NRK Meny
Normal

Maner til ølstrid mot Rema 1000

Det brygger opp til ølkrig, spesielt fra dem som sier Æ i nord, fordi Mack-øl og flere andre bryggerier frykter å bli skviset ut av Rema 1000 sine butikkhyller.

Mack-øl

KAN FORSVINNE: Nordlendinger fortviler etter at det ble kjent at Mack-øl kan forsvinne fra Remas butikkhyller.

I helga ble det kjent at Mack-ølet fra Troms kan bli borte i 18 av 19 fylker i Rema 1000 sine butikker. Og nå mobiliserer flere bryggerier til ølkamp, skriver VG.

– Makan til folkelig engasjement og opprør på sosiale medier har jeg sjeldent sett her i Nord-Norge. Og det kan se ut til at folk i Nord-Norge ikke har tenkt å bli bestevenn med Rema 1000, sier politisk redaktør i Nordlys, Skjalg Fjellheim.

Boikotter Rema 1000

Remas nye bestevenn-strategi fører nemlig til at Carlsberg er blant leverandørene som får bedre avtaler. Mens bryggeriet Hansa Borg, som selger øl fra Vestlandet, Østlandet og Sørlandet, og nordnorske Mack, ikke har fått avtaler de er fornøyde med.

Store reklameplakater med bokstaven Æ dukket opp overalt i romjula. Men nå er altså mange av dem som sier Æ skikkelig provoserte, forteller Fjellheim.

– Mange skriver at de har fått nok av Rema 1000 og at de har kjøpt sin siste handlevogn der. Det er helt tydelig at dette har rørt ved noe hos nordlendingene, når en av de aller sterkeste kulturelle markørene, nemlig Mack, nå blir kastet ut fra butikkhyllene i Rema-konsernet. Og det som går igjen er at bestevenn-strategien til Rema ser ut til å være mislykket. Når Rema ikke vil være bestevenn med Mack, vil heller ikke nordlendingene være bestevenn med Rema.

skjalg fjellheim

OPPRØR I NORD: Politisk redaktør i Nordlys, Skjalg Fjellheim, engasjementet for Mack-øl i Nord-Norge er stort.

Foto: Privat

– Sjanse til å snu

Fjellheim mener det handler om mye mer enn tap av arbeidsplasser i Tromsø-bryggeriet.

– Hvis Rema nå velger å snu vil de helt sikkert bli tilgitt av nordlendinger. Både av dem som bor i Nord-Norge, men også av dem som andre steder i landet. Jeg tror nok at Rema 1000 har en sjanse til å snu og gjøre om på denne beslutningen. De har i hvert fall mye å forklare overfor publikum, som er glad i disse produktene som produseres av Mack.

Rema-toppen skal i dag møte ledelsen i Tromsø-bryggeriet i Oslo i et forsøk på å løse ølstriden.

NRK har foreløpig ikke fått tak i Rema 1000 for deres versjon av saken. Men til VG sier innkjøpsdirektør i Rema, Lars Kristian Lindberg, at Mack øl fortsatt blir å få kjøpt i nord. Rema ønsker å slippe flere lokale leverandører til, blant annet mikrobryggerier og nisjeøl.

Tror opprøret vil spre seg

Administrerende direktør i Mack, Harald Bredrup, tror protestene mot Rema 1000 vil spre seg.

– Det vitner om mye god nordnorsk humor når man ser noen av tilbakemeldingene som ligger ute. Det er artig å se. Men det er selvfølgelig en alvorlig sak som ligger ved bunnen, og vi er ved godt mot med tanke på vår virksomhet, sier han.

Han understreker at de gjerne skulle vært foruten en slik konflikt.

– Det er mange fantastiske Rema-kjøpmenn som virkelig har fått lide for det som har skjedd. Og det føler vi jo også på. Men vi føler også at vi kjemper en sak for dem, slik at de kan tilby produktene forbrukerne forventer å finne i hyllene, sier Bredrup, og legger til:

– Nå er det ikke bare vi som berøres av dette, og jeg synes Carlsberg har en veldig spesiell rolle i det. Jeg er overrasket over mangelen på dømmekraft som har blitt vist med tanke på hvor sterkt de regionale bryggeriene står, med Hansa i Bergen, Aass i Drammen og Mack i nord. Jeg synes det er helt utrolig at man har klart å undervurdere engasjementet slike ting vil skape.

Bredrup har begrensede forventninger til dagens møte.

– Fordi dette rører ved hele strategien til Rema. Og det vi forventer er at vi skal kunne tilby forbrukerne det tilbudet vi har i Nord-Norge i dag. Og det er ikke sikkert det er forenelig med det Rema ønsker.

Hansa: – I skyggen

Heller ikke administrerende direktør i Hansa Borg, Lars Midtgaard, er spesielt tilfreds med Remas nye bestevenn-strategi.

– Vi er blitt stilt i skyggen. Rema 1000 har valgt en såkalt bestevenn-strategi hvor de inngår et nærmere samarbeid med noen større aktører. I dette tilfellet er det vår hovedkonkurrent Ringnes Carlsberg, som da blir enda større, og det går ut over oss, sier han, og legger til:

Lars Midtgaard

IKKE FORNØYD: Lars Midtgaard i Hansa Borg bryggerier er ikke tilfreds med Remas nye strategi.

Foto: Arkivfoto: Bjørn Sigurdsøn / Scanpix

– Carlsberg er allerede en dominerende aktør, med over 50 prosent av det norske markedet. Og slik det ser ut nå vil de få kanskje 75 prosent av all ølomsetning i Rema 1000. Og øl er en veldig stor kategori i norsk dagligvare.

Han mener de ikke passer inn i Remas bestevenn-strategi.

– De ønsker å samarbeide med andre enn oss. Og de har jo sagt til oss i forhandlinger at de egentlig ikke ønsker å ha oss der i det hele tatt, men de må fordi forbrukermakten er sterk og fordi at de regionale posisjonene er vesentlig. Og forbrukere bytter butikker om de ikke finne produktene de må ha, sier Midtgaard.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger