Etter initiativ fra havneledelsen i Lødingen, planlegges det en godsrute mellom Nord-Norges to største byer, med anløp i Lødingen.
Havnedirektør i Tromsø, Halvar Pettersen mener det er naturlig at Lødingen ser seg selv som anløpssted, da det er der initiativet er kommet fra.
– De henvendte seg til Bodø og Tromsø, for å høre om vi kunne være med på dette. Det sa vi selvfølgelig ja til, sier Pettersen.
Planen er at båtruta skal være en forlengelse av Nordlandsbanen og være et ledd i å få godstrafikken flyttet fra vei til sjø.
– Det vil være viktig for oss å realisere den nasjonale målsettingen om å forlenge Nordlandsbanen med en båtrute fra Bodø til Tromsø og videre nordover, sier Pettersen.
– Regionalt knutepunkt
Men havnesjef i Harstad, Ivar F. Hagenlund, mener det er Harstad som er best egnet som stoppested mellom de to største byene i nord. I et brev til Bodø- og Tromsø havn, samt Nordline, Post Nord og fylkeskommunene, argumenterer han for hvorfor Harstad er å foretrekke.
– Det er fordi Harstad er det regionale knutepunktet mellom Bodø og Tromsø. Her bor det 25.000 mennesker. Veldig mye av godset skal lastes av og benyttes i Harstad. Lødingen blir derimot en havn der alt må fraktes langt med bil, blant annet til Harstad.
– Lødingen større forutsetninger
Havneleder i Lødingen Arnold Aalmo er langt fra enig. Han mener Lødingen har større forutsetninger for å ta seg av godset i regionen.
– Det har med volum og gjøre og det har med at Lofoten og Vesterålen vil få varene sine fire timer tidligere. Harstad vil også få godset tidligere. I tillegg har vi på plass infrastruktur for å ta imot båten det er snakk om. Vi har roro-kai på plass og vi har 130 meter kai i tillegg.
– Og det har ikke Harstad?
– Nei!