Hopp til innhold

Familien til Anders (11) vil ha elbil – Nav tilbyr bare dieselbil

Multifunksjonshemmede Anders Ravn Ottesen og familien får ikke sjansen til å velge et grønt reisealternativ. Nå ber de regjeringen stoppe fossilbilavtale.

Anders Ravn Ottesen (11) og far Håvard Ravn Ottesen

FÅR IKKE ELBIL: Familien Ravn Ottesen får ikke spesialtilpasset elbil fra Nav til multifunksjonshemmede Anders (11).

Foto: Morten Andersen / NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

– Jeg opplever det som at en hel brukergruppe mister muligheten til å være likestilt med alle andre, sier pappa Håvard Ravn Ottesen.

Sønnen Anders (11) er multifunksjonshemmet og sitter i rullestol. Han er avhengig av en større bil for å komme seg rundt. Familien får støtte til innkjøp av tilpasset bil fra Nav.

– For oss er det viktig å få en bil som er funksjonell for Anders. I dag står vi med en bil som er gammel og uhensiktsmessig.

Den siste tiden har familien derfor brukt taxi for at sønnen skal komme seg på aktivitetene han liker best; Å bade i Pirbadet og dra på bowling.

Det var Norsk elbilforening som først omtalte saken.

– Bør ha samme mulighet som andre

Familien trenger sårt en ny bil til sønnen. Det er bare et problem: Kravet fra Nav er at de må velge dieselbil.

– Denne ordningen er utdatert og ikke etter dagens tankesett. I dag bør man ha elektrisk som hovedregel, sier far fortvilet.

Elbilsalget setter stadig nye rekorder. 77,5 prosent av alle nyregistrerte biler i september var elbiler.

– En elbil vil bety et mindre klimaavtrykk. Anders burde ha den samme muligheten som alle andre, fastslår far Håvard.

– Nav er noen store fossile dinosaurer

Elbiler som kunne ha passet for Anders står ikke i de nåværende avtalene til Nav.

I Nav sin nye anbudskonkurranse for innkjøp av biler til funksjonshemmede, åpnes det bare for elektrisk drift for de minste bilene.

Den nåværende avtalen utløp 14. august, og den nye avtalen er forsinket. 1. november skal Nav inngå ny avtale, ifølge Handikapnytt.

– Hvis avtalen signeres slik den er nå, risikerer vi i verste fall å måtte ha fossilbil helt frem til 2036, forteller Ottesen.

Han sparer ikke på kruttet i kritikken av Nav.

– Nav er noen store fossile dinosaurer. De er gammelmodige.

– De sier «Dette er ikke er mulig. Dette har vi ikke gjort før. Dette går ikke.» Nav bør prøve ut elbiler for å se om det er mulig, legger han til.

Se svaret fra Nav lenger nede i saken.

Anders Ravn Ottesen (11) og far Håvard Ravn Ottesen

– DISKRIMINERENDE: Familien Ravn Ottesen mener Nav frarøver funksjonshemmede muligheten til å være med på det grønne skiftet.

Foto: Kristian Lian / Handikapforbundet

Ber Hadia Tajik stoppe ny fossilbilavtale

Nå ønsker Handikappede barns foreldreforening og Norsk elbilforening at arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik (Ap) kommer på banen, og stopper Nav fra å signere enda en bilavtale med fossilbiler.

Stortingsrepresentant Lars Haltbrekken (SV) i energi- og miljøkomiteen har også utfordret arbeids- og inkluderingsministeren i et skriftlig spørsmål.

Anette Jensen, leder for Handikappede barns foreldreforening, fortviler over at de blir fratatt muligheten til å være med på det grønne skiftet.

– Vi reagerer kraftig på at funksjonsnedsatte ikke får muligheten til å velge elbil. Det er jo en økende trend og bevissthet i hele samfunnet, om at vi må bli mer miljøbevisste og tenke mer på klimaet. Vi vil være med på det, sier hun.

Ottesen er styremedlem i Handikappede barns foreldreforening. Han er veldig spent på svaret fra arbeids- og inkluderingsministeren.

– Jeg har en åpenbar forventning om at den nye regjeringen nå viser handlekraft.

Departementet vil be Nav legge til rette

Statssekretær Truls Wickholm har svart NRK på vegne av Arbeids- og sosialdepartementet i en e-post. På spørsmål om hva statsråd Hadia Tajik vil gjøre i denne saken, svarer han følgende:

– Jeg er enig i at det offentlige skal velge nullutslippsbiler fra 2022, så sant det lar seg gjøre. Jeg vil be Nav legge til rette for at det i stedet for å forlenge den kommende avtalen, kan inngå en ny rammeavtale hvis leverandørene kan tilby trygge, egnende nullutslippsbiler, som det er for få av i dag. Det har ikke latt seg gjøre å innfri dette i rammeavtalene som Nav nå skal inngå med leverandørene av denne type biler.

– Hva tenker du om at folk med funksjonsnedsettinger ikke har mulighet til å velge et utslippsfritt alternativ?

– Jeg skjønner godt at også mennesker med funksjonsnedsettelser er utålmodige etter å bidra til det grønne skiftet. Det foregår heldigvis en rask utvikling innenfor elbilteknologi. Min vurdering er derfor at muligheten til å kunne tilby egnende nullutslippsbiler vil øke i tiden som kommer, skriver statssekretæren.

Nav: – Få tilgjengelige elektriske biler

Nav sier de har problemer med å kunne tilby elektriske biler.

– Vi arbeider aktivt med å ivareta miljøhensyn i anskaffelsene, skriver seksjonssjef i Nav, Christian Lupke, i en e-post til NRK.

I den pågående anskaffelsen av større, spesialtilpassede biler har Nav brukt mye tid og ressurser på dialog med mulige tilbydere av nullutslippsalternativer, skriver de.

Tilbakemeldingene fra leverandørene var at de hadde få tilgjengelige elektriske biler som ville være aktuelle for den kommende konkurransen.

– Elbilteknologien er i rask utvikling og vi håper at våre leverandører vil kunne tilby biler som er egnet for ombygging og som dekker våre brukeres behov, skriver Lupke videre.

Ettersom anskaffelsen er pågående og kontrakter ikke er signert, kan Nav ikke kommentere forhold ved tilbudene.

– Vanskeligere å få assistenter

Bilene som blir utlevert av Nav har manuelt gir. Allerede nå har Ottesen merket at dette kan skape problemer for å rekruttere assistentene Anders trenger.

Ottesen forteller at en fjerdedel av de som søker ikke har ordinært førerkort. 28 prosent av nye førerkort i dag er kun for automat. Og det blir bare flere.

– Elbiler vil gjøre det enklere for oss å finne gode folk som kan gjøre jobben, sier Ottesen.

Nav sin hovedregel er at man skal ha en bil i 11 år etter å ha fått innvilget lån til den. Det betyr at Anders skal ha den neste bilen frem til han blir voksen. Far bekymrer seg for dieselutgiftene gutten da vil få.

– For Anders er det enklere å ha en elbil. Han er stort sett i Trondheim, og har ingen problemer knyttet til laderekkevidde, forteller faren.