Vil forby prisdumping på smågodt

Leder i landsforeningen for overvektige, Jørgen Foss, blir forbanna når han ser smågodt til under 6 kroner per hekto. Nå ber han myndighetene forby prisdumping.

Jørgen Foss om priskrig på smågodt

Jørgen Foss liker dårlig priskrigen matvarerkjedene kjører på smågodt i påsken. Nå vil han ha forbud mot billig godteri.

Foto: Kirsti Haga Honningsøy/NRK - Rebecca Trondsen/NRK

– Når jeg går forbi en dagligvarebutikk med slike priser blir jeg forbanna. Jeg vet hva overvekt gjør med en, sier Foss.

I en rekke dagligvarebutikker selger smågodt til dumpepris i påsken. Flere butikker reklamerer med råbillig smågodt.

I flere av butikkene NRK besøkte onsdag stod det paller med smågodt ved siden av smågodthyllene. Noen reklamerer også med at de har flere paller på lager.

Folk ser ut til å la seg friste. Bare ved Moa Amfi i Ålesund har det til nå i påsken blitt solgt to tonn smågodt hver eneste dag.

Her selgast smågodt i tonnevis

Kunder i påskemodus sikrer seg smågodt i tonnevis ved Amfi Moa i Ålesund.

Foto: Ole-Ottar Karlsen Høgstavoll / NRK

– Svært uheldig

– Priskrigen vi ser nå er svært uheldig. Dette er kanskje en av de største utfordringene man har i forhold til overvekt. Nemlig at man dumper prisene på sterkt usunne produkter, sier Foss.

Han mener at både myndigheter og næringen selv har et stort ansvar. Nå vil han forby prisdumping av godteri.

– Jeg mener at man bør vurdere om det i hele tatt burde være lov å dumpe prisene så dramatisk som man gjør i forhold til usunne produkter. Jeg tror det er svært få som faktisk vet hvor mange kalorier det er i ett enkelt smågodt. Det er heller ingen merking som sier noe om hva det inneholder, sier han.

I fjor kom det frem at 22 prosent av norske barn er overvektige. Foss mener billig godteri må ta mye av skylden for dette.

– Når prisene er så lave som de er og vi har så god råd som vi har, er vi inne i en dårlig syklus. Tilgangen på svært usunne produkter har aldri vært enklere. Vi må være ærlig med oss selv å si at dette også har en del av skylden for at et av fem barn i Norge er overvektige, sier han.

Priskrig på smågodt

Ica og Rema 1000 i Kristiansand har presset prisen på smågodt i påsken. Det samme har en rekke andre dagligvarebutikker over hele landet.

Foto: Rebecca Trondsen/NRK

Vil ha ned sukkerinntaket

Helsedirektoratet påpeker at de ikke kan styre hvilke priser dagligvarekjedene skal bruke på varene sine. De har heller ikke tatt stilling å forby prisdumping.

Henriette Øien

Henriette Øien i Helsedirektoratet understreker at de jobber for billigere sunne varer, og dyrere usunne varer.

Foto: Helsedirektoratet

– Generelt er vi opptatt av pris som et virkemiddel for å fremme sunne matvaner, slik at usunn mat blir relativt dyrere enn sunn mat, sier fungerende divisjonsdirektør i direktoratet, Henriette Øien.

Øien sier at det foreløpig ikke er aktuelt å innføre forbud mot prisdumping på godteri.

– Det er ikke noe vi har oppe til vurdering. Forbud er nok ikke veien å gå, og er eventuelt en lang prosess. Dette er ikke noe vi diskuterer, sier hun.

– Det er påske en gang i året og folk må kunne unne seg litt ekstra godteri dag. Samtidig er det viktig å tenke på å komme seg ut i godværet og benytte anledningen til å gå på ski, sier Øien.

Divisjonsdirektøren sier at helsedirektoratet hele tiden jobber for sunnere matvaner i Norges befolkning.

– Vi jobber kontinuerlig for å få ned inntaket av sukker i befolkningen. Da vet vi at brus, saft og godteri er hovedkildene. Vi jobber med ulike tiltak inn i barnehager, skoler og i forhold til matvarebransjen blant annet gjennom nøkkelhullsmerking for å få ned sukkerinntaket, sier hun.

– Ikke noe vi ønsker

Ingrid Solberg Gundersen

Ingrid Solberg Gundersen sier at matvarekjedene blir tvunget til å presse prisene fordi konkurrentene setter ned prisene.

Foto: Norgesgruppen

Norgesgruppen som står bak blant andre matvarekjedene Spar, Kiwi, Joker, Ultra og Meny.

Kommunikasjonsrådgiver Ingrid Solberg Gundersen sier at den tøffe konkurransen tvinger butikken til å skru ned prisene.

– Dette er ikke noe vi ønsker. Men når våre konkurrenter drar i gang priskrig på smågodt er det naturlig at våre kjeder følger etter. For det er skikkelig konkurranse i dagligvaremarkedet, sier Solberg Gundersen.

– Vi har forståelse for at det er visse betenkeligheter rundt dette med priskrig på usunne varer. Men det er en gang sånn at det er konkurranse blant kjedene. Så lenge det er produkter som folk kjøper og det er høy etterspørsmål, vil kjedene svare på det med gode tilbud, sier hun.

Kommunikasjonsrådgiveren påpeker at kjedene også tilbyr sunne matvarer til rimeligere pris enn vanlig.

– Dette er varegrupper som folk uansett hadde kjøpt mye av rundt påske. I dess dager kan du også få kjøpt appelsiner til en gunstig pris, sier hun.

Vil ha samfunnsdugnad

Jørgen Foss oppfordrer nå matvarekjedene til å gjøre grep.

– Næringen har faktisk mulighet til å forebygge overvekt. Da er ikke fem kroner per hekto riktig sted å starte. Hadde de i tillegg hatt superbillige sunne alternativer hadde det vært positivt, men det har jeg ikke sett noe til, sier han.

– Alle har ansvar for egen helse, men samtidig mener jeg at næringen kan ta et samfunnsansvar og være med på en samfunnsdugnad og bidra til bedring av folkehelsa, sier Foss.