NRK Meny
Normal

Avgift eller ikke? Politikerne i strid om piggdekk

Varaordføreren sier piggdekkavgift er klokt – ordføreren kaller forslaget pussig.

piggdekk

I 2001 fikk Trondheim piggdekkavgift. Ni år senere ble avgiften opphevet. Nå er det strid blant politikerne i Trondheim om avgiften igjen skal innføres fra 1. september 2016.

Foto: Frank Gøran Nordheim / NRK

Onsdag la avtroppende rådmann Stein A. Ytterdal fram trondheimsbudsjettet for 2016.

Et av forslagene er å innføre piggdekkavgift igjen, etter fem avgiftsfrie år i Trondheim. Budsjettforhandlingene starter for fullt blant politikerne i disse dager, og mye tyder på at piggdekksaken blir den mest utfordrende å få i havn.

Piggdekk

Piggdekk skaper splid blant trondheimspolitikerne. I siste bystyre stemte Ap, Høyre, Frp, Sp og Pensjonistpartiet mot gjeninnføring av avgift for dem som kjører med pigg. MDG, SV, Rødt og KrF stemte for. Venstre vil ha forbud i enkelte områder.

Foto: Nyhetsspiller / NRK

Mens varaordfører Hilde Opoku (MDG) jubler over rådmannens forslag om gjeninnføring av piggdekkavgiften, mener ordfører Rita Ottervik (Ap) at forslaget er en dårlig idé.

– Dette er et pussig forslag. Det er bare dager siden bystyret stemte ned forslaget, sier Ottervik til NRK.

I bystyret 15. oktober ble forslaget om avgift nedstemt. Ap, Høyre, Frp, Sp og Pensjonistpartiet stemte mot. Én av Arbeiderpartiets 27 bystyrerepresentanter stemte for.

Ikke omfattende forbud

Rita Ottervik

Mot avgift: – Ordfører Rita Ottervik og Ap vil at folk skal kunne kjøre med pigg uten å betale avgift.

Foto: Bent Lindsetmo

Ordføreren lover trondhjemmerne én ting allerede før budsjettforhandlingene begynner:

– Det blir ikke piggdekkforbud i hele Trondheim uansett. Det kan bli forbud i enkelte gater, og da trenger vi en god informasjonsstrategi slik at byen befolkning blir varslet i god tid, understreker Ottervik.

I vinter kom nyheten om at Trondheim har den reneste bylufta på 20 år.

– Vi har fått ned bilkjøringen i aktuelle gater og holdt gatene rene. En veldig akutt situasjon er det som avgjør om vi skal få forbud, hvor beredskapsledelsen i kommunen, Statens vegvesen og politiet anbefaler oss politikere å gjennomføre det, sier Ottervik.

Vil forebygge – ikke reparere

Yngve Brox

Mot avgift: Yngve Brox (H) er uenig med rådmannen i at Trondheim trenger piggdekkavgift.

Foto: Stein Roar Leite / NRK

Ordføreren får støtte fra Yngve Brox og Høyre:

– Luftkvaliteten i Trondheim ser ut til å være veldig god. Nå må vi vurdere dette tiltaket som alle andre tiltak rådmannen foreslår i budsjettforslaget.

Hilde Opoku (MDG)

For avgift: Varaordfører Hilde Opoku (MDG) mener det er feil å bruke 11 millioner kroner på vasking av Trondheims gater, når alternativet er å forebygge med avgift for piggdekksjåførene.

Foto: Øyvind Olsson / NRK

Miljøpartiet de grønne vil jobbe hardt for at forslaget fra rådmannen blir gjennomført.

– Dette er et klokt innspill fra rådmannen. Norge er nettopp dømt i EFTA fordi vi har for dårlig luftkvalitet – Trondheim er én av byene som nevnes. Vi bruker 11 millioner kroner på vaske gatene. Miljøpartiet de grønne mener det er viktigere å forebygge enn å reparere, sier varaordfører Hilde Opoku.

Piggdekkoblat

Det kostet 1200 for sesongoblat da det var piggdekkavgift i Trondheim fra 2001 til 2010.

Foto: Morten Karlsen

Piggdekkavgiften i Trondheim ble opphevet i september 2010, fordi målet om 80 prosent piggfriandel var nådd.

Forbud i midtbyen

På de fem årene har andelen som kjører piggfritt gått dramatisk ned igjen: Til 65 prosent.

– Vi må gå drastisk til verks, sier Opoku til NRK.

Jon Gunnes Venstre

Trolig for avgift: Jon Gunnes (V) mener det bør bli piggdekkforbud i midtbyen.

Foto: Presse

Venstre støtter forslaget om piggdekkavgift. Jon Gunnes mener den beste løsingen er å ha piggdekkgebyr kun i Midtbyen, og at bilister med pigg skal belastes per tur.

– I enkelte områder er det veldig helsefarlig å kjøre med piggdekk. I disse områdene bør vi ha gebyr eller forbud, slik vi foreslo i bystyret forrige torsdag, sier Gunnes.