NRK Meny
Normal

Sydenferien endte med en elg gjennom frontruta

NAF mener bilistene må ta en del av ansvaret for alle elgpåkjørslene langs veien. Bilfører Thor Drechsler er av en litt annen oppfatning.

Elgpåkjørsel

Slik så bilen til Thor Drechsler ut etter at han kjørte på en elg.

Foto: Privat

– Vi treffer elgen!

Thor Drechsler og familien er på vei hjem til Svolvær fra Evenes lufthavn etter en ferie i varmere strøk. Etter Fiskefjorden, omtrent 45 minutter fra flyplassen i nordre Nordland, runder bilen en sving. Thor holder fartsgrensen. 80 km/t, men det er glatt, og midt i veien står en elg.

Thor bøyer hodet for å unngå å bli truffet av elgen når den kommer gjennom frontruta. Når bilen endelig stopper, er det et stort hull i ruta. Det er mye glass i kupeen, og elggeviret ligger mellom beina på Thors sønn.

Thor Drechsler

Thor Drechsler.

Foto: Privat

– Ikke gni dere i øynene. Bilen er full av glass, sier Thor og går ut av bilen.

– Kjører for fort

I romjula har det vært mange elgpåkjørsler i Nord-Norge. Tall fra Statens vegvesen og Hjorteviltregisteret viser 36 påkjørsler bare i Troms siden august.

Man har prøvd mange tiltak for å få ned antallet elgpåkjørsler i Norge. Egne underganger for elgen, veistikker som skal skremme elgen, kjemikalier som skal hindre planter i å vokse langs veien, en app til mobiltelefonen din, en varmesensor som registrerer dyr i området, og varsling via Facebook.

– Mange plasser der det er stor elgfare, kjøres det for fort. For eksempel på strekningen fra Evenes lufthavn i retning Harstad, sier styreleder i NAF i Harstad, Osvald Ludviksen til NRK.

Thor Drechsler forteller at han var sjanseløs da han traff elgen. Det var glatt, og vanskelig å oppdage elgen før det var for seint.

– Etter et sånn sammenstøt er du glad du er hel. Men det er kjipt å stå der med en bil full av folk og bagasje, en ødelagt frontrute, og se på den stakkars elgen som er sjanseløs når den prøver å kave seg opp på beina, sier han.

– Myndighetene har ikke gjort noe som helst for å forhindre slike ting. De kunne for eksempel ha kuttet ned litt av skogen som ligger tett på veien. Da hadde det blitt mer oversiktlig, mener Drechsler.

Jobber med saken

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen i Troms, Rigmor Thorsteinsen, sier at de har hatt fokus på å få ryddet sideterreng de siste årene, på grunn av elg og utforkjøringsulykker på flere strekninger.

– Vi prøver å slake ut veien der det er mulig, men terrenget er ofte veldig bratt og ulendt. Vi har et ønske om å rydde både seks og åtte meter skog ut fra veikanten, men det er en utfordring at mye av sideterrenget eies av private grunneiere, sier Thorsteinsen.

– Vi er avhengig av et godt samarbeid for å få ryddet skogen av veien, derfor oppfordrer jeg private grunneiere og grunneierlag til et samarbeid for å få skogen av veien. Vi er veldig interessert i en dialog.