Hopp til innhold

– Dette blir for dumt Mack. Slutt å syt!

Mack burde heller vist fingeren til Rema, mener direktør i næringsforening som sier det er uheldig at bryggeriet forhandler gjennom sosiale medier.

Kjetil Kristensen

Direktør i Alta næringsforening mener Mack må bli mer konkurransedyktige istedenfor å syte over Rema 1000.

Foto: Stian Strøm / NRK

Det har vært sterke reaksjoner etter at det ble det kjent at Mack-ølet kan bli borte i 16 av 19 fylker i Rema 1000 sine butikker.

I sosiale medier blir det blant annet oppfordret til boikott av butikkjeden som har fått kallenavnet «Ræva 1000».

Men ikke alle i Nord-Norge har sympati for Mack i striden om plassen i butikkhyllene til Norges største dagligvarekjede.

– Vi lever i en verden med fri konkurranse, og da blir det for dumt å syte over at Rema ikke vil selge Mack-øl, sier direktør i Alta næringsforening, Kjetil Kristensen.

– Burde vist fingeren til Rema

Den nye «bestevenn-avtalen» mellom det danske bryggeriet Carlsberg og Rema 1000 vil bety at 90 prosent av Mack sine produkter vil forsvinne fra butikkjeden ifølge administrerende direktør i Mack, Harald Bredrup.

Mack burde heller sagt til Rema at de finner andre måter å selge ølet på, og vise de fingeren og vist at man kan ikke kødde med oss fra Nord-Norge.

Kjetil Kristensen, direktør i Alta næringsforening

Han betegner situasjonen som alvorlig for bryggeriet i Tromsø, og har allerede forberedt de ansatte på mulig reduksjoner i organisasjonen.

Mack øl

I dag kan man lett finne Mack-øl i mange varianter i Rema 1000 butikkene som her i Alta. Kunder vil møte et helt annet syn med nye «bestevenn-avtalen».

Foto: Stian Strøm / NRK

Bredrup frykter en ny krise bryggeriet slik de opplevde i 2015, men Alta næringsforening har en oppfordring til Mack.

– De burde heller sagt til Rema at de finner andre måter å selge ølet på, og vise de fingeren og vist at man kan ikke kødde med oss fra Nord-Norge, sier Kristensen.

– Uheldig å forhandle i sosiale medier

Han mener Mack har en sterk nok merkevare til å klare seg uten Rema 1000.

– Gå hjem å gjør hjemmeleksa deres, slik at dere blir konkurransedyktige. Det er uheldig at man forhandler igjennom sosiale medier når man selv er en seriøs aktør.

Macks produksjonslokaler i Balsfjord

Administrerende direktør i Mack, Harald Bredrup.

Foto: Jørn Resvoll

Harald Bredrup i Mack er ikke enig i at han syter, og sier det er vanskelig å være konkurransedyktig slik som Rema har forhandlet.

– Det er konkurranse for oss når to faktisk konkurrerer. Her har man inngått en «bestevenn-avtalen» med Carlsberg før man har diskutert med noen andre, sier Bredrup.

Han sier Rema 1000 mener alvor med sin nye strategi ved å droppe syltetøyprodusenten Lerum fra sine butikker.

– Per nå er ikke dette levelig for oss. Vi har ikke akseptert noen avtale for 2017 med Rema.

Mener Mack har vekket forbrukeren

Selv om Kristensen i Alta næringsforening er kritisk til Macks ytringer i sosiale medier, mener han det har ført til en bevissthet hos kundene.

Kjetil Kristensen

Direktør i Alta næringsforening, Kjetil Kristensen mener at Mack har klart å vekke forbrukeren.

Foto: Stian Strøm / NRK

– Mack har klart å vekke forbrukeren. Det er slik man kan få en ny dynamikk i markedet, at det er forbrukeren som setter fasiten, sier han.

Han understreker at Alta næringshage alltid vil at nordnorske bedrifter skal lykkes.

– Vi i Nord-Norge er veldig glad i Mack, og ønsker selvfølgelig at Mack skal lykkes.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark