Hopp til innhold

Dovrebanen vil ikke være reparert før i 2014

Over 300 punkter på Dovrebanen gjenstår å få reparert før banen er hel igjen. Den vil ikke være helt klar før i 2014.

Mellom Hundorp og Fron

Bildet er fra jernbanestrekningen mellom Hundorp og Fron. Her hadde vannet vasket flere hundre meter av grunnen under jernbaneskinnene.

Foto: Bjørn Iversen/Jernbaneverket

Det kom fram i et møte i fylkesberedskapsrådet fredag, hvor flommen var tema.

Strekningen mellom Lillehammer og Dombås har vært stengt siden flommen i slutten av mai, og årsaken er i følge NSB store nedbørsmengder og skader på skinnegangen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Dovrebanen

Slik så det ut ved jernbanen i Kvam under flommen.

Foto: Harry Korslund/Jernbaneverket

Neste mandag er akutt-reparasjonene ferdig, og Dovrebanen åpner den siste strekningen mellom Fåvang og Ringebu. Men, det blir mange midlertidige løsninger langs skinnene.

Tormod Urdahl fra Jernbaneverket var tilstede på beredskapsmøtet fredag, og han kaller situasjonen på Dovrebanen for "skarp".

– Det er mange skader å utbedre, og det vil ta oss lang tid før alle skadene er skikkelig på plass, sier han.

Ikke klar før 2014

Helt klar vil ikke banen være før neste år.

Jernbaneverket må reparere nesten 300 pukter mellom Oslo og Dombås, og skadene vil koste over 200 millioner kroner. Skadene blir betegnet som alt fra "bagatellmessige" til "svært alvorlige".

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Dovrebanen, Hundorp

Slik så Dovrebanen ut på Hundorp i Sør-Fron etter flommen i mai.

Foto: Øystein Grue / Jernbaneverket

– Det er snakk om store og små ras, det er utglidninger, ødelagte kabler, ødelagte stikkrenner, det er bekkeløp og grøfter som har gått tette og må renskes, forklarer Urdahl.

På Hundorp i Sør-Fron var flere hundre meter av undergrunnen borte, og togskinnene hang mer eller mindre i løse lufta.

Akuttfase snart over

– Det vi har gjort til nå er å betegne som en akuttfase, mens vi om en drøy uke kan begynne på de skikkelige, langsiktige utbedringene, forklarer Urdahl.

Han sier at de akutte utbedringene er gjort for at det skal være sikkert å åpne togbanen på strekningen, mens de langsiktige utbedringene vil ta lang tid.

– Skrekkscenariet vil være at det blir en ny flom neste år, og at vi ikke har rukket å bli ferdig med reparasjonen av alle punktene, sier Urdahl.

Nattavganger avlyst

NSB har siden flommen i mai satt opp buss på strekningen mellom Lillehammer og Dombås, men antall plasser har vært redusert til 200 per avgang. I tillegg har alle natt-togene vært avlyst.

– Vi gleder oss til banen blir åpnet igjen neste mandag. Det føles ikke bra å ikke ha et fullgodt tilbud til togpassasjerene, sier kommunikasjonssjef i NSB persontog, Åge-Christoffer Lundeby.

Åge-Christoffer Lundeby

Åge-Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef i NSB persontog, sier NSB ser fram til at Dovrebanen vil bli åpnet for vanlig tografikk igjen.

Foto: Bjørn Stuedal

Flere saker fra Innlandet