Hopp til innhold

Stadig flere flyr med FlyViking: – Vi må kjempe for hver krone

Har et belegg på 40 prosent etter seks måneders drift. Nå satser selskapet på nye ruter og økt markedsføring.

Heine Richardsen

Heine Richardsen overtok som administerende direktør i FlyViking i september. Han er tidligere mangeårig luftfartsdirektør.

Foto: Rune Nordgård Andreassen / NRK

Stadig flere passasjerer velger FlyViking når de skal ut å reise. Selskapet startet opp i mars, og har så langt fløyet vel 22 200 passasjerer, viser selskapets egne tall. Det gir et belegg på rundt 40 prosent, noe selskapet selv er fornøyd med.

– I oppstartsfasen må vi bygge stein for stein, vi må bygge passasjergrunnlaget over tid. Men 40 prosents belegg er et positivt tall så langt, sier administrerende direktør i FlyViking, Heine Richardsen.

– Vanskelig å drive flyselskap

Etter seks måneders drift har nå FlyViking tre fly lufta, som hovedsaklig betjener ruter i Nord-Norge. De neste månedene henter selskapet inn ytterligere to fly for å øke fortjenesten. Målet er et setebelegg på 65 prosent, først da begynner selskapet å gå med overskudd.

– Da begynner FlyViking å tjene penger. Men vi har kapital nok til å drive i tiden fremover, slik at vi kommer inn i markedet på en skikkelig måte, sier Richardsen.

– Hvor lenge kan dere drive med et setebelegg lavere enn 65 prosent?

– Det er snakk om år, sier Richarden, uten å ville konkretisere det noe ytterligere.

Førsteamanuensis og luftfartsekspert Espen Andersen ved BI i Oslo har vært skeptisk til FlyViking helt siden oppstarten, av den enkle grunn at det å drive flyselskap er svært tøft, ikke minst nordpå. Han tror selskapet vil slite med å nå målet om et belegg på 65 prosent.

– Det er svært tøft å drive kommersiell flytrafikk i Nord-Norge, rett og slett fordi det ikke bor så mange mennesker der. Men jeg ønsker selskapet lykke til, sier Andersen.

Satser på nye ruter og økt markedsføring

Det er ruta mellom Trondheim og Tromsø og ruta mellom Hammerfest, Tromsø og Bodø som har hatt de fleste passasjerene så langt. Like bra gikk det ikke med rutene til og fra Evenes, som alle ble avviklet i september.

Førstkommende mandag starter FlyViking flyvninger mellom Ørlandet og Oslo, men holder planene om ytterligere nye ruter tett til brystet.

– Planer om nye ruter holder vi foreløpig internt. Nå setter vi fokus på markdsføring og salg med budskapet om billige billetter til alle, sier Heine Richardsen.