– Vi er veldig bekymret for denne utviklingen.
Det sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.
Elevundersøkelsen er obligatorisk for 7. trinn, 10. trinn og vg1.
De siste to årene har det ifølge undersøkelsen vært en økning i mobbing på 10. trinn og vg1, etter flere år med lavere mobbetall.
På 7. trinn har andelen elever som opplever mobbing hatt en jevn økning siden 2018.
- Økning på 11 prosent på 10. trinn
- Økning på 6 prosent på vg1
- Økning på 13 prosent på 7. trinn
Dette er den største økningen fra et år til et annet siden 2016.
– Mobbing er alvorlig i seg selv, og når tallene øker så markant som det de gjør, og over to år på rad så synes vi det er alvorlig, sier Rosenkvist.
Mer uro enn normalt
Ved Sandefjord videregående skole, som er landets største, oppgir 11,9 prosent av elevene på 1. trinn at de har opplevd mobbing de siste månedene.
– Det er et tall som er høyere enn vi liker å se, sier rektor Harald Møller.
Han sier at slåsskamper og ugreie meldinger i sosiale medier har bidratt til å skape mer uro enn normalt denne høsten.
– Det virker som en del drar med seg en væremåte som ikke er forenelig med å være elev på videregående skole, forteller rektoren.
Elevrådsleder William Nystad tror ikke mobbekulturen er større i Sandefjord enn andre steder, men sier det er viktig å jobbe med forebygging.
Nestleder Maria Wangberg tror at arbeidet som gjøres med å snu trenden vil bidra til at man ikke får lignende problemer neste skoleår.
Hvorfor har tallene gått opp?
Elevundersøkelsen er en anonym brukerundersøkelse hvor elevene svarer på en rekke spørsmål om hvordan de har det.
– Tallene gir oss egentlig ikke noe pekepinn på hvorfor det er sånn, bare at det er sånn, sier Rosenkvist.
Han tror det er en kombinasjon av flere ting.
– Vi ser at etter korona har vi fått en oppgang i mobbetall. På samme måte ser vi at læringsresultater og andre viktige resultater ikke går i riktig retning.
Samtidig som mobbetallene har gått opp har motivasjonen blant elevene gått ned.
– Heldigvis har motivasjonen gått mindre ned enn mobbingen har gått opp, men dette er også noe vi er bekymret for.
– Vi ser at det er svakere læringsresultater, altså at elevene lærer mindre på forskjellige undersøkelser vi har, og det kan det henge sammen med motivasjon, sier direktøren.
Interessante tall
Men det er ikke bare negative tall som kommer frem i undersøkelsen.
Ni av ti av elevene på videregående oppgir nemlig at de trives på skolen. I grunnskolen sier åtte av ti det samme.
– Det er en tosidighet – Vi er bekymret og synes dette er alvorlig samtidig som vi ser at skolen er bra.
Henrik Raustøl er mobbeombud i Oslo og synes tallene er interessante.
– Det er jo høye tall. Det er helt klart en voldsom økning, synes jeg.
– Og så er det litt interessant at det er økning på noen områder og stabilt på andre områder.
Han sikter til at mobbetallene øker, mens trivselstallene er stabile.
– Det er veldig interessant å utforske litt videre, og det håper jeg at skolene og skolelederne gjør.
Raustøl er bekymret for at de stabile trivselstallene gjør at mobbingen ikke blir tatt på alvor.
– Barna sier jo at de trives.
Han oppfordrer skolene ti lå gå inn i sine egne tall.
De negative kommentarene veier tyngst
Venninnegjengen Tuva Stornes (16), Edda Nilsen Holtan (16) og Karita Møller (16) sitter i kantina på Steinkjer videregående skole og jobber med skolearbeid.
Ingen av jentene har selv opplevd mobbing, men har hørt historier fra andre.
– Det går mye på å få kommentarer på forskjellige ting som stil, kropp og generelt hvordan man er som person, sier Møller.
Kommentarene kan komme både i virkeligheten og over internett.
Nilsen forteller at slike kommentarer kan gå utover selvbildet.
– En negativ kommentar veier tyngre enn mange positive og man henger seg veldig opp i det.
Hun forteller at det er plattformen TikTok som er mest populær blant ungdommene og at det gjerne er der kommentarene kommer.
– Der legger man ofte ut videoer av seg selv og det er jo åpne kommentarfelt, så det er veldig lett å kommentere på folk.
Jentene sier de ikke snakker så mye om mobbing seg imellom fordi de ikke opplever det selv.
– Det er veldig trist at folk opplever det. Det kan jo føre til ganske ille ting, sier Møller.
Vet hva som må gjøres
Direktøren i utdanningsdirektoratet er klar på hva som skal til for å få bukt med mobbingen.
– God klasseledelse, tydelige voksne som er til stede og som bryr seg, systematisk arbeid over tid, og det å ta med elevene på hvordan vi vil ha det i klassen, sier han.
Utdanningsdirektoratet vil støtte skolene og kommunene med diverse ressurser, som veiledning og kompetansepakker.