Frykter elbilavgift vil ramme distriktene hardest

Samtidig som elbilsalget setter rekord på rekord vil regjeringa nå innføre avgifter på nye elbiler. Finnmark elbilforening mener dette virker uklokt.

Elbiler på tur i Øst-Finnmark

I september sto elbiler for 77,5 prosent av nybilsalget i Norge, melder NTB. Mens i Finnmark var andelen på 33,3 prosent.

Foto: Hanne Wilhelms / NRK

En som ser veldig positivt på at elbilsalget stadig slår nye rekorder er Cato Hansen, styreleder i Finnmark elbilforening. Men han frykter nå at distriktene vil havne bakpå igjen når avgiftene settes inn.

– Jeg synes det er veldig trist. Det er en distriktsfiendtlig politikk.

Nå skal det, ifølge den nye regjeringsplattformen, betales merverdiavgift på beløpet over 600 000 kroner ved kjøp av nye elbiler.

Hansen mener biler med lang rekkevidde og høy tillatt hengervekt er mer attraktivt å ha i distriktene. Disse bilene er ofte i det øvre prissiktet og derfor mener Hansen dette vil ramme distriktene.

– Når de bilene som er mest gunstig for distriktene blir avgiftsbelagt så er det klart at det vil merkes på salget.

Cato Hansen, styreleder i Finnmark elbilforening

Cato Hansen skulle helst sett at regjeringen ventet med å legge avgifter på nye elbiler slik at distriktene også får utnyttet godene.

Foto: Cato Hansen

For første gang i august i år var nybilsalget av elbiler over 50 prosent i alle landets fylker, ifølge Norsk elbilforening.

Altaposten omtalte saken først.

Sittet på gjerdet

Cato Hansen forteller at de i distriktene har sittet på gjerdet og ventet på at ladeinfrastrukturen i Norge skulle bli bra nok.

– Og nå når vi ser at ladestasjonene kommer på plass så hopper de av gjerdet og kjøper og investerer i elbiler.

Det kryr nemlig ikke av hurtigladestasjoner, men det jobbes med saken.

Hansen er kritisk til at regjeringen nå skal begynne å legge avgifter på nye elbiler. Han legger til at det er først nå ladeinfrastrukturen har kommet på plass.

Denne høsten skal 25 hurtigladere stå klare i Nord-Troms og Finnmark.

– Jeg synes det virker uklokt.

Styrelederen i Finnmark elbilforening frykter at avgiftene vil sakke veksten av nye elbiler i distriktene.

For i 2015 lå ny elbilsalget helt ned på 3 prosent i Finnmark, skriver NTB.

Salgsrekord

I september ble det satt ny salgsrekord av nye elbiler. Hele ni av ti ny biler som ble kjøpt var elbiler og hybridbiler, viser nye tall fra Opplysningsrådet for vegtrafikken (OfV).

I Troms var 71 prosent av alle nybilkjøp elbil, mens i Finnmark var andelen på 33,3 prosent, ifølge NTB.

Senterparti-politiker Kurt Pasvikbamsen Wikan i Sør-Varanger i Øst-Finnmark er litt uenig med sitt eget parti.

– Nå har alle sentrale deler av landet hatt mulighet til å kjøpe elbil og de har alle fordelene med billig bomring, gratis parkering mange plasser. Og nå når distriktene begynner å kjøpe elbiler så skal man legge på avgifter.

Kurt Wikan

Kurt Wikan mener at det ikke er det store problemet når rammen på avgiftene er satt på 600 000 kroner.

Foto: Ksenia Novikova / NRK

Wikan mener man burde ha ventet enda noen år til med å legge på avgifter på elbiler.

– Men jeg ser jo også problemet med at man ikke får inn mye penger. For nå er det så mye folk som kjøper elbil.

Så langt i år er det solgt nesten 90 000 elbiler. Dette vil si at det i snitt har kommet 300 nye elbiler på veiene hver dag, ifølge NAF.

Stortingets mål er at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippsbiler i 2025.