Det har vært sterke reaksjoner etter at det ble det kjent at Mack-ølet kan bli borte i 16 av 19 fylker i Rema 1000 sine butikker.
I sosiale medier blir det blant annet oppfordret til boikott av butikkjeden som har fått kallenavnet «Ræva 1000».
Men ikke alle i Nord-Norge har sympati for Mack i striden om plassen i butikkhyllene til Norges største dagligvarekjede.
– Vi lever i en verden med fri konkurranse, og da blir det for dumt å syte over at Rema ikke vil selge Mack-øl, sier direktør i Alta næringsforening, Kjetil Kristensen.
– Burde vist fingeren til Rema
Den nye «bestevenn-avtalen» mellom det danske bryggeriet Carlsberg og Rema 1000 vil bety at 90 prosent av Mack sine produkter vil forsvinne fra butikkjeden ifølge administrerende direktør i Mack, Harald Bredrup.
Han betegner situasjonen som alvorlig for bryggeriet i Tromsø, og har allerede forberedt de ansatte på mulig reduksjoner i organisasjonen.
Bredrup frykter en ny krise bryggeriet slik de opplevde i 2015, men Alta næringsforening har en oppfordring til Mack.
– De burde heller sagt til Rema at de finner andre måter å selge ølet på, og vise de fingeren og vist at man kan ikke kødde med oss fra Nord-Norge, sier Kristensen.
– Uheldig å forhandle i sosiale medier
Han mener Mack har en sterk nok merkevare til å klare seg uten Rema 1000.
– Gå hjem å gjør hjemmeleksa deres, slik at dere blir konkurransedyktige. Det er uheldig at man forhandler igjennom sosiale medier når man selv er en seriøs aktør.
Harald Bredrup i Mack er ikke enig i at han syter, og sier det er vanskelig å være konkurransedyktig slik som Rema har forhandlet.
– Det er konkurranse for oss når to faktisk konkurrerer. Her har man inngått en «bestevenn-avtalen» med Carlsberg før man har diskutert med noen andre, sier Bredrup.
Han sier Rema 1000 mener alvor med sin nye strategi ved å droppe syltetøyprodusenten Lerum fra sine butikker.
– Per nå er ikke dette levelig for oss. Vi har ikke akseptert noen avtale for 2017 med Rema.
Mener Mack har vekket forbrukeren
Selv om Kristensen i Alta næringsforening er kritisk til Macks ytringer i sosiale medier, mener han det har ført til en bevissthet hos kundene.
– Mack har klart å vekke forbrukeren. Det er slik man kan få en ny dynamikk i markedet, at det er forbrukeren som setter fasiten, sier han.
Han understreker at Alta næringshage alltid vil at nordnorske bedrifter skal lykkes.
– Vi i Nord-Norge er veldig glad i Mack, og ønsker selvfølgelig at Mack skal lykkes.