsen, som fikk være med det første Trønderbane-toget som passerte gjennom tunnelen i morges.
- Les også:
Med på toget var en stor delegasjon fra jernbaneverket, som uttrykte stor begeistring da tunnelen ble tatt i bruk for første gang.
– Dette vil gjøre at vi får en tryggere strekning, og vi øker kapasiteten på Nordlandsbanen, sier banedirektør Brede Nermoen.
Foreløpig ikke raskere
Men de som tror det nå vil gå raskere å komme seg mellom Trondheim og Stjørdal, må foreløpig innstille seg på å bli skuffet.
- Les også:
– Altså, vi kjører fortere gjennom tunnelen, men vi får nok ikke noen forbedring i rutetidene før vi får samordnet det med de øvrige togene som kjører på strekningen, sier Asle Nordbotten, leder for Trønder-, Røros- og Meråkerbanen.
– Endring av rutene skjer i desember hvert år, så da får vi se da.
Større fleksibilitet
Den etterlengtede tunnelen vil gi en mer behagelig strekning, bedre fleksibilitet og større muligheter til å hente inn forsinkelser.
– Kapasiteten blir økt betraktelig. Det skal bli mulighet for å kjøre flere tog enn før, sier Nordbotten.
Den offisielle åpningen finner imidlertid sted først neste tirsdag. Da kommer samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa for å markere begivenheten.
Sammen med 700 skolebarn fra Lånke og Hommelvik skoler skal statsråden og andre inviterte kjøre tog gjennom Gevingåsen tunnel.