Fredag skriver VG om dagligvarekjedene som reduserer prisene kraftig på julevarer.
Man kan kjøpe både pepperkaker og marsipan til en eneste krone, i tillegg er både flesk til lutefisk og grøtris mulig å kjøpe for en slikk og ingenting.
En av årsakene til denne priskrigen er, ifølge Are Knudsen som er redaktør i Dagligvarehandelen, matbørsen til VG. Her er det om å komme billigst ut på julemat, noe butikk-kjedene strekker seg langt for å oppnå.
Med på priskrigen finner vi blant andre Coop Extra, Rema 1000, Kiwi og Bunnpris.
(Saken fortsetter under bildet)
Nora rødkål og surkål, Edamerost og Julesylte var noen av varene som Coop Ekstra senket prisene på.
Foto: Eirik Bratberg- Les:
– Galskap
Bunnpris-sjef, Christian Lykke, sier til NRK.no at hele opplegget er forkastelig.
– Det er galskap. I løpet av desember så taper vi 10 millioner kroner på ribbesalget. Vi kjøper ribba for 80 kroner per kilo, men selger den for 30. Hele dagligvarebransjen taper omtrent en kvart milliard kroner på ribbesalget i desember, sier han.
Christian Lykke i Bunnpris kaller priskrigen på julevarer forkastelig.
Foto: Stein Roar Leite/NRKMen selv om han misliker opplegget, har de ikke noe annet valg enn å være med på priskrigen.
– Selger vi ribba dyrere enn Rema 1000, så er det jo ikke noe tvil om hvor kundene handler. Det forkastelige med praksisen er at utsøkt menneskemat i verste fall ender som billig dyrefor, og at vi gjør det billigere for forbrukeren å kaste mer mat.
– Svigerfar kjøper ribbe som han gir til hunden, sier Bunnpris-sjefen.
- Les:
Tror det kommer reguleringer
Lykke tror ikke denne priskrigen på varer vil kunne fortsette i lang tid.
– Jeg tror noen kommer til å innføre reguleringer etter hvert, for det vi holder på med er ikke bra. Men reguleringer er heller ikke positivt for oss, så dette er en vanskelig situasjon, sier han.
Tine leverer flere av matvarene som butikkjedene har dumpet prisene på. Edamerost er et eksempel på dette. På det rimeligste kostet denne osten 23 kroner hos Coop Ekstra, nå i dag er prisen igjen satt opp til godt over 50-lappen.
Konserndirektør for salgsavdelinga hos Tine, John Ole Skeide, mener det er dumt at gode produkter går for en så billig penge.
– Prisen ut til forbrukerne er det dagligvarekjedene som setter. Vi har forståelse for at butikkene ønsker å trekke kunder til sine butikker, men synes det er synd at det nå ser ut til at også flere norske kvalitetsprodukter selges til dumpingpris. Det er med på å forringe verdien og arbeidsinnsatsen som legges ned i våre produkter, og gjenspeiler ikke kvaliteten på produktene, sier han i en E-post til NRK.