NRK Meny
Normal

– Velkommen til Ørland og Trondheim!

Offiserstillitsvalgte i Bodø frykter at mange piloter vil kvie seg for å flytte til Ørland på Fosen, dersom Bodø legges ned som kampflybase fra 2018. Ordførerne i Ørland og Trondheim vil gjerne berolige de Bodø-ansatte.

Ordfører i Trondheim Rita Ottervik og ordfører i Ørland Hallgeir Grøntvedt.

Ordfører i Trondheim Rita Ottervik og ordfører i Ørland Hallgeir Grøntvedt mener Ørland og trondheim sammen har mer å by på enn Bodø, både for forsvaret, de ansatte og deres familier.

Foto: Arne Kristian Gansmo/Tine Nilsen / NRK

– Det vi har hørt fra våre medlemmer er at det er vanskelig å få med seg familien til Ørland, sier tillitsvalgt Tormod Ihlen i Norges Offisersforbund, avdeling Bodø til NRK Nordland.

De mener Ørland byr på små muligheter for tokarrierefamilier.

– Det lille stedet Ørland utenfor Trondheim har ikke det Bodø har; «universitet, skole, barnehage og andre fasiliteter».

– Dere behøver ikke være engstelige, sier ordfører, gårdbruker og fembarnsfar i Ørland Hallgeir Grøntvedt.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Ørland flystasjon

Ørland flystasjon ligger ganske øde til. Det er det som taler mest til basens fordel.

Foto: Linda Bjørgan / NRK

Lekkarsjer peker i retning Ørland

Bakgrunnen er at lekkasjer i VG mandag og Nordlys i dag peker i retning av at Forsvarssjefen vil lande på Ørland som ny hovedkampflybase for Norge.

«Det er nå klart – og Nordlys har fått det bekreftet fra flere uavhengige kilder – at forsvarssjefens valg av kampflybase blir Ørlandet» skriver avisa på sitt nettsted onsdag.

Mandag skrev VG at Ørland hovedflystasjon nå er førstevalget i Forsvarssjefens militære råd.

Onsdag rykket forsvarssjef Harald Sunde ut og sa at ingen beslutning er tatt ennå.

Artikkelen fortsetter under bildet.

En AWACS på vei inn for landing på Ørland

Ørland har NATO-status som operasjonsbase for overvåkingsflyet AWACS. Det gjør at NATO kan subsidiere utbygging av flybasen.

Foto: Terje Veaas

– Vent og se

Hallgeir Grøntvedt understreker at Ørland kommune forholder seg til datoen 24. november, når forsvarssjefen legger fram sin innstilling.

– Vi baserer oss ikke på rykter.

45 minutter fra Trondheim

Når det er sagt vil han gjerne berolige luftforsvarets ansatte i Bodø og deres familier med at Ørland både har barnehager og skoler.

– Inne i Trondheim har de større og bedre miljøer innen universitet og forskning enn Bodø noen gang vil få. Trondheim har mange interessante jobber for folk med høy utdanning, sier Ørland-ordføreren.

Hans kollega i Trondheim Rita Ottervik sender skrytet i retur.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Ørland kultursenter

Ørland kultursenter med kysthotell og ny kinosal.

Foto: Linda Bjørgan / NRK

Moderne tettstedsutvikling

– Jeg vil skryte av Ørland og nabokommunen Bjugn for deres utvikling av sine tettsteder. Ørland har bygget seg et splitter nytt kulturhus med moderne kino, mens i Bjugn har de sørget for å få en splitter ny videregående skole.Der har de også en flott skøytehall som blant annet brukes av skøytelandslaget til trening.

– Og så må jeg nevne at Ørland har en av Norges største barnehager, Futura barnehage, sier Ottervik.

– Men ligger ikke Trondheim veldig langt unna Ørland i forhold til flyplassen i Bodø.

– Neida. Den nye hurtigbåten vil bare ta 45 minutter. Det er kortere arbeidsreise enn de fleste i Oslo-området kan skilte med, parerer Ottervik.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Futura barnehage

Futura barnehage i Ørland ble åpnet i 2007, som en av landets største barnehager.

Foto: Ståle Yttrehus / NRK

Legger alt til rette

I Trondheim gjøres alt klart for at flybasependlerne skal komme seg raskt på jobb eller studier i Trondheim.

– Nå skal vi bygge ny hurtigbåtterminal med ny gangbru over jernbanesporene, slik at pendlerne skal komme seg raskere til bussterminal og byens sentrum, sier ordfører Rita Ottervik.

Ottervik ønsker at Ørland skal være som en bydel i Trondheim. Hun mener flybasen på Ørlandet er viktig for Trondheim på flere måter.

– Vi er gjensidig avhengige av hverandre. For Luftkrigsskolen i Trondheim vil kvaliteten på undervisningen den og fagmilitær forskningen være veldig styrket ved å ha kampflybasen rett i nærheten.

2000 nye boliger

Ørland kommune har allerede begynt å planlegge for en framtid med Norges eneste kampflybase i kommunen.

– Vi har sendt ut på høring en kommunedelplan for Kystbyen Brekstad, hvor vi planlegger 1200-1500 nye boliger, med tilhørende skoler, barnehager og annen infrastruktur, sier ordfører Grøntvedt.

Neste år skal Ørland kommune gå løs på nye reguleringsplan hvor det blir flere byggefelt utenfor Brekstad sentrum. I alt kan det bli snakk om 2000 nye boliger fram mot 2020.

– Flybasen påØrland har aldri hatt problemer med å rekruttere fagfolk, sier Grøntvedt.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Sea King redningshelikopter like etter take-off fra Ørland Flystasjon

Sea King redningshelikopter har base på Ørland flystasjon.

Foto: Ole Kr. Tangen

Har god tid

– Har en litenkommune råd til dette, da?

– Vi har ikke råd til å la være. Dette blir en utfordring som vi skal takle, lover ordfører Grøntvedt.

Han legger til at en eventuell utvidelse av flybasen ikke skal umiddelbart.

– Dette skal jo ikke skje fra i morra. De første F-35 flyene skal fases inn fra 2018.

– Skal leve med valget i 40 år

De to ordførerne er fullstendig klar over at kampflybase handler om mer enn hva som er bekvemt for de ansatte og deres familier.

– De 52 nye F-35 kampflyene og basen de skal operere ut fra er den største fastlandsinvesteringen i Norge på mange år. Vi skal leve med dette basevalget i 40 år fremover. Minst! sier Rita Ottervik.

– Det beste må være å plassere de nye flyene på et sted hvor de slipper å ta hensyn til en hel by og sivil flytrafikk, sier Hallgeir Grøntvedt.

– Tømmer ikke Nord-Norge for fly

Ordfører Hallvard Grøntvedt vil gjerne rette opp det han mener er en feil som er blitt gjengitt i nordnorske medier den siste tida, blant annet i Avisa Nordland onsdag, nemlig at en flybase på Ørland vil tømme Nord-Norge for fly.

– Med kampflybase på Ørlandet og en framskutt QRA-base (Quick Reaction Alert) på Andøya vil vi kunne dekke hele landet, sier Grøntvedt.

Han peker på den himmelvide forskjellen i driftskostnader mellom en fullskala kampflybase som Ørland og Bodø er i dag og en QRA-base.

– En QRA koster mellom 25 og 30 millioner å drifte i året. Bodø ligger på i nærheten av en halv milliard. Dette er penger som forsvaret trenger til å drifte de nye flyene.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.