Hopp til innhold

Dovrebanen åpnes for persontrafikk

Tirsdag morgen åpner Dovrebanen igjen for persontrafikk etter å ha vært stengt i lengre tid på grunn av flomskader.

Helikopterbilder fra flomområdene

Slik så deler av Dovrebanen ut fra helikopter under flomkaoset i mai i år.

Foto: Helge Carlsen / NRK

Dovrebanen

Flere steder er jernbanelinja ødelagt etter flom og jordras.

Foto: Harry Korslund/Jernbaneverket

Store nedbørsmengder og flomvær har ført til en del skader på skinnegangen på Dovrebanen den siste tida. Dette har igjen medført delvis stenging av togtrafikken mellom Oslo og Trondheim.

Fra og med tirsdag morgen vil hele strekningen gjenåpnes for persontrafikk.

– Allerede mandag ettermiddag vil Jernbaneverket teste strekningen med godstrafikk, sier Terje Fossum i NSB til NRK.

Koster minst 240 millioner kroner

Ifølge Jernbaneverket har skadene i år vært verre enn de man så etter flommen for to år siden. I mai ble det registrert 50 større linjebrudd på strekninga mellom hovedstaden og Trondheim.

Store nedbørsmengder kombinert med snøsmelting i fjellet resulterte i en stor vårflom i midten av mai. Elver og bekker vokste seg store og mange steder gikk det jordras.

Kvam i Gudbrandsdalen er et av de stedene som ble hardest rammet og på det meste var 250 personer evakuert fra husene sine. Så langt er flomskadene beregnet til å koste 240 millioner kroner.

– Liker best å kjøre tog

På deler av Dovrebanen har NSB valgt å sette opp buss i stedet for tog der det har latt seg gjøre, mens nattogene har vært kansellert i lengre tid.

Nå er Fossum svært glad for at de er tilbake i rute.

– Vi har jo fått passasjerene fra A til B, men vi liker jo best å kjøre tog, ikke buss, sier han.

– Det er herlig å være i gang igjen, fortsetter Fossum.

Han sier passasjerene kan føle seg trygge på at ting fungerer som det skal.

– Det vil nok bli litt redusert hastighet i tiden framover, men togpassasjerene skal fraktes dit de skal. Det aller viktigste for oss er at vi nå kan kjøre tog, sier Fossum.

Dovrebanen, Hundorp

Ødeleggelsene vil koste mer enn 240 millioner kroner, og arbeidet vil mest sannsynlig vare til 2014.

Foto: Øystein Grue / Jernbaneverket